W

Weathergirl

Hej, skulle verkligen behöva lite råd nu.

Jag har en smäcker, och tyvärr, för smal D-ponny! :(
Jag har haft min ponny i 13 månader ungefär och han har alltid varit smäcker och smal, men inte som han har blivit nu. Hästen är 15 år i år. 147,4 i mkh, smäcker modell. Alltid pigg och glad och frisk i övrigt. Det är bara problemet att han föll ur en del nu i våras. Jag är lite förbryllad över detta då det är inte har varit några problem att hålla vikten innan med samma foderstat som han stod på när jag skaffade honom.

Jag har dock två teorier:
- Åt ganska mkt halm under ett par veckor då vill höll på att vänja honom vid hösilage (åt hö innan) och det var min stallägare som sa åt mig att göra det.
- Sedan att han har börjat hårdtränas (fortf på samma foderstat - ej ökad)

Så nu har vi börjat öka fodergivan. Han går nu på:
- 15-17kg hösilage (har tyvärr ingen analys på detta), 1kg halm, 5dl betfor, 10dl havre, 10dl lusern (uppblött pellets), 8dl korn, b-vitaminer och mineraler.

Vi kollade tänderna för 6 månader sedan - inga problem, skulle komma tillbaka om ca: 1 år. Så där är det inga problem.´

Tog ett träckprov och fick svar förra veckan: 300 EPG (stora och/eller lilla blodmasken - odling satt), ringde en veterinär och frågade vad jag skulle avmaska med. Hon sa att det knappast var därför han föll ur och att vi (jag och de andra i stallet) skulle ta träckprov på alla hästar innan betet och därefter avmaska efter behov.

Så nu är min frågor:
- Vad tror ni är troligaste anledning till att han har fallit ur?
- Borde jag tillägga ngt i fodergivan, t ex olja eller sojamjöl eller dylikt?
- Bör han få vila 2 dagar i veckan istället för 1 tills han verkligen har fått upp hullet ordentligt igen?

Bockar och bugar för alla svar! Hoppas ni orkar läsa min tråd .. :angel:

Mvh Nike

Sv: Hjälp!

Faller din häst ur vid så lite som 300 EPG så skulle då jag kollat upp bandmasken. Om det inte är så, så antar jag att erat grovfoder inte är så bra. Varför duttar du med dl givor egentligen ??

inte har varit några problem att hålla vikten innan med samma foderstat som han stod på när jag skaffade honom.

Så nu är min frågor:
- Vad tror ni är troligaste anledning till att han har fallit ur?
- Borde jag tillägga ngt i fodergivan, t ex olja eller sojamjöl eller dylikt?
- Bör han få vila 2 dagar i veckan istället för 1 tills han verkligen har fått upp hullet ordentligt igen?

Bockar och bugar för alla svar! Hoppas ni orkar läsa min tråd .. :angel:

Mvh Nike

Samma foderstat har hästen inte haft eftersom det viktigaste fodret = grovfodret är annat.
Du har även börjat träna hårdare och det kräver mer energi = mer mat.
Det går inte att säga exakt vad som fattas i hästens foderstat. Kanske helt enkelt mer mat.
Hade jag varit som du och inte haft koll på vad hästen fick i sig så hade jag ökat lusernen till minst det dubbla, gärna mer. Dragit ner lite på träningen tills hästen kommit ifatt.
// Linda

Jag skickade ju in ett träckprov och ringde till en veterinär och fick svaret att inte avmaska förrän innan sommarbetet, men jag funderar starkt på om det inte är bra att avmaska i alla fall eftersom att han har fallit ur. (Jag tycker dock att han har lagt på sig en del sedan vi började öka)

Nu har jag duttat med dl givor därför att min första stallägare sa att det räckte (och det har det ju gjort), men nu har vi (jag och min nya stallägare) börjat öka på foderstatet successivt, men jag vill ju inte lägga till hur mycket foder som helst på en och samma gång. Så det ökas lite för varje vecka som går.

Men det konstiga är att de andra hästarna i stallet får runt 6-12kg ung och ingen av dem har några problem med att behålla vikten = antar att vårat grovfoder är bra. Men jag är absolut ingen expert på detta.. :angel:

Nu har vi dragit ner på träningen iaf. (Jag och min medryttare) Och nu står han en dag i veckan, bör han stå en till? Tills att har fått upp hullet lite mer?

Jag skulle vilja veta på vilket sätt han faller ur. Är det överlinjen så att den blir spettsig? Är det på sidorna så att revbenen syns? Eller är det hela hästen som tunnar av?
Ofta finns det olika orsaker till dem.

Jag skulle i första hand ge mer lusern och sedan även lägga till olja, kanske 1-2 dl majsolja.

Min häst blir också smal väldigt lätt och kräver mkt mat. Förmodligen har det med träningen att göra. När du anger flera sorter i dl känns det som du ger mycket mat, men när man räknar efter är det ingen konstig giva. Hösilaget kanske motsvarar dryga 10 kg hö beroende på ts, helt normalt. Havre + korn blir inte ens 1 kg spannmål, plus lite betfor och drygt ½ kg lusern (grovfoder), så den äter alltså ca 1 kg kraftfoder plus normal grovfodergiva.

Nu vet vi ju inte värden på silaget, men foderstaten ser ganska normal ut. Du kan nog lugnt lägga till lite olja och lite till lusern så kanske hästen får lite över att bygga upp sig på efter träningen. Och mät helst fodret i antal kg så man får en klarare bild av vad hästen äter.

bandmask kan ha med saken att göra, men det måste inte vara så.

Ja, jag hade precis tänkt att lägga till olja.
Men vilken olja är bäst? Majsolja? Kan det lika gärna vara rapsolja?

Jag har alltid räknat i dl och de andra i stallet gör också det, men det är säkert mycket smartare att räkna i kg! Skall tänka på det i fortsättningen.

Jo, det kan ju vara så att bandmasken spelar sin roll i det hela. Funderar på att ringa och rådgöra med en annan veterinär för att se ifall man får något annat svar.

Han har tunnat ut runt buken (revbenen syns ibland från några vinklar), men har lagt på sig där igen redan nu (efter att vi ökade fodergivan). Annars är han tunn över bakdelen. Han ser fortf ut som en sund häst, bara det att han är väldig tunn över bakdelen och lite runt buken.

Kan lägga till en bild på hur han såg ut för ett par veckor sedan (innan vi började öka fodergivan):

Den ser ju inte katastrofalt tunn ut, men det är ju bra om han kan lägga på sig lite. Om han redan blivit rundare av fodret är det nog bara att fortsätta som du gjort:)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Elo
·
Hästvård Vad kan det bero på? Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama