Hejsan! jag är en tjej som har en d-ponny på 15 år. Vi har tillsammans tävlat upp till LB i hoppning och på träningar har vi hoppat runt 110-120. Nu de senaste veckorna har något flugit i mig. Jag har tappat känslan HELT och allt blir bara fel när jag ska hoppa. Avstånden blir fel och dessutom har jag börjat bli höjdrädd. Vet verkligen inte varför jag blivit sånhär men det är fruktansvärt frustrerande. Min ponny älskar att hoppa och vill verkligen göra sitt bästa men jag har börjat hålla på och trixa med händer och nästan bromsar mot hinderna och då är det ju inte konstigt att han har börjat stanna... Jag får för mig att han kommer stanna eller kommer komma för nära. Så fort det blir lite högt så kan jag verkligen inte känna avstånden längre och det har inte varit några problem innan... blir så ledsen. Känner mig så elak mot honom för det känns verkligen som att jag gör honom feg. Hopptränar varje vecka för en duktig tränare och det går ganska bra på träningarna men jag undrar om någon som läser detta har någon erfarenhet om hopprädsla? För jag vet ju hur man gör men det är det att det sitter i hjärnan. Finns det någon mental träning som fungerar eller är det bara att trycka undan rädslan och försöka hoppa ändå? Känner mig så stressad med för detta är mitt sista ponnyår och jag ville verkligen tävla mycket som jag gjort innan, men det känns inte så aktuellt nu
Tacksam för alla svar!
Tacksam för alla svar!