J

jjeg

Nu måste jag få tips på hur jag ska komma tillrätta med min 1-års hingst nya påhitt....han ska hela tiden nafsa...i tid och otid...hur gör jag för att få han att lägga av...Det blir inte trevligt om det fortsätter så här..

Sv: HjÄlp!!

Det finns en gammal tråd om detta. Det var många i den tråden som ansåg att det enda som hjälper för att bli av med nafsandet hos hingstar är att varje gång de nafsar sparka till dem på smalbenet. Det behöver inte vara hårt.

jjeg skrev:
aha....vad hette tråden
Hittade ;)

Har M .Roberts boken....
Har provat allt..Detta med stöta till smalbenet , kronranden osv...ingenting hjälper...Det blir snarare värre...:(
Han nafsar och jag gör enligt ovan ... då går han till motangrepp och nafsar änvärre...Det är mest då jag hanterar han ute...I stallgången är han lugnare...
Jag funderar på om detta Kan bero på att han gått ensam dom 3 sista månaderna....Alltså i egen hage ...finns hästar i hagen bredvid...Helt enkelt ostimulerad....

hejsan!

Om du ger din häst morötter, hästgodis m.m från handen så börjar hästar naffsa för att dom vill ha mer. Sluta med det! om du gör det. Om du ska ge din häst hästgodis eller liknande så lägg det i krubban, för när hästen har ätit upp det där så vet den att då finns det inget mer. Om hästen håller på o naffsar dej ändå när du ex. står o borstar den, visa hästen att den absolut inte får göra så!

jjeg skrev:
Jag funderar på om detta Kan bero på att han gått ensam dom 3 sista månaderna....Alltså i egen hage ...finns hästar i hagen bredvid...Helt enkelt ostimulerad....
Jag tror du har svaret på dina funderingar här! :idea: Idealet är om du har möjligheter att låta honom gå tillsammans med andra unghingstar där de kan fostra varandra. Han behöver få utlopp för sin energi och även testa gränser mot andra hästar, nu tar han ut det på dig istället och svarar upp när du försöker säga ifrån. För både din egen och hans skull försök hitta nånstans han kan få jämnåriga att leka med och lära sig var gränserna går.

Pontiac skrev:
hejsan!

Om du ger din häst morötter, hästgodis m.m från handen så börjar hästar naffsa för att dom vill ha mer. Sluta med det! om du gör det. Om du ska ge din häst hästgodis eller liknande så lägg det i krubban, för när hästen har ätit upp det där så vet den att då finns det inget mer. Om hästen håller på o naffsar dej ändå när du ex. står o borstar den, visa hästen att den absolut inte får göra så!

Tack MEN jag har aldrig gett något från handen..gör aldrig det med någon av hästarna...:smirk:

Mia_R skrev:
Jag tror du har svaret på dina funderingar här! :idea: Idealet är om du har möjligheter att låta honom gå tillsammans med andra unghingstar där de kan fostra varandra. Han behöver få utlopp för sin energi och även testa gränser mot andra hästar, nu tar han ut det på dig istället och svarar upp när du försöker säga ifrån. För både din egen och hans skull försök hitta nånstans han kan få jämnåriga att leka med och lära sig var gränserna går.

Ja men det är det som är problemet...att hitta någon ?Har länge funderat på detta...hela tiden sen han blev avvänjd från mamman..Har bara en egen hingst på 7 år och sen vill ingen annan här låta han gå med deras hästar ;( ...PGA, dom är väl rädd att min åring ska bli skadad....

Mia_R skrev:
Har du provat att annonsera efter lösdrift åt honom?
Jag ska föröka hitta nåt nu ...bör bli lättare när det blir sommar...Till saken hör ju att jag bor i norrbotten ....lååååångt upp ;)

Fast det borde ju finnas gott om travstall där uppe, inget där de har unghingstar och som du kan hyra in honom hos? Dessutom, travfolk brukar vara duktiga när det gäller att hantera småttingarna så du kan få hjälp på plats. :idea:

Tack , det ska jag kolla....Måste det vara jämnåriga..eller ?...

Fördel med unghingstar iaf, svårt att tänka mig att äldre hingstar är intresserade av att det kommer en ny hingst + de äldre går väl redan i träning?

Var i norrbotten bor du?
Nu vet jag ju inte vad du har för ras men jag kan tänka mig att det iaf finns ett par stycken islandsgårdar som har hingsthagar och kanske kan ta emot. Jag vet iaf att det finns i västerbotten men det hjälper ju inte om du bor hemskt långt upp...

Mia_R skrev:
Fördel med unghingstar iaf, svårt att tänka mig att äldre hingstar är intresserade av att det kommer en ny hingst + de äldre går väl redan i träning?
Min 7 åriga hingst går i hagen intill unghingsten...han står bara helt still medans lillbusen tuggar på han hela tiden...Har ett väldans tålamod..:rofl: ser för roligt ut...hade kunnat släppa ihop dom MEN inte så länge gamlingen har broddskor på....

Idealet är ju om du hittar någonstans där han får gå i flock så de tuktar varandra och han får utlopp för sin energi och jämnåriga att tampas med. En äldre lugn hingst kan nog tycka det blir väl jobbigt med en yngre "slashas", men i värsta fall åker lillen istället på storstryk. Bästa är som sagt en flock med flera små "slashasar" som får tukta varandra, leka, testa gränser och spänna musklerna.

Det han inte har kompisarna att tugga på tar han lätt ut på dig. Visst går det utan, men det är så väldgt mycket mer jobb för er båda. :crazy:

jo visst är det så...håller på att kollar nu med andra andalusierägare och pre -föreningarna om dom vet någon som kan tänkas ta emot honom...han är ju dessutom till salu...så och skicka honom till södra sverige skulle kunna vara en bra lösning...

När min hingst gjorde så mot mej när han var ung så gav ja honom en rejäl snyting med handflatan över den mjuka delen på sidan av nosen. Inte småvifta med händerna och så för då tror han att det är "lek". Utan visa rejält vad du menar för det skulle en annan häst göra om den inte tyckte om hans nafsande.

Du kan skrämma honom lite med att vara "ledar sto" oxå genom att "skria" åt honom backa och sen sparka till honom. Och sen är det ju som sagt bra om han kan bli stimulerad i hagen med. Viktigt att se till att han inte tar dej som "lekkompis" för det är lätt hänt att dom tror när dom e unga. Hästar är ju hårdhänta med varandra och vi människor tål ju inte den behandlingen och det ska han veta.

Tyvärr måste man vara tuff på unghästar och speciellt hingstar om man ska få en trevlig väluppfostrad häst.

Tack...ska försöka....jag märker en viss skillnad bara på dessa dagar..han lyssnar på NEJ!! och det är ju alltid en början ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur