Sv: HjÄlp!!

En sak jag kom på när jag läste ett annat inlägg är att du INTE slår en hingst på bogen/bringan för hingstar när dom slåss/leker biter varandra på bogen/bringan.

Såg ett program från Flyinge ang fölhantering och då var det en tjej som jobbat där ett antal år som stog och höll på med ett föl och då bet den henne...den fick sig en rejäl dask på nosen och hon motiverade det med att "låt inte fölet göra något nu som den inte får göra när den blir vuxen heller." Bra sagt tycker jag!

Ah, perfekt. tänkte starta en sådan här tråd själv nyss.
Vi kan juh bilda klubb vi två med våra hingstar (samma ras oxå, om det är en P.R.E du har). Skillnaden är väl att min är tre år och gick från lösdrift med fyra jämngamla hingstpolare till sträng boxvila (har nu stått i fyra månader pga senskada). Han är hemsk att hantera! Nafsar JÄMT! Och jag är trött på honom när han gör så. Om jag står och mockar så kan han flytta rumpan mot mig men då brukar han få grepen i arslet. Nafsandet är värre, ingenting funkar! Och det är inte kul att slå sin häst jämt. Jag vet juh varför han är som han är. Försöker aktivera med grenar, massor med morötter att leta efter, blablabla. köpte en dyr jäkla leksak att hänga upp (lick-it) efter en dag var den trasig.
Men detta bitande!
Jag måste bli hårdare!
Hoppas att han blir frisk snart och kan få åka tillbaka till sina polare. dom behöver det!
hoppas det ordnar sig för dig!

Är du intresserad av en bra lösdrift så skicka PM. Hon som har den håller på med P.R.E själv samt en del annat folk som har häst där!

Att han bara blir värre när du petar han på benet eller kronranden är för att du inbjuder till lek, på hästars vis.
Men det verkar ju som du letar efter sällskap åt han, så det kommer alldeles troligt lugna sej bara han får en hästkompis att leka med istf dej.

Det börjar bli bättre...;) Han lyssnar på nej och jag har börjat gå på promenader med honom (miljöträning) och sen låter jag han röja på ridbanan med jämna mellanrum...om det behövs så kommer vi skicka iväg honom på unghästbete några månader .....Jo det är en PRE...skickar PM...

Min unghingst har haft korta perioder när det är extra "mysigt" att nafsa men jag har gett igen med samma mynt vid de tillfällena. Så fort han nafsat till så har jag nypit till hårt på ex halsen eller där jag snabbt får tag på och det brukar räcka för att han ska ge tusan i att göra det igen, kanske att han har vågat sig på att prova nån gång till men det blir samma procedur och då vill han inte "leka" mer.

Han har en kompis som han går med i hagen och de kivas mycket med varandra, jag ser det som en förutsättning att han ska ha någon att busa med.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur