Hjälp?!?!

H

Hairspray

Hej
Min häst har fått jätte rosa-röd mule börjat få sårskårpor. Men har gjort rent, lagt på helosan. Men funkar inte. Nån som har samma prob? Vad gör ni?

Sv: Hjälp?!?!

Apotekets solskyddsmedel med jättehög solskyddsfaktor. Runt fyrtio eller högre. Kleta på rejält så mulen blir vit.

låter som den bränt sig i solen... använd typ helosan-sol, så den inte bränner sig mer..

Och Helosan är inget vidare i de där fallen. Provade Helosan sol som inte funkade alls.

Kanske inte lika känsliga hästar som vår var. Helosan är väl bara solskyddsfaktor nio har jag för mig.

Använd hög solskyddsfaktor för barn som är vattentålig.
Då slipper du vara orolig att krämen inte sitter när hästen äter och dricker.
Det använde jag till min känsliga arabponny.
Sen vet jag att det finns flughuvor iaf i Usa som har en skyddande lapp som hänger för mulen. Vet ej om den finns i Sverige dock.

Min är oxå känslig och Helosan sol hjälpte inte då den försvann väldigt fort.
Jag smetade då på solskydd för barn med hög faktor och vattentålig, lät det "sugas upp" i ca 15 min och sen kletade jag på ett tjockt lager zinksalva/idomin.

Det har fungerat väldigt bra för min pålle med rosa mule:D

Min kille har också rosa mule som blev lite småskorpig o sårig. Masserade då in helosan sol och fungerade jättebra!! Han har aldrig bränt sig sen dess.

tack så mkt för alla svar, testade solskydds faktor 40 vattenfast. Funkar perfekt!:D

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka