Hjälp !!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ainavi
  • Startdatum Startdatum
A

ainavi

Hejsan

Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få angående betäckning.Jag är helt 100% grön på avel.

Jag är väldigt sugen på att betäcka mitt arabsto.Hon är 10 år och har aldrig blivit betäckt.Vad tittar man på när man letar hingst(arab)?Var tittar man?Vad är kostnaderna?Vad ska man tänka på?Ja allt vill jag veta.Hela processen!Från betäckning till fölning.Fölet ska ej säljas.

Tacksam arabägare!

Sv: Hjälp !!!

Hejsan

Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få angående betäckning.Jag är helt 100% grön på avel.

Jag är väldigt sugen på att betäcka mitt arabsto.Hon är 10 år och har aldrig blivit betäckt.Vad tittar man på när man letar hingst(arab)?Var tittar man?Vad är kostnaderna?Vad ska man tänka på?Ja allt vill jag veta.Hela processen!Från betäckning till fölning.Fölet ska ej säljas.

Tacksam arabägare!

Gå in på SAHF, sida, dom har ett eget forum. Där kan du ställa samma fråga, dom är ju arab uppfödare, dom flesta där.
SAHF = Svenska Arab Häst Föreningen

men alltså...

vad har du för sto? (stam tex? utbildning? osv osv)
vad är det som gör att just ditt sto är värt att avla på?
vad har hon för exteriöra minus? (alla hästar har det, men det är viktigt att veta så att man inte väljer en hingst med samma fel)
vad vill du ha ut av avkomman? vad är målet?

en betäckning kan kosta allt mellan 7-8000 till flera 100 000 beroende på vilken hingst du väljer! sen finns det vissa hingstar som är biligare, det finns dock anledningar till det som gör att jag INTE rekomenderar dem!

en betäckning kan kosta allt mellan 7-8000 till flera 100 000 beroende på vilken hingst du väljer! sen finns det vissa hingstar som är biligare, det finns dock anledningar till det som gör att jag INTE rekomenderar dem!

Nja, nu är det ju inte så enkelt med avel att billiga hingstar är dåliga, och de dyra är bra.

men alltså...

vad har du för sto? (stam tex? utbildning? osv osv)
vad är det som gör att just ditt sto är värt att avla på?
vad har hon för exteriöra minus? (alla hästar har det, men det är viktigt att veta så att man inte väljer en hingst med samma fel)
vad vill du ha ut av avkomman? vad är målet?

Min hästs stam är e : Mint (Murzyn/Melou) u : Exposi (Expo/Darmina).Hon har ridits western i ca 7 år.Fölet är till mitt eget syfte.Ska användas i western förhoppningsvis.Varför hon är värd att avla på?Ja du,min häst är lugnet själv och har ett mycket lugnt och harmoniskt psyke.Gillar hennes gångarter.Men som sagt är helt grön på detta och vet inte alls vad man ska titta på.

Först och främst skall du kolla av vad ditt sto har för fördelar och nackdelar.
Sen väljer du en hingst med helst samma fördelar men inte samma nackdelar.

Kolla särskilt att benen är korrekta ! Det är alltid lika viktigt ur hållbarhetssynpunkt.

Sedan skall du kolla vad hingsten själv har presterat och inom vilken gren.

Jag tror att de flesta arabhingstar står på naturlig betäckning - så avståndet till hingsten kan bli avgörande.

Vad det kostar att betäcka med arab har jag ingen aning om. Inte heller vilka som är bra.

Som jag har förstått det så finns många arabhingstar av sämre kvalitet som betäcker. Använd inte en sån.

Och sist men inte minst - det finns en bra bok som heter "Att bli med föl" som många rekommenderar. Köp den.

Nja, nu är det ju inte så enkelt med avel att billiga hingstar är dåliga, och de dyra är bra.

det vet jag självfallet, men jag har aldrig sett nån riktigt bra hingst gå under 6000 (med skatt), men det kanske du har?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Bison
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 906
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka