M

MittNamnArAnna

Jag har lite problem med min häst. Det går inte att rida ut ensam! Och knappt med andra, hon vill bara vända och gå hem igen.
Jag skulle vilja träna ledarskap och NH med henne! Någon som vet någon bra kurs i sommar? Vill inget hellre ön att komma närmare min älskade häst!

Tack på förhand!:)

Sv: Hjälp!!

Det finns en massa trådar om detta ämnet på forumet och du kan säkert hitta en hel del bra tips om du läser dom. Det är fler än du som har eller har haft exakt samma problem ;).

Jag bor en bit utanför Stockholm och kan tänka mig att åka en bra bit, men det är ju absolut ett plus om det ligger nära.
Jag har fått en massa tips från folk i min omgivning och så vidare, men jag känner att jag helt enkelt vill lära mig mer och komma närmare min häst :)

Hejsan, har du än hittat någon kurs att åka på ? Annars vet jag en clinic med Ann lindberg som kommer vara här nere i blekinge i September :) Fast det kanske är lite väl långt visserligen ..

Det där är nog svårt att få ur henne genom att bara träna NH.
Har tränat många hästar med samma problem, det är inte helt ovanligt.

Det är egentligen bara att fortsätta att rida framåt. Känner du att hästen har "handbromsen i" så fortsätt bara att driva tills det släpper. Stannar hästen så på med pisken på en gång och var bestämd och visa vad du vill. Försök att tänka bort problemet och se bara framåt och vart du ska.

Du kan även försöka göra det trevligt för hästen att vara ute med dig i skogen! ex. ha med dig lite godis i fickan, när hästen går fram utan att tänka hemåt så stanna och ge en godisbit och sen fortsätt framåt. Beröm hästen mycket och gör saker som hästen tycker är roligt ute i skogen! ex. galopp race uppför en backe, skritta avslappnat på lång tygel (kanske går bättre på hemvägen just nu), hoppa något litet natur hinder osv. Du kan också ta med kraftfodret (om hästen får kraft) och ge ute i skogen istället! efter hästen fått sitt foder kan ni vända och gå hem igen. Då blir det verkligen trevligt att vara ute med matte! -då får man mat, godis och göra roliga saker.

En av våra hästar fick tidigare för sig att plötsligt ville hon hem under ridturen. Jättesvårt att få henne på andra tankar. Nu rids hon alltid med spö som man inte behöver använda på henne. Bara vetskapen att man har det gör att hon aldrig trilskas längre.
Inte säkert att det funkar med din häst om du nu rider utan spö, men för oss gick det bra.

Jag håller med saraandersson och Ofeigan i detta - din häst kommer inte att plötsligt gå fram överallt för att du börjar träna någon form av NH (vilken NH-variant du tänkt dig framgår inte).

Visa hästen att hon kan lita på dig och att ni har trevligt ihop, samtidigt som du visar att du inte tolererar att hon vänder hem/backar/vägrar gå. Rid exempelvis till en fin äng där hon får beta en stund innan ni rider vidare hemåt och välj en relativt kort slinga till att börja med. RID även ute, gör skänkelvikningar över vägen/tempoväxlingar/välj en krånglig stig så att hon måste se sig för och lyfta på hovarna... sitt inte bara och åk tills hon bestämmer sig för att hon inte vill längre. Beröm mycket när hon är duktig, men stannar hon så driv, driv, driv!

Som sagt, gör det så enkelt som möjligt för henne till att börja med, och utöka sedan slingan/turen. Men du bestämmer vart ni ska, och när ni ska vända hem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar