N

Narcissa__Malfoy

Jag undrar om någon av er har en aning om vad som kan ha hänt med min häst. Jag har själv några teorier men jag vill gärna höra vad andra har att säga.

Min ena häst, som är 13 år och aldrig varit skadad, har börjat stanna och han stannar riktigt rejält. Det har han aldrig gjort innan. Han stannar även om hindert är så lågt som 80 cm. Idag blev han helt vansinnig efter att han stannat och backade på funktionärer och hinder bakom sig medan han samtidigt slog som en galning med hovarna.

Jag har naturligtvis bestämt mig för att åka till kliniken och kolla upp honom så fort som möjligt för jag tror det är något fel på honom men det är inget som syns utanpå.
Vad tror ni det kan vara? Vad ska jag be veterinären kolla extra noga på?
Jag misstänker att det kan vara kotledsinflammation men jag har (som tur är) ingen erfarenhet av sådana skador.

Detta är en häst som alltid annars hoppar och ställer upp i alla lägen.. :crazy:

Ideer?

Sv: Hjälp!

Jätte svårt att svara på varför en häst plötsligt börjar vägra hoppa..
Nära ligger ju att den har ont, men en kotledsinflammation gör inte bara ont när den hoppar och du som duktig ryttare och som känner din egen äst borde redan tidigt märkt att "något var fel"... Em kotledsinflammation går ju från lite smärta (rörelseinskränkning) till större smärta (mer eller mindre synbar hälta)...
Men visst kan det vara ledinflammation, även om jag tror han då borde gått med det en tid och nu upplever just att hoppa som ett "ont", Dubbelsidigt? Vad tycker han om att gå i nedförbackar?
Har du märkt att han ändrat sitt rörelsemönster på senaste tiden?
Sämre i något varv? Hur är det med galoppfattningarna?

//Humlan- Spekulerar ;)

Annars är han precis som vanligt. Lite slöare kanske men det brukar han vara vid den här tiden på året. Inget annat har märkts.

Det har jag inte gjort. Jag gillar inte att göra sådant själv för jag är rädd att göra fel.

Inget att oroa sig för om du för benet i fysiologisk riktning...
Ett ganska bra sätt att snabbt ta reda på saken..

Jag får göra det ikväll då....så får vi se vad som händer.

Narcissa__Malfoy skrev:
Jag får göra det ikväll då....så får vi se vad som händer.
Se till att du bara böjer ihop kotleden och testa sen böja ihop både kot led o hovled... Ett jämnt hårt tryck tills du når max...
Inte rycka, slita eller dra ;)

Har han riktigt ont så reagerar han nog ganska kraftigt.... Ja, om du tar i ordentligt alltså... :angel: Men som sagt, håll den fysiologiska riktningen och var nte rädd för att ta i ganska hårt....

Annars är det bra att longera på hårdare underlag, då brukar man se rörelsestörningar ganska lätt, speciellt om hästen inte är ur värmd innan.. Alltså trav på liten volt, utan uppvärmining innan..

Be om ett blodprov också, är något fel där så syns det.
dvs om ni inte hittar en hälta.

Ja...de får ta en massa olika blodprover på honom....

Humlan..jag har gjort det med longeringen men ingen störning alls.

Narcissa__Malfoy skrev:
Ja...de får ta en massa olika blodprover på honom....

Humlan..jag har gjort det med longeringen men ingen störning alls.
Normalt så ser man ganska tydligt en rörelsestörning när man longerar på hårdare underlag..
Vad hände när du böjde ihop leden då?

Jag kunde inte göra det idag men gör det imorgon...
Så jobbigt med båda hästarna ofräscha....suck...

Hm, han vägrar bara alltså att hoppa?? Är det en stor och tung häst? Kanske kan vara hovbroskförbening? Har du kännt efter?

Ryggen är inte fel att kolla heller om det bara är när ni hoppar.....

Så jobbigt när man vet att något inte är som det ska fast man inte riktigt kan sätta fingret på vad....

Hoppas att det löser sig.

Hera

Har du kollat så han inte "växt ur" sadeln eller liknande? Så den inte trycker på han...

Hoppar han frivilligt och är piggelin vid löshoppning?(Om ni har möjlighet att löshoppa vill säga :D)

Glöm inte att det kan sitta i nacken också...

Lycka till!!

Min andra häst har hovbensförbroskning och jag tror inte att den här hästen har det.

Ryggen ska naturligvis kollas. Jag tror dock inte att det är sadeln då den har suttit bra i 6 år och han har inte ändrat sig i kroppen så mycket. Men visst får man ju kolla upp sådant.

Löshoppning är omöjligt eftersom han anfaller då....

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 320
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka