Hjälp, vad har katten för fel???

P

plymen

På lördag kväll kom han in vid 10-tiden på kvällen. Då var han fullt normal, åt sin mat och gick och lade sig.

På söndag morgon vaknade jag klo 10 och undrade varör han inte väckt mig tidigare(han brukar vilja ut 5-6-tiden). Jag steg upp och släppte ut den andra katten genom fönstret, ropade på honom.. Inget svar. Jag lämnade fönstret öppet och gick ett varv genom huset, men hittade honom inte. Tittade ut och antog att han gått ut medan jag var i ett annat rum..

Jag åkte iväg på kurs och när jag var påväg hem ringer sambon att katten är lite konstig.. Han var vinglig och föll då han skulle upp i soffan och ett av benen släpade lite.

Då jag kom hem var han bättre, han gick rätt normalt även om han var lite långsam i rörelserna. Jag tog honom i famnen och klämde igen honom och han visade inga tecken på smärta, utan började spinna. Jag gav honom mat och han åt lite och drack.

Efter det satt jag honom i en skyddad knut på en filt och där sov han till ca 4-tiden inatt. Då han steg upp och gick omkring och jamade(han brukar göra det) och efter det gömde han sig under ett skåp och där är han fortfrande..:(

Vad kan det vara? Har han ätit gift eller vad?

Sv: Hjälp, vad har katten för fel???

För att han spinner när du tar i honom kan tyda på att han har ont.
Kommer inte på just nu vad det kan vara för fel. KÄnner igen symtomen, men ja har förträngt vad de kan vara för ngt.

Huggorm kanske?
I sådana fall så går det över av sig själv med tiden.
Kolla det släpande benet efter huggmärken.

Det är bett-temperatur ute.

Hjärnblödning? En stallkatt uppträdde på samma sätt och vet. konstaterade hjärnblödning.
Eller efterdyning av epilepsi?

tack för era svar!

Jag klämde igenom hela katten en gång till och fortfarande inga reaktioner. Jag hade den i soffan och när hunden kom springande blev han rädd och bokstavligen flög iväg över ryggstödet och iväg till ett annat rum så lite sprutt finns det i honom. Aptiten är det inte heller fel på, hällde just upp lite grädde och han hade huvudet i skålen före den var på golvet..

Är det vanligt med epilepsi och hjärnblödningar?

Huggorm är jag lite tveksam till då vi aldrig sett ormar här, men visst är det en möjlighet..

Vad säger veterinären? Det kan vara epilepsi, det är relativt vanligt hos katt.

Veterinären sa att vi kan avvakta eftersom katten äter och inte synbart har ont, men han är fortfarande slö och vinglig så imorgon åker vi in..

Jag kollade öronen och där fanns ytterst lite gulbrunt vax, men han har inte kliat eller skakat, så jag vet inte..

Jag hade öronputs och droppar hemma så jag har nu behandlat med dem. Det gillade han inte utan spände emot allt vad han kunde så han är nog inte helt slapp..

usch vad det är obehaglit:(

En kompis katt hade nästan exakt samma symtom!
Och det visade sig att han hade epilepsi!
3 veckor senare blev även hunden konstig, stora krampanfall, kunde ligga och skaka allt från 30 sek till 5min. Visade sig att även han hade fått epilepsi!

har du kollat så katten inte blivit skadad, typ påkörd, fått en spark eller något sådant, kan vara hjärnskada. om katten fått skallskada för många år sedan kan det vara ep som kommer långt senare, men jag tror mer på att den fått gift i sig.....om den varit någonstans där rått/musgift varit utlagt.

Jag har klämt igenom honom från topp till tå, men hittar inget. Han kan röra sig bra om han blir rädd/arg, men annars går han slött och vingligt.
Han är ute alla dagar gift är en möjlighet.. Nå får höra vad veterinären säger imorgon...:(

Nästa måndag ska hunden(som blivit knäopererad) in på röntgen pga hälta.. suck..

Huggorm kanske?
I sådana fall så går det över av sig själv med tiden.
Kolla det släpande benet efter huggmärken.

Det är bett-temperatur ute.

Nej, det går inte över av sig själv med tiden! De allvarliga skadorna kommer först senare dvs. de riskerar skador på hjärtat, njurarna och levern så man ska alltid kontakta veterinär.

Min gammelkatt blev biten upprepade gånger.
Han gillade att äta orm.

Och veterinären sade vid de tillfällena att om katten andades lätt och åt så var det bästa att hålla den i lugn miljö och se till att den drack tillräckligt.
Den katten blev 17år, så skadorna läks.

Min gammelkatt blev biten upprepade gånger.
Han gillade att äta orm.

Och veterinären sade vid de tillfällena att om katten andades lätt och åt så var det bästa att hålla den i lugn miljö och se till att den drack tillräckligt.
Den katten blev 17år, så skadorna läks.

Jo, din katt klarade sig (fast vet du hur den ser ut på insidan?). Det innebär inte att alla katter gör det. Huggormsbett kan orsaka skada på inre organ som hjärta och lever. Skador som inte märks av förrän långt senare så att sitta och tvärsäkert säga att katten läker ihop och klarar sig utan veterinär är mycket oförsiktigt gjort.

Jag har aldrig fått huggormsbett på katt men på både liten häst och på liten hund och min veterinär sa också att så länge det inte sitter så svullnaden försämrar luftvägar/andning så är det ingen fara och det ger inga bestående men, det är som vilken allergisk reaktion som helst för kroppen då huggormens gift inte är farligare än en getings, men är djuret överkänsligt mot något av dessa så kan det såklart gå illa, men det märker man ju väldigt fort.

Jisses, alla veterinärer på nätet (och dem jag har pratat med) verkar ju vara helt fel ute då när de säger att katterna kan få inre skador av giftet. Väldigt lustigt att hitta av dem att hitta på en sådan sak ...

Men katten var ju inte alls mycket påverkad.
Och jag har erfarenhet av just huggormsbett på katt.
Med veterinärkonsultation.

De repar sig och skadorna läks.
Man behandlar bara för andnöd eller allergisk reaktion.
Det är likadant på människa.

En huggormsbiten katt (eller annan varelse) skall i möjligaste mån hållas stilla.
Så bäst är att stressa katten (eller annan) så litet som möjligt.
Att omedelbart dra iväg med den till en veterinär som ändå inte kommer att behandla gör bara saken värre.

Senast ändrad:

De repar sig och skadorna läks.
Man behandlar bara för andnöd eller allergisk reaktion.
Det är likadant på människa.

Nej, de repar sig inte alltid.
Nej, de flesta veterinärer rekommenderar att man kommer in iaf då det kan komma allvarliga skador efter om den inte blir behandlad med kortison för att stoppa ormgiftets verkan.
Man behandlar alltid människor för huggormsbett.

Tillägg: För att slippa stressa katten kan de vara en väldigt god idé att ha antibiotika och kortison hemma och behandla själv.

Senast ändrad:

Tack för att du letade fram inlägget, hade bestämt för mig att det hade diskuterats förr det här.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka