Hm.. BRA hö! För bra?

E

Egonson

Tjaa, fick reda på lite förhandstitt av analysresultaten för i år. Två skördar, den vi ska ha ligger på 10 MJ och omkring 120 g smrp.. per kg foder.. Hm.. :crazy:
Det andra har typ 12 energi och 110 g smrp. Ville hellre ha det första för då kan jag ge lite mer utan att det blir för mkt energi.

Vi tänker ge hästarna hö så det täcker energibehovet och sen halm utöver det. Samt ev. mineraler då.

Tror ni det blir bra?

Isf ska min nording ha 6-7 kg hö, och resten halm då (hon käkar halm utan problem så det ska nog gå )

Jag funderar lite, det sägs ju att mkt protein från grovfodret inte är farligt, men är 120 för mycket? Det blir ju en kvot på 12..
Så länge man inte ger enbart hö utan späder ut med halm alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Skapligt hö skulle jag vilja säga! Skulle också välja det som har lägre Mj just för att kunna ge lite mer men tänk på att halmen också innehåller en del Mj samt även mineraler medans proteininnehållet är noll och intet. Riktvärden för halm är ca 5-6 Mj, 3,3 Ca, 1,1 P och 1,3 Mg.

Vad gäller proteinöverskottet så "minskar" det ju om du ger halm dvs totala proteinintaget fördelat på totala grovfoderintaget. Ett exempel: 8 kg hö + 3 kg halm ger ca 95 Mj och 960 smbrp = 10,1 i kvot. Ett exempel till: 7 kg hö + 4 kg halm ger 90 Mj och 840 smbrp = 9,3 i kvot. Ett tredje exempel 5 kg hö + 5 kg halm ger 75 Mj och 600 smbrp = 8 i kvot.

Frågan är ju vad din pålle väger med tanke på ts/100 kg häst. Jag personligen ger aldrig mindre än ca 1,5 kg ts/100 kg häst. Nu är det dessutom på förslag till djurskyddslagen att pållar ska ha minst 1 kg ts/100 kg... Alltid en början!

Olika individer är ju olika känsliga för proteinöverskott så det enda är ju att prova... Olja funkar ju också som "kvotsänkare" men den tillför ju ingen ts så jag tycker halm är bättre.
//marti
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Oops. Blev dubblet..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Min häst väger nästan precis 600 kg.
Oj, är det så mkt energi i halm? Trodde typ 3-4 MJ eller något.

Hon brukar i vanliga fall gå på 65 MJ, är lättfödd men har aldrig varit fet på vintern. Gick på 75 smrp/8 MJ i hö förra vintern samt hade fri tillgång på halm, det var hon superfin på.

Det är svårt att bestämma sig hur man ska lösa detta.. :crazy:
Vi har mycket halm att tillgå så det är bara att ösa på så att säga :D
Tänker absolut ge en del halm och en del hö, bara det hur mkt av varje man ska ge..
Kompletterar med lämpligt mineralfoder förståss.

Hade tänkt typ 6 kg hö och 2-3 kg halm (mer äter hon iaf inte).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Min häst väger nästan precis 600 kg.
Oj, är det så mkt energi i halm? Trodde typ 3-4 MJ eller något.

Hon brukar i vanliga fall gå på 65 MJ, är lättfödd men har aldrig varit fet på vintern. Gick på 75 smrp/8 MJ i hö förra vintern samt hade fri tillgång på halm, det var hon superfin på.

Det är svårt att bestämma sig hur man ska lösa detta.. :crazy:
Vi har mycket halm att tillgå så det är bara att ösa på så att säga :D
Tänker absolut ge en del halm och en del hö, bara det hur mkt av varje man ska ge..
Kompletterar med lämpligt mineralfoder förståss.

Hade tänkt typ 6 kg hö och 2-3 kg halm (mer äter hon iaf inte).


Förlåt om jag lägger mig i här... :o
om hon gick på 75smrp/8MJ förra året och fri tillgång på halm,
så skule hon väl kunna gå på det höet som är 110 smrp/12MJ och fri tillgång på halm för att få i sig strå foder.
Nu vet jag inte hur mkt hö hon fick förra året men om hon gick på ca 8 kg då så borde det bli ungefär 5,5kg med det höet på 110smrp/12MJ. och då får du plussa på med massa halm, minst 3kg. Äter hon det?
Och då blir det ju ungefär som du tänkte från början ;) ville bara ge dig nåns mer syn på det... :p

Annars så ger du fri tillgång på det höet och håller koll på hullet. i värsta fall kan hon kanske bli lite tjockare, men då får du motionera henne mer :p
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Har också gett grovfoder med hög proteinhalt, gick bra. Har dock läst att för mkt protein kan ge en överbelastning på kroppen typ lderna tror jag. Men nu är det ju från grovfoder bara så det kanske ej gäller då. vi märkte inget iaf. Min häst som var högdräktig då var det ju toppen för o ja de andra hästarna fick lika mkt protein som min högdräktiga. Blir ju lite mkt om man ska få upp tillräckligt många kg torrsubstans.
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Hur får ni tag på så näringsrikt hö egentligen?:eek:
Det som jag har köpt brukar ligga på 8 mj och max 40 smb rp.
Skulle vilja ha ett hö som täcker proteinbehovet så man slipper mixtra med en massa tillskott.
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Inte vet jag :D Inte en aning faktiskt. Pedantskötta marker kanske, för de är väldigt noggranna med att precis allt ska vara så bra och precist som möjligt. Ingen aning faktiskt annars vad det kan bero på att dom får så bra hö.

Vi köper alltid hö från samma (gården som ligger ca 50 meter från stallet så det är dösmidigt) dom tar bara in till oss och till sina egna hästar, så det blir till 6 hästar ungefär. Dom har mjölkkossor med så dom har ju mkt kunnskap om hur man får in näringsrikt foder om man säger så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Lägg dig i så mycket du vill du, ingen fara :D

Jag har bestämt mig nu för att prova mig fram med mängden hö, så får hon sen halm utöver det (ja hon äter halm utan vidare så inga problem där). Börja med ett par kg hö + halm inne och ökar på sen allteftersom betet försvinner i hagarna.
Hon äter nog inte mer än 2-3 kg halm iaf, fri tillgång eller inte kvittar nog. Men det blir ju fri tillgång iom att hon står på halm i boxen, och vi lägger ut halm på morgonen som finns kvar lite av på kvällen (så gjorde vi förra vintern iaf, de hade fri tillgång på halm alltid och vi la väl ut en halmbal per 6 dagar ungefär, till 3-4 hästar).
I år har vi dock smakligare halm så det kan hända att dom äter mer.

Ska försöka ge henne så mkt hö som möjligt utan att hon blir tjock/får för mkt överskottsenerg iaf. Tror jag kan få upp det i 7 kg någonstans.
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Tänkte just skriva att det låter som perfekta värden för kor!

Mina hästar delade foder med kor första året, trodde att det kanske skulle vara för kraftigt men det gick bra. Det var iofs ej analyserat men skulle gissa att värdena låg där nånstans som är lämpligt för kor.

Inte vet jag :D Inte en aning faktiskt. Pedantskötta marker kanske, för de är väldigt noggranna med att precis allt ska vara så bra och precist som möjligt. Ingen aning faktiskt annars vad det kan bero på att dom får så bra hö.

Vi köper alltid hö från samma (gården som ligger ca 50 meter från stallet så det är dösmidigt) dom tar bara in till oss och till sina egna hästar, så det blir till 6 hästar ungefär. Dom har mjölkkossor med så dom har ju mkt kunnskap om hur man får in näringsrikt foder om man säger så.
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

Ja det är ju nästan så det passar till kor faktiskt. Men dom har ju särskilda åkrar för hö och dom ger inte korna hö, utan ensilage ("riktigt" ensilage) och lusern som dom tar på andra åkrar.
 
Sv: Hm.. BRA hö! För bra?

För mycket protein från grovfoder är inte farligt, så fodra på med ditt super hö du! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp