Men om du låter hästen få sin vilja igenom, DÅ har du så småningom trubbel!
Jag resonerar som så, att om hästen ska tjafsa, så kan jag sitta hela natten tills den ger sig!
Och har jag försökt på ett sätt som inte funkar, provar jag ett annat.
Så skulle min häst tvärvägra gå åt det håll jag vill, och jag då uppepå ryggen på den känner att nu blir det CIRKUS, nu drar jag i backen, så skulle jag välja att kliva av för tillfället.
Och leda hästen förbi.
Men sedan skulle jag leda den förbi flera ggr, för att sedan återigen sitta upp och RIDA förbi!
Det som är jobbigt och tar tid att få igenom, och som känns som om det är "slöseri med tid" just då, är sådant jag ofta uppfattar som om man i slutänden har hundrafalt igen att man tog sig SÅ mkt tid!
Minns tex när min nu 10-åriga häst var 3 år.
Då fick han för sig att det inte alls gick att kliva över plankorna som vi hade som grind i paddocken. Han ansåg ju att de skulle BORT HELT för att han skulle passera grindhålet.
De låg alltså på backen på ena sidan, och satt uppe i skållan på andra.
En "klivhöjd" på sisådär 10 cm för hästen som löshoppat 1,20 utan problem...
Jag gjorde då helt enkelt som så, att jag bestämde mig för att lära honom att jag inte med VÅLD och spöanvändning tvingar honom att gå där.
Men jag flyttar INTE plankorna!
Så jag bara stod kvar där, och ledde honom framåt, och lät honom inte gå åt sidan eller vända.
Ny "sats" behövs ju inte i det läget.
Vi höll på i några minuter, sedan ledsnade han på tjafset!

Så jag tror att jag i det ögonblicket lärde honom:
Stryk får jag inte när jag inte vill, men jag kommer inte undan förrän jag gör som hon säger!
Men samtidigt är jag av den uppfattningen att VISSA saker behöver en BESTÄMD tillrättavisning, och då kan man som ryttare uppepå hästen mkt väl använda spöet ngn gång.