Jag behöver ha akut hjälp med att välja en stallplats till mina hästar. Det är akut eftesom vinter strax är här vilket gör det svårt att stolpa hagar...Jag är gravid (bf 19/4-14) och orkar inte med tunga stallpass...
Alternativt 1: Stort fräscht ställ med 8 boxplatser. Okej hagar med vatten i termobar under vintern. Jag står uppstallad där idag. 5 hästägare till 7 hästar, problemet är att det varit dålig stämning från och till med mycket skitprat. För tillfället lugnt men jag har en känsla av att det kan bli värre igen. Kollektivstall med 3-4 pass per vecka då man sköter allt- packa hö till alla hästar, mocka åt alla, ta in/ut och byta täcken på alla etc. Just nu har jag uppgör att jag slipper in/utsläppen och mockar alla dagar åt 7 hästar då det är enklast för mig just nu... Tunga stallpass. Ligger 2km från mitt hem. Kallhyra 1100 för mina två hästar.
Alternativt 2: Hyra eget stall 1, 5km från mitt hem. Helt okej skick, nackdel att hagen ligger 150m från stallet och går inte att få dit ström till elaggregat och inget vatten i hagen (bära dit i hinkar...) Givetvis samtliga pass själv. Kallhyra 450 totalt. Inkl ström och vatten!
Hage inte klar, måste stolpas etc.
Alternativ 3: Hemma hos mig. Lösdrift, okej hage. Nackdel att vatten måste dras via slang från groventren ut i hagen, ca 35m. (Upprullbar slang som man får veva in när man fyllt på så det inte fryser) Mindre jobb då de står ute jämt. Gratis. Inget klart, lösdriftsutrymme finns men måste röjas och hage måste stolpas.
Vad tusan ska jag göra?! Har panik, jag måste ta ett beslut helst idag.....!