Hjäp-Hund åt choklad

vongu

Trådstartare
Hunden åt nyss 120-130g choklad marabou. Hunden är en fox terrier på 15-25kg borde man åka in och kolla det eller ska jag vänta och se om några symptom visas ?

Tack
Vongu

Hunden åt nyss 120-130g choklad marabou. Hunden är en fox terrier på 15-25kg borde man åka in och kolla det eller ska jag vänta och se om några symptom visas ?

Tack
Vongu
Om det är ljus choklad så är det inte så farligt. Ur en länk från djurskyddet:
Svar:
Chokladförgiftning hos hund förekommer men är inte så vanligt. Det giftiga ämnet teobromin förekommer inte i så hög halt i choklad. Man kan säga att hunden bör äta omkring 10 gram ren choklad (dvs mörk 90%ig choklad) per kilo för att bli förgiftad, det innebär en kaka på 100 gram för en 10 kilos hund.De flesta chokladkakor innehåller max 70 % kakao, vilket ökar toxisk dos till 130 gram, och oftast är hundar inte så glada för mörk choklad. Det är långt vanligare att hundar äter ljus choklad, men mängden kakao är här oftast för liten för att ge förgiftning, det är däremot väldigt vanligt att de får diarre av allt kokosfett som är i ljus choklad. Ett viktigare problem som man kan poängtera här är nog faktiskt xylitolförgitning som inte alls lika många har hört talas om. Även ganska små mängder xylitol kan orsaka skador hos hundar, så lite som tre tuggummin med xylitol som huvudsakligt sötningsmedel kan vara giftigt för en 10 kilos hund. De förgiftningar som orsakar flest dödsfall hos hundar är emellertid kylarglykol (som smakar sött), råttgift, flugsvamp/spindeltrådsskivling och paracetamol (alvedon).
Om hunden förgiftats med choklad finns inget specifikt motgift utan man får överväga att kräka eller magpumpa hunden, och sen ge understödjande behandling.
http://tidningen.djurskyddet.se/fraga-experten/hur-farligt-ar-det-om-hunden-ater-choklad/

https://www.universitetsdjursjukhus...rad-om-sjukdomar/forgiftningar-hos-hund-katt/

Uppskattningsvis brukar man säga att mer än 20 mg teobromin per kilo kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.
Mörk choklad innehåller ca 5-15 mg teobromin per gram choklad.
Ljus choklad innehåller ca 2 mg teobromin per gram choklad.

2 mg x 130 = 260 mg teobromin
260mg/12 kg = 21,6 mg/kg
Dvs risk för giftig dos. Åk till jouröppet djursjukhus, ring och säg att du är på väg så de är beredda (eller kan styra dig vidare om de inte har tid).

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V