HJEEELP! Jeg skal starte i lett D:2 dressur med islandshesten min!

S

sleepy

De andre i stallen greide å overtale meg... ;) Så vi er ikke så veldig godt forberedt! :o

Red i ridehuset i går, har ikke vært der på 1/2 år, og ble kjempefornøyd! Hesten holder traven veldig bra nå, så det KAN gå bra!!! :banana: MEN han synes grisepass er løsningen på alle problemer ;) så hvis noen går i veien, eller han ser noe han synes er litt skummelt/spennende, så går han over i grisepass...

Vi får håpe på litt flaks/ tur!!!!

:bump:

Lycka till!!

En av mina isisar har ställt upp på en klubbtävling i dressyr (med en kompis till mig på ryggen) dom blev god 2:a, skulle ha slagit ridläraren om han inte tagit fel galopp först :(
Men gissa om många ändrade uppfattning om vår kära ras efter det!!!
Vi håller tummar och hovar!!
Glöm inte att berätta hur det gick!

...jeg mener, det skal jeg IKKE gjøre! Jeg skal ikke glemme å fortelle hvordan det går ;)

He he, vi kom på sisteplass!!!!! :o Av åtte stk.

Men det var JÄTTEKUUUUUL :rofl: Herlig å starte i stevne igjen! Det var for liten bane til at hesten min greide å holde traven; han trenger jo noen meter på å komme inn i traven, og så fort han hadde fått den så hendte det jo plutselig noe; en sving eller en volte, eller... :crazy: Sånn er jo "stor-hest-dressurprogrammer"... :crazy:

Så NESTEN alt som skulle være trav ble grisepass.... Som forventet! Men fikk tre 7`ere for skritten! :)

Hesten var blid :), og jeg var blid :D det var jo bare roligt!

Men er det noen som har gode råd om hvordan man lærer en ivrig 5-gjenger å trave på 15-meters-volte? :confused:

:bow: Bra kämpat i alla fall :bow:

Bara att träna på!
Volter i trav kan vara besvärliga, men longering är ju jättebra för att få dom stabil i traven. Sen måste dom ju lära sig det samma med oss på ryggen, tror många gåner att det är vi som stör bort traven med dålig balans.
Så mitt råd är, trava mycket och träna din balans!

Om jag förstår rätt så fick ni bra poäng för skritt, men jag skulle ändå råda att träna mer skritt på volt, öpnna och sluta och se att han verkligen bär sig rätt och är lika smidig i båda sidor. Det är ju lätt hänst att man tror att hästen bär sig korrekt i skritt, men det är sen när man ska trava eller tölt på en volt som man inser att hästen kanske inte karar att böja sej i bålen. Grispass beror ju ofta på att hästen spänner sej och är stel. För att få ren takt i trav (och tölt också)måste hästen fixa eftergift i nacken och bakbenen, speciellt på volt, då ju bakbenen måste klara att trampa under mittpunkten. Att trava korrekt på en volt med isis kan vara jättesvårt, och fixar man detta har man kommit en bra bit på väg. Ett annat tips är att trav på fyrkantsspåret och försöka få till böjning åtmistone i kurvorna och få hästen att söka sej framåt nedåt. Lycka till ! :bump:

Takk for tips begge to! Hesten har veldig stort overtramp i skritt, men det er jo ikke sikkert han bærer seg riktig av den grunn, så det er bare å trene mer ;)

Japp, bara att jobba på! Jobbade mycket med just longering och skolövningar på mitt 5 gångssto. Men hade även min dressyrtränare som pushade mig, gick jätte bra efter mycket jobb och övning.

Så är det med min Pålla också, trampar över ordentligt, men nu är det att träna att hon trampar in under mittpunkten också så att hon får mer bärkraft (skjutkraften finns det ju i överflöd)Lättare sagt än gjort dock :smirk:
När du får till bärigheten på bakdelen i skritt kommer också de övriga gångarterna att förbättras. Lycka till och jobba på, vi är fler som sitter i samma båt :) :cry:

Blir gøy om jeg får det til, da blir han en nydelig liten dressurponni -og en enda flottere islandshest! :love:

Galoppen tror jeg det skal bli lettere å fikse enn traven, og når begge er på plass, DA... :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: Bison
·
A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Ivylin
·
Träning Mulig det her virker litt provoserende på noen av dere :devil: ,men jeg må jo bare spørre..Ang. NH..Noen ganger synes jeg at innbitte...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: ludda
·
S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Juvelflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama