Hm, märkligt?

Lamborghini

Trådstartare
För några veckor sedan tog jag cellprov, bara ytligt då jag är gravid. Detta visade lätta cellförändringar o BM berättade att jag skulle bli kallad efter förlossningen för ett nytt test.

Blev kallad av SÖS o var där i måndags, tänkte att BM kanske sa fel eftersom jag fick tid nu. Tog vanligt cellprov i alla fall.

Idag ringde jag för att avboka tiden hos min BM då jag byter, sen ringde dom upp senare "ja just det, meddelade dom dig att du hade lätta cellförändringar"? Ja det hade hon ju gjort, men hon var tydligen på långsemester så hon dubbelkollade. Så berättade jag att jag var där i måndags. Vilket hon tyckte var märkligt för BM hade skrivit att jag skulle dit efter förlossningen.

Har hört att man inte bör ta vanligt cellrprov när man är gravid, men var på UL idag o om nåt hade blivit knas borde det kanske ha synts där?

Min sambo är nog mer orolig än jag :D Men tänkte bara kolla, är det helt fel o göra cellprov när man är gravid? Har gått 18+2.

Sv: Hm, märkligt?

Till mig har de sagt att man inte ska ta cellprov när man är gravid. Men om något blivit knas så borde de väl ha sett det på ulet.

Enligt den läkare som tog extra cellprov på mig ("knips" av livmodertappen. Var inte orolig, det gjorde INTE ont alls!) så går det att ta tidigt i grav. På mig knipsade han i typ v 8 tror jag. Senare så "kryper" livmodertappen uppåt och det är svårt (omöjligt?) att ta provet.
Så; jag gissar att så långt gången du är nu så är det inte möjligt att ta provet.

Du har ju gjort det "första" cellprovet då du har fått reda på att du har lätta förändringar. För att titta närmare på det så går man ju in och nyper bort små små bitar av tappen som dom sedan skicka in på labb, men detta TROR jag bara dom gör fram tills någon vecka i grav, frågade du inte det när du va där? =)

Oftast när man bara har lätta så väntar dom och ser om det läker ut av sig själv, alt så fryser dom bort dom. Bara man följer Bm råd så är det under kontroll.

Så ja du ( din sambo) kan verkligen vara lugn

Jag fick inte göra mitt cellprov då jag var gravid. Men cellprovsmänniskan skulle ju avstått om denna ansett det riskabelt, det är ju ganska synligt att du är gravid ;)

Enligt den läkare som tog extra cellprov på mig ("knips" av livmodertappen. Var inte orolig, det gjorde INTE ont alls!) så går det att ta tidigt i grav. På mig knipsade han i typ v 8 tror jag. Senare så "kryper" livmodertappen uppåt och det är svårt (omöjligt?) att ta provet.
Så; jag gissar att så långt gången du är nu så är det inte möjligt att ta provet.

Vad konstigt.. dom knipsade i alla fall... "Nu kan det sticka lite", fast jag kände ingenting..

Du har ju gjort det "första" cellprovet då du har fått reda på att du har lätta förändringar. För att titta närmare på det så går man ju in och nyper bort små små bitar av tappen som dom sedan skicka in på labb, men detta TROR jag bara dom gör fram tills någon vecka i grav, frågade du inte det när du va där? =)

Oftast när man bara har lätta så väntar dom och ser om det läker ut av sig själv, alt så fryser dom bort dom. Bara man följer Bm råd så är det under kontroll.

Så ja du ( din sambo) kan verkligen vara lugn

Men jag har varit TVÅ gånger nu.. asså i måndags var jag där o dom knipsade i alla fall, sa att jag var gravid i vecka 19. Ska invänta svar nu..

Jag fick inte göra mitt cellprov då jag var gravid. Men cellprovsmänniskan skulle ju avstått om denna ansett det riskabelt, det är ju ganska synligt att du är gravid ;)

Ja precis... hon var ju läkare o allt, borde ju veta om det är "farligt"... Men vilket missförstånd mellan BM o sjukhuset..

Aahh okej... hmmm.. de jag har läst i forum så knipsar dom både i tidig grav & typ v. 15 som senast... gud det är ju så olika överallt, man blir ju knäpp! Men hon visste väl vilken vecka du var i... syns ju lixom att det är en bit in lixom =) Så hon borde ju ha koll!!

Tur för dig att att det inte kändes då, för mig så spände det ont i hela nederdelen... men vad gör man inte?

Aahh okej... hmmm.. de jag har läst i forum så knipsar dom både i tidig grav & typ v. 15 som senast... gud det är ju så olika överallt, man blir ju knäpp! Men hon visste väl vilken vecka du var i... syns ju lixom att det är en bit in lixom =) Så hon borde ju ha koll!!

Tur för dig att att det inte kändes då, för mig så spände det ont i hela nederdelen... men vad gör man inte?

Jag berättade att jag var i v 19.
Det kändes inte just då, kan sitta normalt idag först :D

Jag har också gjort vanligt cellprov som gravid. Jag tror barnmorskan sa att man gör det fram till vecka 20 eller något, så det är nog inget konstigt. Jag antar att det beror på att senare så börjar livmodertappen belastas (av tyngden ovanifrån menar jag) och då vill man inte ha några extra retningar.

Jag har läst någonstans att man oftast inte tar cellprov när man är gravid för att det kan visa lätta cellförändringar fast man inte har det, inte för att det är farligt för barnet! Så det är nog ingen fara om dessutom läkarna visste att du var gravid.

Lycka till med magen!:banana:

Ja, läkaren bör ju ha vetat vad hon gjorde, det är ju gynläkare man träffar!
Kan tänka mig att man ville kolla lite noggrannare även om du är ganska långt gången för cervixcancer kan utvecklas ganska snabbt under just graviditet har jag fått lära mig. Om jag var du skulle jag bara tycka att det var skönt att de kollar noga redan nu! (även om det inte var så skönt i efterhand, rent fysiskt ;)).

Må så gott och lycka till med bebben!

Jag gjorde cellprov när jag var gravid och fick samma provsvar som du. Gjorde om cellprovet på efterkontrollen och fick svar att allt var ok! Hade också hört att man inte skulle ta cellprov som gravid, men läkaren sa att det inte stämde.

Min barnmorska sa att man kunde ta cellprov i vecka 13 senast och att det var bättre att vänta tills efterkontrollen med att göra det.

Intressant att alla säger olika.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 847
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: tara
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar