M

mij

Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med..

Jag har börjat få väldigt mycket förfrågningar om jag kan utbilda den och dens ponny. Ponnyn är oftast grundriden men outbildad och en som vill att jag ska rida in hennes halvblod osv.

Enda sen jag började på ridskola har jag ridit och tävlat lite osäkra hästar, oerfarana hästar och unghästar. Även mina egna hästar har jag fått bygga upp från grunden. Saken är den att jag älskar det jag gör, skulle aldrig kunna köpa mig en "startklar" häst. Jag älskar utmaningen och vill se de större förändringarna. Har även en häst från en ridskola som jag tävlar då och då. Hon är en väldigt rutinerad häst, det är liksom bara till att tuta och köra. Men något har blivit fel där. Jag sitter och är alldeles för "överberedd" på att reagera på om hästen skulle få för sig något annat än de den ska göra pga allt ridande på de här outbildade och okunniga hästarna. Men allt har blivit mycket bättre. Vår första tävling gick åt skogen men resten har vi bara vunnit och placerat oss på. Men i själva verket är det inte de rutinerade hästarna jag vill hålla på med. Så nu får jag massa förfrågningar hela tiden och mamma tjatar om att: Men du måste ju ta betalt för de du gör!
Självklart borde jag ju de. Men själv anser jag att jag fortfarande gör det för att jag vill utvecklas mer och lär mig på det. Men mamma och resten av familjen och släkten anser att de frågar ju mig av en anledning - "tydligen tycker de ju att du är duktig".

Jag är 17 år och går i skolan.
Så gör man de helt enkelt, tar betalat?
Hur mycket i så fall?
Vad ska jag tänka på om jag ska börja ta emot andras ponnyer & hästar?

För övrigt har jag en B-ponny åt några nu som jag utbildar och han tog jag för att jag ville ha något mer att göra när de letade efter någon som kunde sitta på han. Sen kom en ny B-ponny som jag åker till och utbildar. Dessa tar jag ingenting betalt för. För övrigt att jag skulle få procent på b-ponnyn jag har hemma. Men jag tar ju alla kostnader för honom hemma.

Så jag vore tacksam för svar, någon med erfarenheter? Vad skulle du göra? Vad har du gjort?

Sv: Hjälp?

puuuuttar!
25 har tittat. ingen som kan ge mig något litet svar som vet hur man ska göra i detta läge?

Jag tycker inte du behöver känna dig "skyldig" på nåt sätt om du tar lite betalt. Tvärtom tror jag att de du hjälper gärna skulle vilja betala lite. Om jag hade nån som utbildade min häst skulle jag tycka att det kändes lite konstigt att inte ge denna en slant. Detta även om personen gör det bara för att det är roligt och givande. Hoppas jag inte har gjort dig mer förvirrad :p

Ta betalt! Som det är nu går du ju back på det du gör. Det kostar att åka till de hästar du utbildar, den du har hemma kostar osv. Varför ska du bjuda på det, även om du tycker att det är roligt?

Vad ska du ta betalt? Svårt. En granne till mig hade en inriden unghäst men som av olika anledningar blivit stående utan kontinuerlig ridning. De fick börja om, även om hästen kände igen alla moment och allt gick riktigt bra. Detta betalade grannen en proffessionell tillridare 3.000 kronor för och då kom tillridaren hem till grannen X antal gånger och krävde också att hästäagren skulle vara med hela tiden. Hon höll på i knappt två månader innan hon bedömde hästen som "klar".

En annan kompis gjorde ungefär samma sak med sin äldre travare som behövde hjälp med formen och fattningar. Hon fick betala 1500 och då stod hästen hemma hos tillridaren under tiden, visserligen på bete.

//

Jag tycker att du borde ta betalt för det du gör! :)
Visserligen MÅSTE du inte det, men det är samtidigt inte fel att göra det :)
Hur mycket du ska ta kan jag dock inte svara på...

Givetvis ska du ha betalt för vad det kostar dig o att du får lite för mödan. Ingen vill väl stå för kostnaderna för någon annans häst o dessutom utbilda den.

Ja tycker du ska ta betalt. så mycket jobb som du antagligen lägger ner på någon annans häst så...

Tack för alla svar! Jo, att jag borde ta betalt vet jag egentligen. Men jag är helt enkelt för snäll för att be om pengarna.. men nu ska jag bara försöka lista ut hur mkt jag kan ta betalt då. Ingen som har något förslag? Detta är ju liksom "privat och svart" om man säger så. Inget företag eller skattade pengar...

jag är lika gammal som du och håller på med samma sak, men jag har sakt att ägaren får betala stall plats res kostnader osv. sen när det börjar hända något med hästen så duískuterar vi ut ett bra pris, alla hästar 'är olicka alltså blir jobben olika. Så det är bara att diskutera på och komma överens.

Lycka till:)

Ja precis, det är ju en individ. Men det låter ju faktiskt som ett bra sätt. Tack! :bow: :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar