Hjälp!Vilken storlek på varmvattenberedare?

Fairy

Trådstartare
Håller på och bygger en spolspilta och behöver en varmvattenberedare.
Men på hur många liter egentligen?
Har ett hobbystall med 5boxar. Kommer på sin höjd bada 2-3hästar på raken.
Men, jag kommer att fylla 5 hinkar på raken med ljummet vatten:bow: i boxarna på vintern eftersom stallet är ett kallstall. Så hur många liter behöver varmvattenberedaren vara på och vilken temperatur brukar man ha den inställd på?

Tips mottages tacksamt...:bow:

Sv: Hjälp!Vilken storlek på varmvattenberedare?

Jag vet inget om varmvattenberedare (ännu) men jag pratade med en kompis idag o hon hade i sin tur en kompis som just installerat en riktigt smart sak i sitt stall.... Hon kallade det för direktvärme, men skulle kolla upp det närmare då jag blev väldigt nyfiken. Fungerade så att det varmvatten man skulle ha tillverkas när man skall ha det och man ställer temperatur direkt på apparaten. På så sätt så används bara elen när man skall ha varmvattnet och står inte o håller värmen hela tiden så som en varmvattenberedare gör. Tar inte kång tid heller tydligen (vi har samma funktion i våran vedpanna, varmvattnet tillverkas först när vi öppnar kranen)

Jag skall oxå ha varmvatten i stallet innan vintern o hade tänkt mig en beredare, men när jag fick höra om det här idag så kändes det "rätt" -nu måste jag bara ta reda på mer :) Använder man inte varmvattnet flera gånger om dan i stora mängder så borde det ju bli bra...

Jag har nästan exakt samma förhållanden som du, kallstall, sex hästar och har alldeles nyss fått byggt klart en spolspilta med varmvatten. Satte en 100-liters varmvattenberedare och räknar med att det ska räcka rätt bra. Alternativet neråt var 30-liters och det antog jag skulle bli för lite. Men har alltså inte testat någon längre tid ännu.

Jag puttar upp denna tråd då jag håller på o bygger och ska köpa en varmvattenberedare till sadelkammaren och spolspiltan.
Så hur stor behöver man? 30, 50, 80 eller 100L?

Jag har 6 hästar som jag spolar benen på när de kommer in och är leriga, badar någon enstaka gång innan tävling.

Då borde det ju räcka med en 50 liters..

Vi har 5 hästar, ben skall spolas men det görs oftast med kallvatten iaf. Vi badar innan tävling, och har en 30 liters och det har aldrig tagit slut på varmvatten hittills iaf.

Vi har precis satt in en 100 liters varmvattenberedare, det ger ca 200 liter varmvatten (30 grader, om 100 L är 60 grader, beror lite på vad man ställer in den på för värme).
Jag utgår ifrån att jag ska kunna duscha och schamponera, då gärna två hästar på raken. Sen tar det ju kanske en timme att värma upp det "nya" vattnet igen.
Jag schamponerar inte hästarna särskilt ofta men vill inte stå där med inget varmvatten kvar när jag väl gör det. Dessutom så var det inte särskilt stor prisskillnad på 100L och den mindre varmvattenberedaren (kommer inte ihåg litrarna på den) i affären där denna köptes.

Vi funderade på det också i stallet nu men elektrikern slog i taket. En snabbvattenvärmare värmer bara några liter i minuten, vill man ha en som klarar av att värma många liter i minuten så kommer det gå åt så mycket el att propparna skulle behöva bytas titt som tätt.
Den jag kollade på krävde 16 ampere själv (och då hade vi bara 16 ampere totalt att röra oss med, vilket betyder att man inte kan ha något annat igång) och så gick den på för många kilowatt.
Nu menar jag ju inte att en snabbvattenvärmare inte är bra, det är den säkert, för dom som har möjlighet till det :) Själv så kollade jag inte mer på den efter det, så vet inte mer om den än det jag just skrivit.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en sådan snabbvärmare, är helt värdelös ! På vintern tar det för lång tid att få det ljumet, då jag behöver skölja tränset.
Blir aldrig riktigt varmt. På sommaren blir det varmare, men då behöver man inte det lika ofta + att den bara värmer några liter i taget, så det blir ömsom ljumet, ömsom kallt *grr*
Så den ska säljas & en varmvattenberedare på 30 L ska införskaffas.
Vi har haft snabbvärmaren i 3 år.

Håller på och bygger en spolspilta och behöver en varmvattenberedare.
Men på hur många liter egentligen?
Har ett hobbystall med 5boxar. Kommer på sin höjd bada 2-3hästar på raken.
Men, jag kommer att fylla 5 hinkar på raken med ljummet vatten:bow: i boxarna på vintern eftersom stallet är ett kallstall. Så hur många liter behöver varmvattenberedaren vara på och vilken temperatur brukar man ha den inställd på?

Tips mottages tacksamt...:bow:

Nu vet jag inte varför du vill fylla med ljummet vatten. För att det ska vara tempererat när hästarna dricker eller för att det inte ska frysa?
Om det är för att det inte ska frysa, så fryser ljummet/varmt vatten snabbare än kallt vatten :). Så då är det bättre att fylla med kallt!

vad jag vet brukar både hästar och kor tycka mer om ljummet vatten att dricka på vintern än kallt vatten. Anledningen till att jag serverar lite ljummet vatten är av denna anledningen, inte att det inte ska frysa. Verkar tycka det är godare. :)

Jag har nu varit o köpt en 50 L varmvattenberedare.
Så får vi se om den räcker, det borde den göra.

Jag misstänkte att det kanske var så :) Mina hästar föredrar vatten tempererat till rumstemperatur med.

Vet de som häller upp jättevarmt vatten i hagarna på morgonen, för att det ska ta lång tid innan det fryser, snacka om att bita sig själv i knäna :angel:

ja och stackars den mulen som vill dricka vatten i samma veva som itappningen :o Bränd hästläpp :o

Hej hopp!! Jag tycker att du köpte en lagom stor (50l) varmvattenberedare till ditt stall. Viktigt är att temperatur på vvb är över 70grader och sedan justerar du varmvattnet i kranen med blandningsventilen på vvb. Inställningsbar från 35-60grader - på så sätt får du ut mkt mer varmvatten ur beredaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
J
Hästmänniskan Ytterligare en "jag ska bygga stall-tråd"... :angel: Orkar ni mer? :bow: Jag planerar att göra om en gammal ladugård till stall...
Svar
1
· Visningar
1 222
Senast: Jappeloup
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur