N

nettan80

För en vecka sedan va jag inne på ATG i malmö och gjorde hältutredning. Där upptäcktes kotleds inflammation i båda fram och led inflammation på ett fram knä. Det är dock inte det värsta, på röntgen upptäcktes rejäla urkalkningar på både fram knä. Någon som har erfarenhet av detta? Är där någon som varit med om detta, hur gick det för er häst? Han blev sprutad i tre leder och får metacam. Veterinären på atg sa att om han inte blir bättre så kanske jag skulle tänka på att avliva honom. men hur ska jag kunna göra det, han har livsgnista utöver det vanliga, en riktigt glad o sprallig kille. Vet inte vad jag ska ta mig till.:cry::cry:

Han har haft detta i många år.Alltså blivit sönder körd ( är en 10 årig travare). Jag har haft honom i ett år. ridit han i skogen ca 4 dagar i veckan, inte hårt bara skritt, trav o lite lite galopp. men de senaste 2 månaderna har jag börjat rida mer på bana ( western).:cry:

Sv: HjÄlp!!!

Jag har faktiskt varit med och "kalkat upp" en aktiv travare som var lite genomskinlig på plåtarna. Troligen inte så som din, om veterinären ansåg att det var rejäla urkalkningar, men den hästen kom tillbaka och gick på tävlingsbanorna sedan, 6 månader efter beskedet. Fick stränga order om att se till att mineralbalansen var bra och sedan var det skrittmotion som gällde.

Ledinflammationerna är det svårt att säga så mycket om, är det inga röntgenförändringar och man åtgärdar grundproblemet så brukar prognosen vara god.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 770
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar