AnnaJL

Trådstartare
Jag har nyligen blivit medryttarre på ett halvblod och allt skulle vara frid och fröjd om det inte var så att jag har så dålig balans på honom. Han är större och tar mycket större steg än vad jag är van vid. Jag kan inte ens trava på honom utan att koncentrera mig helt på att sitta kvar. Jag kan inte hålla mina skänklar stilla och då uppfattar hästen det som en galoppskänkel. Jag kan aldrig slappna av helt utan spänner mig hela tiden.

Har någon något tips på vad jag kan göra??

Mvh Anna

Sv: Hjälp!!

Träna, träna och åter träna tills du får in hans takt.
Försök att slappna av och följ hans takt.

Det finns inga genvägar, bara timmar i sadeln.

Prova att korta stiglädrena något hål om du har problem även vid lättridning. Annars träna utan stigbyglar. Var noga med att hålla ett kontrollerat tempo så är det lättare att hitta både takt och balans.

Ja det där med slappna av vet du ju. Kanske stå i stigbyglarna i traven så du lär dig hans steg? Antar det blir lättare att följa med om man är lite beredd på i vilken takt hästen travar.
Kanske bestämma att : Min knäled ska inte böjas när jag travar. (antar att det är underskänkeln som viftar)

anne1 skrev:
Prova att korta stiglädrena något hål om du har problem även vid lättridning.QUOTE]

Min ridlärare sa åt mig att INTE korta stiglädrerna eftersom det ger sämre balans, man ska ha ganska lång, så man kan stå upp. var vad min ridlärare sa till mig.

Anna87a; -> träna mkt på volter. Och som Bengall sa; rid rid rid träna träna träna. Fungerar till slut.

Hur högre än dig är hästen?

Ta bort stigbyglarna!
Bästa sättet tycker jag.
Börja med skritt, prova lite i trav efter ett tag.

Ett bra tips är att be någon longera dig...då lär du dig att följa hästens gångarter. Jag hade samma problem när jag gick över från ponny till stor häst men då longerade min tränare mig ett par ggr o sen gick det mycket bättre!

Lycka till!

Anna 87a skrev:
Jag har nyligen blivit medryttarre på ett halvblod och allt skulle vara frid och fröjd om det inte var så att jag har så dålig balans på honom. Han är större och tar mycket större steg än vad jag är van vid. Jag kan inte ens trava på honom utan att koncentrera mig helt på att sitta kvar. Jag kan inte hålla mina skänklar stilla och då uppfattar hästen det som en galoppskänkel. Jag kan aldrig slappna av helt utan spänner mig hela tiden.

Har någon något tips på vad jag kan göra??

Mvh Anna

be hästägaren longera dig. gör balansövningar under tiden.

Hur och under vilka omständigheter rider du? Vad har du för förhållningsregler från ägaren? Gäller detta problem bara när du sitter ner eller även vid lättridning?

Om problemet bara finns vid nedsittning: varva nedsittning och lättridning. Rid lätt, sitt ned några steg - så att du inte hinner förlora balansen och rid sedan lätt igen. På detta sätt hinner du vänja dig vid hästens gångarter i lättridningen och då kommer det på sikt att bli lättare att sitta ner.

Om du även har problem under lättridningen: varva på samma sätt som ovan, men istället för lättridning/nedsittning skritt och trav. Trava korta pass så att du inte hinner förlora balansen.

När du inte rider, träna på att "tänka med sätet". Föreställ dig att stolen rör sig och att du ändå sitter som klistrad vid den. Kan du lägga allt fokus på sätet tror jag att benfrågan löser sig av sig själv. Benen är normalt sett inte huvudproblemet när man har svårt med sitsen. Allt gäller att hitta balansen i sätet.

Lycka till!

Indy

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama