HjÄlp!!!!!

T

Tellusen

Har ett jobbigt problem med min häst när han åker transport. Han är jättesnäll att lasta inga problem alls och har aldrig varit, men problemet är när han står i transporten och även när vi kör. Då står han och bankar med frambenen i väggen. Som han skrapar. (har fått sätta plåt på väggenför att den inte ska gö sånder.) och detta gör att hela transporten gungar och det är jobbigt för den som kör, speciellt nu när det är halt ute. Har ett enaxlat Trane släp. Det värsta är oxå att när man kommer fram till tex till ridhuset så är han helt svettig. Igår var jag uppe och tränade i ridhuset en resa på 30 min och han var helt lödrig av svett när vi lastade ur och likadant när vi kom hem. Vad ska jag göra?? Någon som har eller har haft samma problem??? Hur löste ni det då???

Är jätte tacksam om någon kan hjälpa mig!!:)

//emelie

Sv: HjÄlp!!!!!

Vårat sto gör något liknande... fast jag tror hon hoppar jämfota faktiskt :crazy: :p
Jag gissar på att hon har tråkigt, hon är lätt att tråka ut... Har alltid massor av hö till henne, men det är hon inte intresserad av...
Någon tipsade om att med flit köra ojämnt och härja lite, så att hon får fullt upp med att stå på benen.... Har inte testat det ännu, men det borde väl också resultera i en ganska svettig häst... *suck*
Vet faktiskt inte heller hur man ska göra, hur är din häst att stå uppbunden ensam utan något att göra?
Vårat sto är hemskt rastlös då också, och jag tror faktiskt att man i vårat fall kan börja där. Lära henne att stå uppbunden utan något att göra, så hon lär sig att här får man stå ett tag, bäst att relaxa lite... ;)

Hej,vet inte om det här hjälper din häst,men här kommer en ide.
En tjej i vårt stall har satt fast en tjock o tung gummimatta i bommen,den hänger ända ner till golvet.Hennes häst har slutat att slå med frambenen i väggen framför,det är inte loka "roligt" när det inte låter så mkt o framför allt är det tungt att sparka med den tunga mattan hängande där!Jag vet inte hur den sitter fast i bommen,men den sitter bara fast upptill om du förstår hur jag menar.
Lycka till med din häst o hoppas att det löser sig!!:banana:

Har oxå fått tipseet om gummimatta men jag vet inte hur man ska fästa den så att den sitter kvar.
Att binda upp honom i stallet går jätte bra! Fast när jag precis hade köpt honom så skrapade han med frambenen hela tiden men jag var hård och sa ifrån. Nu kan han börja skrapa om man går ifrån honom en stund men då räker det med att säga till honom så slutar han. Men det är ju inte lika lätt att göra det när man är ute och åker. Får nog ta och prova det med gummimattan.

//emelie:smirk:

Du har aldrig funderat på om din häst är bredåkare ? Många bredåkare kan syssla med div saker under resan om dom står för trångt. Jag läser ofta om folk som har problem under färd, många råd brukar komma fram, men nästan aldrig någon tänker på om hästen är bredåkare...ta bort mellanväggen och testa. Blir hästen lugn, ja då är ju problemet löst.

Jag har mellanväggen på sne med en kort bom och en lång bom bak. så han åker brett.

:bump:

Nja.. har bara kört henne två gånger, men första gången var det i en sån där transport med en genomskinlig plastmatta som vägg. I en sån kan hon väl ställa sig brett om hon vill?

I holland provade vi först med en matta som beskrivits ovan, man borrar två hål i ena kortsidan och hänger upp den med stigläder eller liknande i bommen framför. På denna hästen i fråga funkerade det inte utan resulterade i avskavd päls på knä't. Det löste sig tillslut med en hemmagjord "fotboja" med typ ett lättare Boccia-klot fäst i en 1dm långt snöre. Fotbojan sattes på "vev-benet" runt kotleden, när hästen sen vevar så smockar den till sig själv på andra benet och måste sätta ner vänstran för att kunna akta på högran. Resultatet blev totalt kaos i ca 10 minuter, men därefter har vi aldrig hört ett ljud från några framfötter. Kan låta brutalt, men förhållandevis smärtfritt eftersom stressmomentet (om än med en smula våld) togs bort. Nu efter något år kan man aldrig tro att det varit några problem med transporteringen.... Typisk Holländskt sätt att lösa det på tror jag.....

Jag tro det är nåt som har hänt eller händer ni åker. Han koppla inte att lasta med att åka. Det är mer av en nervous betende. Han vet inte vart han ska ta väggen. vissa tappa det totalt och försöker kommer ut fram fönstret. Vissa bara gunga huved. Det är alltid nåt som de vill säga. Hur är han när han är bunden? Står han stilla? Om han gör det, står han still när han är bunden vid en främande stället?

Ibland kan det vart nåt jätte enkel och andra gånger måste man prova till man hitta vad det är som gör han orolig. Lite som jag läst kan jag tänka en faktor är ingen tålamod. t ex om skrapar när han är bunden. Vad brukar du göra? Det är många hästar som inte har det. t ex när man rider och du ser en kompis, du stannar för att prata, Hästen börjar skrapar eller går i cirklarna. Det är ungefär samma sak. Många gånger säger vi, ahh i går nu han vill hem, Istället för att vänta ut honom. Ta problemet på en gång. Även om han lärt detta av en tidigare ägaren. Vi som människar har det svårt ibland med lastning. Du åker nånstans, han är olrolig i transporten dit, och när du kommer fram så skrapar han, och vi vill ta ut de PÅ ENGÅNG! Om det är bara hans tålamod det är lätt att fixa, men det ta tålamod från dig för att klara av att vänta ut han.

Att hänga nåt fram för eller hitta en mekanisk lösning kanske kan rädda transporten men problemet står kvar i hans hjärna.

Äger du transporten så att det är hemma med honom?

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en gång en bredåkare, det gick inte att ha väggen på sned...hon kände sig trängd ändå. Testa nångång att ta bort den helt och kolla vad som händer.

Att han svettas är ju ett tecken på stress, så att göra färden ännu värre genom att stök-köra med transporten tycker jag inte låter som en bra idé.

Börja med att exprimentra med din egen transport om det är någon du kan göra för att göra det bekvämare för hästen, den kanske vill stå trångt eller att något annat är fel. Låna ett boggiesläp och se om det blir någon skillnad, han kanske tycker ditt enaxlade är för rankt.

I övrigt är det lätt att få bort skrapande genom att lägga två höbalar framför hästen. Alternativt hänga petflaskor som man fyller med lite sten som man hänger i snören i bomen, det brukar bli lite lagom läskigt.

Men jag tror i alla fall att din häst pga av något finner resan obehaglig, försök ta reda på varför.

Har samma problem som dig. Har dessvärre ingen vettig lösning på det. Vi har tom bytt transport till en mycket större boggie tansport men han vevar ändå med frambenet. (fast jag inbillar mig att det har blivit lite bättre).

Jag brukar vänta ut honom. När vi kommer fram så öppnar jag inte förrän han slutat sparka. Likadant så lastar jag inte ur honom på en gång utan pysslar lite i transporten först. Funkar bäst på bortaplan, hemma vill han vbara ut och det FORT.

I mitt fall så handlar det nog mest om att han vill ha uppmärksamhet.

Jag tror inte att det är något som har hänt för att han var 4 när jag köpte honom och åkt transport typ 5 ggr. Nu är han 6 år och första halv året jag hade honom åkte han inte transport för jag jobbade i ett dressyrstall där tränare och ridhus fanns på plats.
Sen när jag flyttade hem så började vi åka med honom. Första två gångerna var han jätte svettig och bankade jätte mycket sen gick det över. Vissa gånger bankade han bara ibland. Och var inte ett dugg svettig. Sen nu har det typ gått tre månader sen han åkte pga att jag varit sjuk. Och jag tror inte att han blir stressad för han är inte alltid svettig. Det är bara en dummhet han håller på med för han blir lätt rastlös. Han stod 6 veckor nu i dec och han höll på att krypa ur sitt eget skinn, men så fort vi började rida igen blev han lugnare. När vi kommer till nya platser så vill han kolla sej omkring lite men han är aldrig stressad.
Har bestämmt att prova hänga en gummimatta i transporten. Har inte råd att köpa större släp och vet ingen som lånar ut sitt släp.

//Tellusen

Men varför inte prova då att helt kasta ut mellanväggen ? Min fd gammelpålle har inte alltid varit bredåkare enligt första ägaren..någonting har tydligen hänt. Vad vet ingen. Mellanvägg på sne funkar inte då hon även vill stå brett med frambenen. Enhästars transport är inte att tänka på då dessa är för smala enligt henne. Enda för mig var att helt ta bort mellanväggen. Samma sak hände då hon skulle åka hästbuss som har hyffsade platser...Hon fick ha 2 platser, transportörena fick ta bort en mellanvägg.

Det skadar ju inte att utesluta detta menar jag.

Min kompis hade en häst som var väldigt lättlastad men levde rövare i transporten när dom körde. Hon fick köpa tvåhästarslastbil till sin! Då stod han som en ljus:smirk:

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag äger också en "trampmaja" som mest har tråkigt.

För en del hästar har det betydelse vilken sida av mellanväggen dom står, beroende på vilken sida av kroppen dom vill ta stöd med. Är mellanväggen den sidan dom vill ta stöd med och den är långt bort (bredställd) eller sviktar lite, då kan det bli trampigt. Föreslår alltså om bredåkare inte funkar att tvärtom ställa mellanväggen normal och ev ställa hästen på andra sidan.

Kanske stressas av trafiken runt i kring? Jag har alltid bomull i öronen när jag transporterar.

Mat är viktigt för min kuse i alla fall, det hjälper en stund. Men hon har mest tråkigt, ju längre man åker, desto bättre står hon, har gjort några vändor på 5 timmar i transport.

Har du transportskydd så kanske du ska prova ta av dom, en del hästar blir stressade av transportskydd.

Hur varmt har du hästen åker, med täcken och sånt? Är dom stressbenägna stressar dom ofta ännu värre när dom börjar svettas.

Lite besvärligare alternativ är ju en transport där hästen åker baklänges, eller en lastbil där hästen åker baklänges. Lastbilar älskar dom flesta hästar att åka i.

Byt sida som du lastar på. Se till att ha någon som kan köra så att det blir en lugn och jämn färd. Alltså inte rulla genom svängar och kurvor utan köra med drag. (inte full fart).
Jag bytte sida med min trampare så han fick vägg stöd på vänstersida, står helt stilla nu. men ställer jag honom på andra sidan så trampar han runt massor. jag har en mellanvägg som hänger med stöd av bak och fram bommarna vilket gör att de kan bredda sig men ändå ha stöd.
Sen skulle jag nog rekomendera att hyra eller låna ett boggie släp. Det är en väldig skillnad att åka i det. Jag har stått i båda sorterna och kör alltid mina stora i boggie. Det är för mig också en säkerhetsfråga både för mig som chaufför och för hästarna.
Att köra helt utan mellanvägg skulle jag nog aldrig göra. vad gör du om hästen går omkull? Väggen sitter där av en orsak.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 949
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka