M

Morningstar

Jag bara måste ha lite hjälp här
jag har hämtat hem ett svenskt varmblod. Han är en 18 årig valak, används som promenadhäst...ingen träning utan skrittas, lite trav lite gallop..ja bara ut å lulla häst liksom...

Hon jag köpte honom av ger honom följande
Morgon
3kg hö
½kg kraft grov
2 mått vitlök
3-4dl betfor
2kg morötter

lunch 2kg hö

kväll
4kg hö
½kg kraft groov
kalk
½dl olja
2kg morötter.

Tycker ni det låter ok för en sällskapshäst?
funderar på att kanske byta till grund i stället för grov?
behöver han verkligen så mkt foder när han endast är till sällskap?
han har en ganska stor mage...inte speciellt musklad utan bara stoor mage...

Hon gav honom detta och det var alltså förra årets skörd av hö...av mig får han årets skörd med bra kvalite....
hjälp mig

Sv: HjÄlp!

Det beror ju som sagt på vad höt innehåller. Stor mage o inga muskler tyder ju på proteinbrist. Personligen hade jag nog tagit analys på höt o sett vad du behöver lägga till.

jo men mitt hö är analyserat av bonden som har höet.
kommer dock inte ihåg siffror nu men det var bra hö iaf..
den stora magen har han ju fått av förra ägarn...ska bli ändring på det nu:bow:

men vad tycks om det andra fodret da? ska han ha den mängden och sorten tkr du???

Det beror som Arabia redan har sagt på, vad höet innehåller.

Att du säger bra kvalitet, säger inte oss något.

Men har man bra hö, så behöver man inget kraftfoder alls.

kan du inte lägga ut värderna på höet här? det är jätte svårt och säga vad han behöver annars, och som någon annan sa om höet har bra värden så behöver han inget kraftfoder.

hon som ägde honom sa bara till mig att ge honom samma som hon gett....fast hon hade gammalt hö, det har inte jag.
så då har jag lyssnat på det...han är som sagt väldigt rulltig om magen och behöver säkert inte mer än höet...ska nog ta åh dra ner på de andra...bara ge lite grann

nu då när jag ska "sluta" med att ge allt detta foder...eller åtminstånde dra ner på det....ska jag trappa ner med lite åt gången för jag kan ju inte sluta tvärt.då undrar väl hans mage vad jag håller på med...??

Det låter smart, japp.

Men jag är en sån där blödig person, så jag skulle nog aldrig kunna ta bort krafften helt. Utan min dam, skulle förmodligen få en näve när jag ridit och så där som "chips"... :angel: :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 008
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar