Hjärnspöken vid hoppning!

tarragona

Trådstartare
Hejsan! jag är en tjej som har en d-ponny på 15 år. Vi har tillsammans tävlat upp till LB i hoppning och på träningar har vi hoppat runt 110-120. Nu de senaste veckorna har något flugit i mig. Jag har tappat känslan HELT och allt blir bara fel när jag ska hoppa. Avstånden blir fel och dessutom har jag börjat bli höjdrädd. Vet verkligen inte varför jag blivit sånhär men det är fruktansvärt frustrerande. Min ponny älskar att hoppa och vill verkligen göra sitt bästa men jag har börjat hålla på och trixa med händer och nästan bromsar mot hinderna och då är det ju inte konstigt att han har börjat stanna... Jag får för mig att han kommer stanna eller kommer komma för nära. Så fort det blir lite högt så kan jag verkligen inte känna avstånden längre och det har inte varit några problem innan... blir så ledsen. Känner mig så elak mot honom för det känns verkligen som att jag gör honom feg. Hopptränar varje vecka för en duktig tränare och det går ganska bra på träningarna men jag undrar om någon som läser detta har någon erfarenhet om hopprädsla? För jag vet ju hur man gör men det är det att det sitter i hjärnan. Finns det någon mental träning som fungerar eller är det bara att trycka undan rädslan och försöka hoppa ändå? Känner mig så stressad med för detta är mitt sista ponnyår och jag ville verkligen tävla mycket som jag gjort innan, men det känns inte så aktuellt nu :(
Tacksam för alla svar!
 
Sv: Hjärnspöken vid hoppning!

Jag har varit hopprädd nästan hela hästlivet, men på senare tid har det blivit bättre. Vet inte vad du har för förutsättningar för det här, men jag skulle tipsa om att hitta en häst du vet inte kommer stanna eller kasta sig, en som hoppar även vid dåligt avstånd och gör det stadigt. Då kan du dels fokusera på att bara hänga med i sprången och jobba med att hitta känslan på en häst du inte behöver vara rädd att "göra feg", och även känna dig säkrare på hindrena.

Om det inte finns någon sådan häst tillgänglig, så testa hoppa lägre och lättare hinder. Det blir kanske inte någon hårdträning för hoppandet, men är det relativt lätta hinder så är chansen större att hästen hoppar även om det inte blir helt rätt. När du känner dig säker är det bara att höja svårighetsgraden, t.ex. genom att gradvis höja eller ställa upp på svårare avstånd och kombinationer men lägre hinder. Helt enkelt, bygg upp känslan igen genom att hoppa sånt du vet att det inte är problem med. Du säger också att du trixar med händerna men hästen gärna vill hoppa, hoppa på hinder som din häst tycker om och fokusera på att hålla händerna stilla.

Du kan också fundera på vad som är annorlunda när du rider själv och när du rider för tränare, varför går det bättre då?

Andra tips är att inte hoppa om det känns helt åt h-lvete, vänta hellre till en dag när du känner dig säkrare. Har du inlett ett pass men börjar känna dig nervös, stanna upp och ta ett par djupa andetag, lägg ner hindret, och när du hoppat på lägre höjd kan du lägga upp det igen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp