skuggan_

Trådstartare
kan man rida en häst precis efter att den har ätit?? vad jag har hört så kan man inte det........(snälla svar nu):angel:

Sv: hjälp?

Jag brukar vänta 1-2 timmar innan jag rider om de ätit. Dom måste ju få smälta maten :)

Jag väntar 1 h efter kraftfoder, efter hö spelar inte så stor roll eftersom de ändå äter det nästan hela dygnet.

Grovfoder har ingen betydelse och ger du inga större mängder kraftfoder så behöver du inte vänta någon längre stund.
Hästen är ett bytesdjur och kan springa direkt efter den ätit.
// Linda

Jag tycker man ska vänta en liten stund innan man rider iaf.
Även om jag itne är lika noga med det som jag var för några år sedan, så tycker jag nog ändå att man ska göra det:p

tack för alla svar jag brukar inte rida när dom precis ätit anyway tog lite bilder idag som jag hade velat visa men jag vet ej hur man får dom att visa sig när man laddar direkt på sidan:confused: :cry:

Jag har hört att höet är också viktigt att de får smälta ner, kommer bara inte ihäg vrf. :S Jag brukar vänta minst 2 h.

Du behöver inte vänta alls. Hö kan hästar äta i stora mängder och springa ändå utan problem. Skulle dom inte kunnat detta, så skulle alla hästar vara utrotade av vilddjur ;). Ang hur du laddar upp bilder, har du läst den nålade tråden på Datorforumet ? Där står presis hur du gör.

kan man rida en häst precis efter att den har ätit?? vad jag har hört så kan man inte det........(snälla svar nu):angel:

Jag gör aldrig något med hästen om den ätit kraftfoder. Ellr kanske, men då ska det iallafall ha gått 1 timme emellan. Hästar kan precis som vi få håll, dom måste få smälta maten. Men om det handlar om hö så tycker jag inte det ska vara några problem.

Jag tyckte också det lät lite konstig när jag hörde det. Vet inte riktigt om de stämmer eller ej. Men hon sa att det tog mkt längre tid för ströfoder att smälta.

Vad det än är brukar jag vänta.

Jag har hört att höet är också viktigt att de får smälta ner, kommer bara inte ihäg vrf. :S Jag brukar vänta minst 2 h.

Men hur gör man då med de hästar som går på fri tillgång? Tar man in dem och ställer dem i boxen utan mat i två timmar innan man rider?

Jag vet inte, har fortfarande bara hört det, om de stämmer eller ej vet jag inte. '

Det är iaf vad jag gör =)

Senast ändrad av en moderator:

Kraftfodret vill jag att de ska få smälta lite innan ridning men jag ger i stort sett alltid en giva grovfoder före ridning för att minska ev. problem med sur mage och magsyra i matstrupen

jag brukar ge min häst hö medans jag ryktar han och rider han och vi har pratat med en veterinär om det för det var någon i stallet som klagade på det innan så mamma ringde till veterinären och frågade om det och det är ofarligt att rida och sånt efter du har get hästen hö i och med den går och äter gräs och sånt hela dagen och hö är ju gräs oavsetvilken :) men kraftfoder är inte bra för hästens magsmältning och det var något mer :) men inte farligt med hö :)

Har hästen ätit en större mängd kraftfoder bör man vänta någon timme, men rör det sig om några decilitrar så spelar det nog ingen roll.

Grovfoder är snarare en fördel att de har i magen när man tränar.:)

om klockan är efter 3 och min häst inte fått halva höt han ska få vid intaget så går det inte att rida eller sköta om honom, han visar verkligen när han är hungrig.
Egentligen är han rätt knäpp, men han buffar så sött när han är hungrig också, ^^
jag brukar iaf ge honom lite hö något kg max när jag ska rida, och det går alldels utmärkt att rida efter. Betforen får han efter, =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
382
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
389
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
130
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V