Hmm svårt med ena galoppen..

Z

Zeena

Skall kolla på en häst i helgen, och i närheten fanns en annan intressant jag ev tänker kolla på...
Dock blir jag lite tveksam. Hästen som är född 99 är i utbildningen som en fyra åring säger ägaren, men den har ridits hela tiden. Den har aldrig varit skadad men har fortfarande problem med ena galoppen och fattar fel, blir lite frustrerad vid omfattning ( enl ägaren). Hon har haft den ute på annons ett par månader och gått ner från 60 000 till 45 000.

Min fråga är det normalt att en häst som ridits regelbundet (står nu hos tränaren sedan en tid tillbaka) i 3 år fortfarande har svårt med ena galoppen, känns mer som den kanske har ont?!

Sv: Hmm svårt med ena galoppen..

Ofta är ju hästarna oliksidiga, svagare i en sida. Min 3-åring har varit/och är fortfarande så. Har sen i ett par månader aktivt jobbat på att stärka henne och det börjar ge resultat. Nu fattar hon även höger galopp, tidigare i period baran vänster. Men hon har fortfarande jobbigare i höger varv.
Det kan ju vara så att hon är svagare i ett bakben, i en sida, det behöver ju inte vara en skada utan något som går att träna bort.
Men det kan väl i såna fall kanske en veterinärbesiktning visa. :confused:

Min häst hade svårt för ena galoppen och fattade gärna fel. Han hade knäledsinflammation bak på "svåra galoppsidan" visade det sen.

Jag tycker att det verkar lite skumt. Kanske någon spänning eller låsning som gör att den har svårt för ena galoppen. Mina hästar har alltid haft lika lätt att fatta bägge galopperna. Har aldrig haft problem med att de har tagit fel. Däremot gick min brors häst bara i ena galoppen i hagen (en inriden då) tills han blev fixad (bäckenrotation) och har efter det haft lika lätt för båda sidor...

Låter ju lite skumt, MEN kan helt enkelt vara så att ägaren inte är tillräckligt duktig för att utbilda sin häst, och därför har den inte kommit så långt...

Ja, det kan vara så också. Jag HAR svårare för att rida i ena varvet och sammanfaller det med hästens svåra sida kan det bli problem...

Jag hade nog förutsatt att det fanns något bakomliggande, fysiskt problem. Men det lär ju visa sig om du gör en rejäl (klinik-) besiktning.

Om du kan identifera problemet (oavsett om det är fysiskt eller psykiskt) och tror att du kan klara ut det - pruta ner en bit till och köp...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 259
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat