M

Mimmi22

Nu har min hovslagare gett upp min häst. Jag förstår han då hon lutar hela sin tyngd bak på han och han har ryggproblem.
Nu tänkte jag fråga, hur får man hästen till att sluta med detta?
Jag vill ju inte förstöra fler hovslagare :(

Sv: Hjälp!

Träna hästen att stå som när hovis är där. Dvs länge med hoven uppe utan att luta sig mot dig. Det är ju vårt ansvar som ägare tyvärr.

Vi har en häst som är väldigt tung att sko på vårt stall och där skor hovslagaren bara fram eller bak aldrig alla fyra vid samma tillfälle fast det fungerar kanske inte om du är hans enda kund eller om han har långt att köra till ert stall. :)

Är det bakbenen det gäller, så finns det ju faktiskt en ställning, som en klyka man sätter hoven i. Då slipper hovis hålla i hästens tyngd. Min hovslagare använder sådan, fast inte just på min häst eftersom hon är lite stel och inte pallar den rörelsen, behöver ha benet lite lägre... Men då spelar det inte så stor roll om hästen hänger lite eftersom ställningen tar vikten o inte hovis. Annars får man vara med o se till att hästen ine gör så.

Hehehe.. Min hovis var ute idag och han klagade skrattandes på att min häst sover när han skor. Därmed blir hon otroligt tung att sko fram.
När han ställer ner hoven så håller hon på att välta varje ggn..
Bak är inte så farligt. Dels för att hon är lite mer vaken bak av nån anledning och att han säger att det inte är lika tungt bak som fram.
Hon sover alltså så hårt så jag hade kunnat riva stallet och packa ihop och åka hem..typ..
Utan att hon märkt nåt. :P:)
Inte heller helt poppis..

Mitrolle skrev:
Är det bakbenen det gäller, så finns det ju faktiskt en ställning, som en klyka man sätter hoven i. Då slipper hovis hålla i hästens tyngd. Min hovslagare använder sådan, fast inte just på min häst eftersom hon är lite stel och inte pallar den rörelsen, behöver ha benet lite lägre... Men då spelar det inte så stor roll om hästen hänger lite eftersom ställningen tar vikten o inte hovis. Annars får man vara med o se till att hästen ine gör så.

det verkar ju inte helt fel då många hovslagare här runt omkring har problem med sina ryggar. Min dam är ju inte på nått sätt rädd om baken utan det är mer en dum vana hon dragit till sig.
Jag är väl också en som kratsar hoven nere golvet nästan, men kanske ska testa det med att ha hoven som hovslagaren hedanefter.
Nu ska jag bara leta ny hovslagare och dom växer ju inte på träd :( :confused:

ika77 skrev:
Hehehe.. Min hovis var ute idag och han klagade skrattandes på att min häst sover när han skor. Därmed blir hon otroligt tung att sko fram.
När han ställer ner hoven så håller hon på att välta varje ggn..
Bak är inte så farligt. Dels för att hon är lite mer vaken bak av nån anledning och att han säger att det inte är lika tungt bak som fram.
Hon sover alltså så hårt så jag hade kunnat riva stallet och packa ihop och åka hem..typ..
Utan att hon märkt nåt. :P:)
Inte heller helt poppis..

Kan inte Dasti uppfostra Tea åt mig okej hon kanske inte ska somna över hovslagaren men hon kan visa vacker tass :D

Robin1 skrev:
Vi har en häst som är väldigt tung att sko på vårt stall och där skor hovslagaren bara fram eller bak aldrig alla fyra vid samma tillfälle fast det fungerar kanske inte om du är hans enda kund eller om han har långt att köra till ert stall. :)

Jag är inte enda kunden utan han är väldigt eftertraktad här ute så han kan tyvärr också välja och vraka :crazy:
Det är bara bak min häst skos så den metoden är nog utesluten, men det som gjorde att min hovis blev galen igår var att han ansåg att det har gått så många skoningar och hon hänger fortfarande och han hade så klart ont i ryggen så kombinationen gjorde att han blev hysterisk och bad mig hitta en annan, helt förståeligt från min sida.

Jessica skrev:
Hur ska hovslagaren få plats mellan väggen och hästrumpan då?!?

mvh Jessica
Ni får ju vända hästen så att hovslagaren står på den sida där det ska verkas och hästen står och vilar med den sida som inte verkas :smirk:

Kansepå tiden att uppfostra h#n, i skonigen.

Vad har du provat på för att få det bättre.

Ett tips, när du kollar hans hovar kan du hålla hans hovar en längre stund än nomalt och när han hänger gör du det obekvämt för honom.

Lycka till

så gjorde min häst också förut. och man ska aldrig själv luta sig mot hästen. Våran då hovslagare var mycket NH-kunnig och hans bror tog hand om "problemhästar" och dom två hjälptes åt med min häst.

Dom stod på bra avstånd från hästen och lyfte upp hoven och "vred"? den lite utåt. Eller alltså hela benet eller hur man ska förklara.
Så verkade de och skodde.
Fast hovisen stod ju som han brukar med benet mellan sina ben osv.. men dock några cm längre ut.
Och hästen fick aldrig vända på huvudet utan han skulle stå rakt upp och ner och finna sig i det.

Jag kan inte förklara bättre men på två timmar fick dom en häst som inte gick att kratsa hovarna på till att bli verkad och skodd på fram (endast verkad bak).
Det var resultat.

jag vet en häst som gjorde så och det gjorde han för att han hade ont i den ställningen. behöver inte vara så i det här fallet. men man vet ju aldrig.

//pernilla

Det funkar inte om du tränar på att hålla benen så länge och pilla med nåt och samtidigt ta hjälp av nån som kan stå och tillrättavisa och korrigera henne genom att trycka lite på rumpan så att hon fördelar sig lika viktmässigt?
Så att hon lixom väger tillbaka lite vikt över till det andra benet?
För hon är inte "stökig" att sko annars eller? Stretar inte i benet eller drar det till sig?

Hon är ju inte så gammal.. 3 va?
Jag tror inte att hon helt enkelt vet riktigt än hur stor hon är..:)
Hon har väl kanske kommit på vad som känns bekvämt för henne .. Inte lika skönt för hovisen bara dessvärre.. :(

För jag vet att din häst är grymt väluppfostrad och hon är ju duktig för att vara så ung.. :)

Shettisar skrev:
Ni får ju vända hästen så att hovslagaren står på den sida där det ska verkas och hästen står och vilar med den sida som inte verkas :smirk:

Ooops!! :o Tänkte inte på det. :D

mvh Jessica

Kan vara att hästen har ont! Min kompis häst hängde otroligt mkt i bak när hovslagaren var ute.... det visade sig att hästen hade långt gången spatt och fick avlivas :(

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama