Hjärtrytm, regelbunden oregelbundenhet

B

blekinge_tjej

Hej,

Jag har ett 4-årigt sto vars hjärta slår 3 slag, stannar, slår 3 slag, stannar, osv. Alltså en regelbunden oregelbundenhet i hjärtrytmen. Problemet uppmärksammades av veterinär i samband med undersökning av fysisk skada. Hästen har innan detta gått ganska konditionskrävande ridning och jag har ej märkt några prestationsproblem.

Jag har läst en del om förmaks/förkammar-flimmer, men det verkar inte helt stämma överens med en regelbunden oregelbundenhet. Har jag fel? Vad kan det annars vara? Behöver jag vara orolig, eller kan det ha varit en tillfällighet efter den fysiska skadan?

Tacksam för svar

Sv: Hjärtrytm, regelbunden oregelbundenhet

Hästar har ett sätt att normalt reglera hjärtrytmen som liknar detta. Det som sker är att själva signalen stoppas i AV-knutan, alltså förkamrarna kontraherar men inte de stora kamrarna. Är det detta "missljud" du menar? Det är isf helt normalt, men de hästar jag varit med om att det märkts på vid besiktning har vi extrakollat med EKG (vilket visar påbörjat hjärtslag med P-tak, men sedan ingen fortsättning) och lyssnat på hjärtat igen vid anstränging. Är det ett normalt pulsregulering försvinner detta vid ansträngning.

Förstår nog inte riktigt hur du menar, men jag har inte full koll på vad AV-knut resp P-tak innebär. Veterinären sa bara att hjärtat slog oregelbundet som beskrivet ovan. Hästen verkar nästan omöjlig att ta pulsen på själv, men jag ska försöka se i dagarna om jag märker ngn skillnad i vila o sen under ansträngning.

Tack för snabb info!

Troligen helt normalt. Kan vara respiratorisk sinusarytmi - hjärtfrekvensen påverkas av hästens andetag. Inandning - snabbare slag, utandning - långsammare slag. Helt normalt.

*KL*

Måste säga att du är GULD värd Tant Ester ;) för ditt tålamod och dina svar:bow: .

Mvh Mia

Ser att jag var lite trött när jag skrev... :crazy:
Menar att hästen reglerar BLODTRYCKET så... AV-knutan är den samling nerver som leder över signalen mellan förkamrarna till de stora kamrarna o således orsaken till att de stora hjärtkamrarna drar sig samman senare än förkamrarna. Ett "stopp" i överledningen här kallas AV-block och finns i olika grader, varav den mildaste är fullt normal hos hästar och alltså inget skadligt.
P-tak är bara en av kurvorna på EKG:t.
En störning i hjärtrytmen på detta sätt som är regelbunden är sällan sjuklig. Testa att ta pulsen vid ansträngning (gärna låna stetoskop o göra detta), då låter hjärtat troligen normalt. Detta stämmer väl med att hästen inte har någon historia av problem som kan kopplas till hjärtat.

Fast i detta fall låter det väl ganska extremt för att bara vara respiratorisk sinusarytmi? Vad jag lärt mig än så ger det inte så stora skillnader i puls mellan in- o utandning som denna häst har skillnader.

Vill du vara säker,åk till en klinik med tex löparband och kolla EKG under vila och arbete.

En del av hästarna som plötsligt dimper ner döda hittas hjärtfel på obduktion. En ordentlig utredning bör kunna bringa klarhet i din hästs hjärtrytm.

Borde veterinären inte hört blåsljud på hjärtat om det hade varit respiratorisk sinusarytmi? Menar du att hästen har större skillnader än vad respiratorisk sinusarytmi borde visat?

Det jag menade var att i mina öron iaf, låter min förklaring troligare. Respiratorisk sinusarytmi är som sagt inte heller nåt farligt, men brukar inte ge så stora utslag. Du kan själv märka av denna arytmi när du ska sova och ligger med örat mot kudden så du hör pulsen. När du andas in stiger pulsen något, när du andas ut saktar pulsen ner. Då märker du också att det inte är samma slags skillnader som din häst verkar ha, men som alltså högst troligt är normala. Sa inte veterinären något om det vid tillfället?

I o med den andra skadan, som behövde sys, skulle hästen få lugnande, o vid allmän hälsokontroll hörde hon att hjärtat slog oregelbundet. Det enda hon kunde konstatera var den oregelbundna regelbundenheten och sa att det förmodligen inte var ngn fara, men att det kunde kollas upp med EKG för att vara på den säkra sidan. Hon sa ingenting annat om vad det kunde bero på.

Läser du själv till veterinär? Mycket tacksam för dina svar =)

Då tycker iaf jag att min förklaring låter mycket trolig :)
Ja, läser till veterinär, ska kolla upp för säkerhets skull i mina antecknignar, men dom är på en annan dator.

Ser att jag var lite trött när jag skrev... :crazy:
Menar att hästen reglerar BLODTRYCKET så... AV-knutan är den samling nerver som leder över signalen mellan förkamrarna till de stora kamrarna o således orsaken till att de stora hjärtkamrarna drar sig samman senare än förkamrarna. Ett "stopp" i överledningen här kallas AV-block och finns i olika grader, varav den mildaste är fullt normal hos hästar och alltså inget skadligt.
P-tak är bara en av kurvorna på EKG:t.
En störning i hjärtrytmen på detta sätt som är regelbunden är sällan sjuklig. Testa att ta pulsen vid ansträngning (gärna låna stetoskop o göra detta), då låter hjärtat troligen normalt. Detta stämmer väl med att hästen inte har någon historia av problem som kan kopplas till hjärtat.

Ett andra gradens AV-block innebär att kammarnas kontraktion uteblir. P-vågen finns alltid kvar och hörs som en, för häst fullt fysiologisk, fjärde hjärtton. Om hjärtslag uteblir (på EKG och auskultation) kan det istället handla om sinusknuteblock. Då uteblir ett helt hjärtslag och det uppstår en paus när man lyssnar.

Även sinusknuteblocket är fysiologiskt hos häst, dvs inget att oroa sig för.

Vare sig de olika blocken eller respiratorisk sinusarytmi är förenat med blåsljud. Blåsljud är ett annat fel.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 411
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 163
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka