ankic

Trådstartare
Hur är det lättast att kolla hästens puls och andning?
Har försökt hitta pulsen på benen, men det är som om jag tappar den efter ett tag , ang. andningen så har jag försökt titta rakt fram på hästen, är det samma att titta på magen ?
Jätte tacksam för hjälp o förslag

Sv: Hjälp

Om du misstänker att hästen är sjuk bör du ringa veterinären, de kan hjälpa dig med hur du kollar puls och andning.

Hästen är inte sjuk nu, men kan ju vara bra att kunna kolla . Har känt på andra hästar , och har inte haft problem att räkna vare sig puls eller andning, men på den här hästen lyckas jag bara se andningen på sidan, ej rakt framifrån ( han är inte den som står still alltför länge) det var därför jag frågade om det var samma sak att kolla rakt framifrån som på sidan och som sagt var tappar jag bara pulsen , kan det vara för att han har "björnpäls" det är svårare?

Enklast att kolla pulsen är att använda ett stetoskop, man lyssnar på vänster sida i "armhålan" lite framför sadelgjorden sitter.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III