Lolitapop93

Trådstartare
min häst har haft en glappande sko på höger fram, inte jätte glapp men ändå lite. Skulle rida i söndags och han gick inte riktigt rent men det var något sen lät jag han stå till Hovslagaren kom så att han kunde sätta på nya skor(igår) och idag är han varm i vänster hov och knä, haltar även i traven men går rent i skritten. På höger hov där han hade en glappande sko hade han också en röd rand i hoven. Han tappade vänster sko för några veckor sen och gick sönder hoven så det gick inte att ta så mycket. Lite rörigt skrivit men vad kan det vara?

Det finns några olika alternativ
1. han har fått en hovböld av den tappade skon
2. han är söm-stucken - be hovis komma ut och ta av för att se om han satt sömmen fel
3. han har sträckt sig i hagen och det hör inte alls ihop med skorna/hovarna
4. han är bara lite öm i hovarna efter det som hänt och det går snart över

Avvakta någon/några dagar till och tillkalla sedan vet. alt åk till en klinik.

Det finns några olika alternativ
1. han har fått en hovböld av den tappade skon
2. han är söm-stucken - be hovis komma ut och ta av för att se om han satt sömmen fel
3. han har sträckt sig i hagen och det hör inte alls ihop med skorna/hovarna
4. han är bara lite öm i hovarna efter det som hänt och det går snart över

Avvakta någon/några dagar till och tillkalla sedan vet. alt åk till en klinik.
Men om dom blir sömstuckna, blir dom inte blockhalta då? (En som sa i stallet)

min häst har haft en glappande sko på höger fram, inte jätte glapp men ändå lite. Skulle rida i söndags och han gick inte riktigt rent men det var något sen lät jag han stå till Hovslagaren kom så att han kunde sätta på nya skor(igår) och idag är han varm i vänster hov och knä, haltar även i traven men går rent i skritten. På höger hov där han hade en glappande sko hade han också en röd rand i hoven. Han tappade vänster sko för några veckor sen och gick sönder hoven så det gick inte att ta så mycket. Lite rörigt skrivit men vad kan det vara?

Röd rand i hoven, menar du i sulan? För det indikerar fång. Jag tycker att du ska ringa veterinär och rådfråga nu genast och fram till du vet vad felet är så skulle jag, om det var min häst, behandla hästen som om det vore fång. Dvs. ställa hästen på box i ett djupt lager spån så att han kan borra ner tån och på så sätt avlasta.

Att hästen dessutom är varm i knä och hov kan tyda på att han har skadat sig på något sätt. Kanske när han tappade skon? Det behöver du också diskutera med veterinär även om det inte är lika akut som ett ev. fånganfall.

Röd rand i hoven, menar du i sulan? För det indikerar fång. Jag tycker att du ska ringa veterinär och rådfråga nu genast och fram till du vet vad felet är så skulle jag, om det var min häst, behandla hästen som om det vore fång. Dvs. ställa hästen på box i ett djupt lager spån så att han kan borra ner tån och på så sätt avlasta.

Att hästen dessutom är varm i knä och hov kan tyda på att han har skadat sig på något sätt. Kanske när han tappade skon? Det behöver du också diskutera med veterinär även om det inte är lika akut som ett ev. fånganfall.
Röd rand i hovet behöver inte betyda att det är fång. Men han tappade skon för ca 2v sen, tycker att det skulle ha kommit tidigare då.

Röd rand i hovet behöver inte betyda att det är fång. Men han tappade skon för ca 2v sen, tycker att det skulle ha kommit tidigare då.

Nej det behöver inte vara fång men det indikerar fång och hästen bör behandlas som om hen har fått ett fånganfall tills man vet om det är fång eller inte.

Hästen har gått utan vänster sko fram i två veckor och höger framsko satt löst och du red ändå? Jag förstår om hästen reagerar på skoningen genom att bli varm och halt. Den har ju gått på ojämnt underlag under några veckor och sedan blev allt helt plötsligt jämnt och fint.

Hästen har gått utan vänster sko fram i två veckor och höger framsko satt löst och du red ändå? Jag förstår om hästen reagerar på skoningen genom att bli varm och halt. Den har ju gått på ojämnt underlag under några veckor och sedan blev allt helt plötsligt jämnt och fint.
Va lite luddigt skrivit. Han tappade skon på söndagen och satte dit den igen på tisdagen så han gick bara en dag i hagen utan men det räckte för att den skulle trasa sönder. Höger sko glappade bara lite, va helt okej att rida i med att vi har ett ridhus med mjukt underlag

Det kan variera det med. Prata med hovslagaren, löser det sig inte så blir det veterinär. Men får man dän det som orsakat detta så brukar tiden vara det som gör det.
Fast nån sorts hälta genererar ju oftast ett sömstick. Även om den inte behöver bli blockhalt.

Sömtryck, sömstick, fång, skada i samband med att vänster sko tappades eller något helt annat.
Men en trasig hov som skos får lätt sömtryck då det inte finns så mycket att spika i.
En varm hov måste alltid tas om hand av hovslagare eller veterinär tills att den blir kall igen.
Man kan inte vänta och se.
Ett sömtryck kan bli en mycket elak hovböld.

Ja men det känns smartast att höra men hovslagarn först och sen veterinär

Jag skulle faktiskt också kontaktat hovslagare först. Vet inte hur det är hos dig men här nere är en duktig hovslagare betydligt bättre på hoven och allt vad den innebär än veterinär. När Sunny hade hovböld sa vet bara att de inte visste vad det var, men att jag ska ringa hovslagaren och ge smärtstillande sålänge.. Sen kan man ju ringa vet och åka till klinik och allt som rekommenderats i tråden efter det om det behövs.

Jag undrar hur lång tid det gick mellan skoningarna? En röd rand i tån kommer nästan som ett brev på posten om hästen får gå och bli lång i tårna. Och hästen har tappat ena skon och den andra satt lös och glappade. Det känns som det varit ett alldeles för långt skointervall?

Oavsett det så hovslagare och veterinär måste kolla på hästen, det är omöjligt gissa på distans.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar