I

indigo

Jag har haft min halvblodsval ute på foder hos en 20-årig tjej i 2 månader.Haft tät kontakt med henne och hon har sagt att hon är så nöjd med honom och att allt funkade super bra.Allt kändes mkt bra från båda håll.I Lördags morse fick jag ett samtal ifrån en kvinna som undrade om jag var ägare till *** och jag sa att det var jag.Då berättade hon för mig att fodervärden inte vart hos honom på flera veckor,inte fått mat,skötsel,motion...ingenting alltså.Jag blev helt förtvivlad:cry:.Som tur var hade hon,ägaren till stallet samt en tjej till sett till så att han fick mat och komma ut i hagen iaf.Skönt att det finns sånna.Dom började också forska i om hon verkligen ägde hästen som hon sa och så hittade dom mig.Jag hämtade hem honom igår.Tunn och med skor som suttit sen i slutet av feb och ont i ett bakben.Fodervärden hade ett mkt bra kontrakt som hon skulle följa där det stod bl.a att hon inte får flytta hästen utan att meddela mig först.Detta har hon brutit samt att hon även försökt att sälja honom 2 ggr.Pratade även med ägaren till stallet jag lämnade honom och det var samma sak där och därför blev hon vräkt.Denne person hade försökt att hitta mig men hon hade fått felaktiga uppgifter i från fodervärden.Usch jag är så arg på mig själv för att jag har blivit så lurad.Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta men något måste man väl kunna göra så att inte fler råkar ut för samma människa??Alltså..Kontraktsbrott,vanvård och försök till att sälja annans egendom.Hon har även ljugit om mkt mer.Hjälp!!

Sv: Hjälp!

Usch man blir ju mörkrädd när man läser sånt här.Det jag skulle göra är att omedelbart ta kort på hästen för att dokumentera hur han ser ut(se till att det syns datum på korten)Göra en ordentlig veterinärbesiktning,ta ut en hovslagare som intygar på papper hur hovarna ser ut.Även försöka få intyg av de underbara människor som kontaktade dej ang. hur hästen blivit skött.Sen skulle jag anmäla henne för vanvård och kontraktsbrott.Hon ska i mina ögon få stå för alla kostnader som det behövs för att få hästen bra igen.Skulle det behövas skulle jag inte dra mej för att koppla in advokat,hoppas du har ett vattentätt fodervärdskontrakt.Sist så var glad att du fått hem honom och hoppas verkligen att han blir bra igen.

Usch va hemsk! Hoppas han repar sig!
Håller helt med tidigare kommentarer, hon ska få ta ansvar för vad hon har gjort mot din häst!

stackars häst. allstå har man en häst på foder så måste man kantakta ägaren. om vill sälja. man måste få lov att göra det.om inte så kan man väll be om att få lämmna tillbaka häsyten till sin rätta ägare.

men jag hoppas att han bra nu.

Usch va hemskt!! Fattar inte hur folk kan med... Va tjänar man på att ljuga så?? Ville hon behandla hästen illa?? :confused:

Vad säger fodervärden till sitt försvar?? Har du pratat med henne efter du fått reda på allting?

Tycker absolut att du ska anmäla henne, risken är ju stor att hon gör nåt liknande mot någon annan...

Ja det har jag också funderat på.Hon påstod att hennes bror omkommit i en crossolycka men det fick jag reda på att det inte var sant.När hon flyttade hästen till det nya stallet så påstod hon att hennes mamma hade dött precis och att köparna till min häst inte kommit och på det viset fick hon boxplats i stallet jag hämtade honom.Lögner alltihop.Jag förstår verkligen inte alls.Jag ringde henne igår när jag åkte ifrån stallet och frågade varför hon gjort så här,och hon svarade att hon inte visste.Jag sa till henne att detta är ju vanvård och hon svarade " ja jag vet".Hmm den tjejen måste ju få hjälp.Bara 20 år.Vart ska det sluta tro?!

stackars häst. allstå har man en häst på foder så måste man kantakta ägaren. om vill sälja. man måste få lov att göra det.om inte så kan man väll be om att få lämmna tillbaka häsyten till sin rätta ägare.

men jag hoppas att han bra nu.

Alltså du har ingen rätt att sälja en häst du bara har på foder. Oavsett om du kontaktar ägaren eller inte. Kan du inte ha kvar hästen ska den tillbaks till ägaren. Eller missuppfatta jag dig nu?

TS hoppas verkligen din häst kryar på sig och det fort. TYcker det är hemskt hur folk kan bete sig.

mm jag med. om det hade varit jag så skulle jag frågar ägare om lov. eller om jag inte vill ha den kvar ringer jag väl till till ägare och du jag kan inte ha hästen kvar kan jag lämmna tillbaka den.

Nej du fattade helt rätt.Hon hade försökt att sälja honom utan att jag fick veta något.
Han blev av med skorna direkt i går kväll och verkad.Ett stort sår i strålen är nog orsaken till att han är halt.Nu är han ute på sommarbete med kompisar och lever livet :)

Nej du fattade helt rätt.Hon hade försökt att sälja honom utan att jag fick veta något.
Han blev av med skorna direkt i går kväll och verkad.Ett stort sår i strålen är nog orsaken till att han är halt.Nu är han ute på sommarbete med kompisar och lever livet :)

Jätte illa. Men jag reagerade mest på Juni_cool som´tyckte att man borde kontakta ägaren innan man säljer och jag anser att man inte säljer alls.

Hoppas han blir lite piggare när han får gå och beta och äta upp sig. Kan inte sår i strålen utvecklas till strålröta? Har för mig att jag hört det.

Jag har haft min halvblodsval ute på foder hos en 20-årig tjej i 2 månader.Haft tät kontakt med henne och hon har sagt att hon är så nöjd med honom och att allt funkade super bra.Allt kändes mkt bra från båda håll.I Lördags morse fick jag ett samtal ifrån en kvinna som undrade om jag var ägare till *** och jag sa att det var jag.Då berättade hon för mig att fodervärden inte vart hos honom på flera veckor,inte fått mat,skötsel,motion...ingenting alltså.Jag blev helt förtvivlad:cry:.Som tur var hade hon,ägaren till stallet samt en tjej till sett till så att han fick mat och komma ut i hagen iaf.Skönt att det finns sånna.Dom började också forska i om hon verkligen ägde hästen som hon sa och så hittade dom mig.Jag hämtade hem honom igår.Tunn och med skor som suttit sen i slutet av feb och ont i ett bakben.Fodervärden hade ett mkt bra kontrakt som hon skulle följa där det stod bl.a att hon inte får flytta hästen utan att meddela mig först.Detta har hon brutit samt att hon även försökt att sälja honom 2 ggr.Pratade även med ägaren till stallet jag lämnade honom och det var samma sak där och därför blev hon vräkt.Denne person hade försökt att hitta mig men hon hade fått felaktiga uppgifter i från fodervärden.Usch jag är så arg på mig själv för att jag har blivit så lurad.Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta men något måste man väl kunna göra så att inte fler råkar ut för samma människa??Alltså..Kontraktsbrott,vanvård och försök till att sälja annans egendom.Hon har även ljugit om mkt mer.Hjälp!!

Det var ingen trevlig historia.
Om jag var du hade jag verkligen pratat klarspråk med henne, ett rejält snack helt enkelt, som tar ner henne på jorden om det går.
Hon verkar ju inte ha alla hästar hemma.

Det är sådana människor som gör så att fodervärdar får dåligt ryckte!!

Du kan ju göra en anmälan hon har ju brutit mot kontraktet, tycker du ska göra det, man vet ju inte om hon har ridit sönder något på honom heller, det är sånt som kommer med tiden tyvärr.

Hur mår din häst nu då för tillfället, har han repat sig något??:confused:
Har du kollat upp benen på honom??

Lycka till

Fy lider med dig fullt ut. Jag skulle nog ställa den människa mot väggen och fråga va i helv hon håller på med !!! Sen skulle jag nog begära vettiskostnaden om den är tvungen att komma ut, lika så skoning osv. Gud va arg ja skulle vara !! :cry:

:eek::eek:
Fy sjutton vad ledsen jag blir när jag läser sånt här, det är hemskt att det finns sånns människor!
Anmäl tycker jag, även om det kanske inte leder till så mkt kanske det hindrar att nån annan stackars häst hamnar hos henne.
Hoppas verkligen du och din häst repar sig efter den här upplevelsen!

Jag tror det ska finnas s.k. hästjurister som erbjuder en gratis första rådgivning där de bedömer om chanserna är goda att ta upp det i rätten. Googla på det så hittar du säkert något!
Jag tycker det verkar vara ett solklart kontraktsbrott, hoppas din häst repar sig och som någon annan skrev, dokumentera allt.

Jag försökte få henne att komma ut till stallet när jag hämtade hästen men utan framgång.Jag pratade med henne på telefon och hon förstod att hon gjort fel och att hon även vanvårdat honom.Hon svarade "jag vet" när jag sa till henne att detta är vanvård,hade nästan kännts bättre om iaf försökt hitta något att försvara sig med,men inte ens det.Skrämmande.Hästen mår bra efter omständigheterna och benet avvaktar jag med ett par dagar till då det verkar komma från strålen.Jag håller på att kolla upp vad och hur man kan anmäla henne.

:eek:
Jag förstår mig inte på folk! Det e så man blir mörkrädd:cry:

annie_cool: Man säljer inte en foderhäst om man inte blivit ombedd att göra det men det är fortfarande ägaren som ska skriva alla papper.

Jätte illa. Men jag reagerade mest på Juni_cool som´tyckte att man borde kontakta ägaren innan man säljer och jag anser att man inte säljer alls.

Hoppas han blir lite piggare när han får gå och beta och äta upp sig. Kan inte sår i strålen utvecklas till strålröta? Har för mig att jag hört det.

har en juni_cool skrivit i tråden ??? :confused: isf ska ngn ha kommit in på mitt konto och skrivit det. för det nicket använder inte jag längre ? eller menade du annie-cool ??

TS:beklagar att det gick som det gick :/

Hon påstod att hennes bror omkommit i en crossolycka men det fick jag reda på att det inte var sant.När hon flyttade hästen till det nya stallet så påstod hon att hennes mamma hade dött precis och att köparna till min häst inte kommit och på det viset fick hon boxplats i stallet jag hämtade honom.Lögner alltihop.Jag förstår verkligen inte alls.Jag ringde henne igår när jag åkte ifrån stallet och frågade varför hon gjort så här,och hon svarade att hon inte visste.

Mytoman. Man kan nog inte förstå dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka