• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Minja91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 031
M

Minja91

Hej!

Jag har haft min new forest i 3,5 år och det känns som vi känner varandra rätt bra. Den senaste månaden har hon totalt tappat sin framåtbjudning. När man rider i paddock/ridhus är hon mycket seg och har ingen motor alls... Ute är hon lite piggare men är fortfarande utan framåtbjudning. Känns som hennes psyke är piggt och hon reagerar som hon brukar på plötsliga händelser men hon går bara inte framåt som hon ska.

Är orolig för jag känner inte igen henne.

Min tränare säger att jag ska göra böjprov på frambenen. Veterinär ska tillkallas snarast. Men jag undrar om det kan finnas några andra anledningar till detta problem? Rygg, bakben?

Tacksam för svar!

Sv: HjÄlp!

Hej!

Jag har haft min new forest i 3,5 år och det känns som vi känner varandra rätt bra. Den senaste månaden har hon totalt tappat sin framåtbjudning. När man rider i paddock/ridhus är hon mycket seg och har ingen motor alls... Ute är hon lite piggare men är fortfarande utan framåtbjudning. Känns som hennes psyke är piggt och hon reagerar som hon brukar på plötsliga händelser men hon går bara inte framåt som hon ska.

Är orolig för jag känner inte igen henne.

Min tränare säger att jag ska göra böjprov på frambenen. Veterinär ska tillkallas snarast. Men jag undrar om det kan finnas några andra anledningar till detta problem? Rygg, bakben?

Tacksam för svar!

Håller med din tränare, ta hästen till vetten. Om en häst blir plötsligt annorlunda sådär ska man kolla om det är något fel. Den kan ha fått en inflammation i benen eller nåt, men det får vetten utreda.

Lycka till! :bump:

Håller också med din tränare, låt en veterinär titta på hästen. Att hästen tappar framåtbjudningen som du beskriver kan bero på dubbelsidig hälta fram och då behöver din häst få veterinärvård.
Lycka till med din häst.

Håller med Highcat, det absolut vanligaste problemet på ridhästar är just dubbelsidig framhälta. Hästen ser alltså inte halt ut, men är ovillig, stel och motsträvig. När det blir värre blir hästen ofta istadig.

Åk till en klinik för hältutredning, det kan inte göras på hemmaplan.

Om du nyligen har börjat träna för ny tränare/ny ridbana/ny sadel så kan hästen reagera med hälta. En vis tränare sa en gång till mig att man bör kolla hästarna efter 3 mån om man gjort en större förändring i sin träning. Det kan vara kotledsinflammation bägge fram som gör att det känns fel men man kan inte sätta fingret på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 243
Senast: Hazel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 481
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på... 2
Svar
30
· Visningar
5 547
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 177
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka