N

Naggur

Blev nyss uppringd från stallet. Min polle mår inge bra. Han äter dåligt, är jättelös i magen och har rullat sig ett par ggr. han hade ätit dåligt i morse också men jag tempade och han såg inte sjuk ut men han hade varit lös i magen då me. Har precis bytt foder, kan de va de? va ska jag göra? Mamma e på väg till stallet för att kolla hur han mår å ringa veterinären.:(

Sv: HjÄlp!!!

Usch, inte kul.
Kan mycket väl vara foderbytet.
Hur lång tillvänjningstid hade du under bytet?

Ut och promenera med den tills veterinären kommer (eller tills ni fått råd av vet) om det skulle vara kolikkänning.

Hoppas det går bra!

tog bort 4 dl korn och 8 dl havre och la till 3 dl krafft protein. började i fredags. eftersom det är så lite han skulle få nytt borde det väl inte göra så jättestor skillnad?

bytte ganska fort, trodde inte de va nån större fara då jag bara skulle tillsätta så lite... de va va jag fick höra i alla fall

Nu e veterinären på g i alla fall

många hästar får kolik av att dom äter snö i hagen, vet att det hänt i grann stall när dom fodrat ute och vattnet frusit. vissa hästar är ju känsligare än andra! fast jag tycker att det va rätt stor ändring av fodret på en gång ....

krafft protein är ett proteinfodermedel och alla proteinfodermedeln ska man vänja in extra försiktigt, du borde ha lagt till ½ dl och dragit bort ½ dl korn och 1 dl havre varannan dag ungefär.. =(

hoppas att pållen din klarar sig..

men tills visdare, ta bort krafften igen och när hästen är bra igen kan du försöka vänja in försiktigt..

Vissa hästar är väldigt känslig på foderbyten.

Men om det nu är det som det beror på så vet du till nästa gång:idea:
Hoppas iaf att det inte är något allvarligt.

:crazy: Stackars pålle, låter nästan som koliksymtom, jag ger mina linfrösolja varje kväll imaten, det tycker jag är bra, smörjer tarmarna.......Ngt som är effektivt och bra att ha hemma just till hästar som har känslig mage, är parrafinolja, köper du på apoteket.....
Vid foderbyten eller när hästen har te x boxvila pga skada så kan du hälla i en halv dl parrafinolja i maten/betforn och du slipper en häst med ond mage=kolik......;)
hoppas det inte var så allvarligt med pållen din...:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Gissade att de berodde på fodret. Jag tog bort krafften och gav bara betforn till kvällen. han har aldrg reagerat på foderbyte förut men som sagt, protein e inte å leka me=/ Fy! kommer inte kunna sova nu.. e både orolig och har dåligt samvete

Hej har du avmaskat det kan bero på bandmasken Banminth gånger 2 Om du har avmaskat kan det bli problem efter ca 2v om din häst har mycket mask. Det beror på att när de vuxna maskarna försvinner och då får larverna plats att utvecklas.Det är många hästar som får kolik och besvär med lös avföring på vårvintern pga mask.

nope. har inte avmaskat. veterinären trodde att det var foderbytet. men idag mår han som vanligt igen=) skulle ga han a-fil som han totalratade. fick spruta in det i munnen på han. har blandat i lite betfor i filen som han ska få när han kommer in vid fem. men nu har jag lärt mig en läxa! kommer ta på mig flera veckor att byta foder nästa gång. tacka för svaren!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur