Hjälp, vad har hänt med min hund?

V

Vill_bli_smal

Tar det från början.

Min hund, en mindre blandras av sällskapsraser har blivit konstig.
I vintras så kom vi gående in på våran uppfart i mörker och bara sådär så möts vi av våran granne, jag hann inte se honom men det gjorde hunden som snabbt drog sig fram till honom. Jag hann inte hala in honom. Grannen satte ner handen till hunden och min hund nafsade i hans hand. Det blev inget på grannen men helt klart nafsade/bet han honom i handen.
Efter det så blev jag väldigt noga med hur han skulle hållas och får numera inte hälsa på folk. Kan ha varit i februari, var snö ute.

Nu idag så var vi ute på en promenad och då träffade vi på en annan granne som var ute med sin hund. Min andra hund (har alltså 2 hundar) fick hälsa medans den andra inte fick. Vi stannade och pratade lite. Grannens hund bryr sig inte alls om mina hundar och lägger sig i gräset och grejar istället, å min andra går iväg och nosar i buskar.
Då drar min andra hund, som bet grannen i våras, iväg mot grannen och ville hälsa och då har jag redan berättat att vi inte litar på honom. Å han luktar 1 sekund på hennes hand och sedan biter han henne.

Å jag vet inte vad jag ska göra med honom...

Vi ska börja med att boka tid till veterinären för att kolla honom.
men om man inte hittar något fel, vad gör man då? Går detta ens träna bort på något vis? Han är 4½ år gammal och vi har haft honom sen han var valp.
Min andra är inte alls så här...Han är hur go som helst, snart 2 år gammal.
Min gamling har blivit så sur och morrar om man kommer får nära, om inget passar m.m. men då säger jag till honom. Han vet vad som gäller.

Sedan har han blivit hopplös hemma. på nätterna dansar han på köksbordet, är vi borta hoppar han upp på köksbänken och letar efter mat, han lyssnar inte lika bra längre ute och går numera aldrig lös för jag kan inte lita på honom längre. Allt detta har hänt nyligen.

Är det någon som har tips på vad man kan göra om veterinären inte hittar något? Eller är det bara en spruta som funkar i såna här fall?
jag har ingen aning ALLS vad som flugit i honom och självklart ser jag det som mitt ansvar att lösa situationen efter det bästa.

Sv: Hjälp, vad har hänt med min hund?

Hundar som "helt plötsligt" börjar med olika saker brukar det ganska ofta finnas fysiska förklaringar till. Så vet. är en bra start.

Sen är de jättesvårt att säga något utan att ha träffat hunden, hur aktiveras den? Hur är den mentalt i övrigt?

Generellt så beskriver du en hund som behöver tydlighet, tydliga ramar, det här får du göra, det här får du inte göra och det här får du göra istället.

Ta hjälp av nån tränare kanske?

Sen fattar jag inte, hur kom han fram till grannen, var han lös?

Hundar som "helt plötsligt" börjar med olika saker brukar det ganska ofta finnas fysiska förklaringar till. Så vet. är en bra start.

Sen är de jättesvårt att säga något utan att ha träffat hunden, hur aktiveras den? Hur är den mentalt i övrigt?

Generellt så beskriver du en hund som behöver tydlighet, tydliga ramar, det här får du göra, det här får du inte göra och det här får du göra istället.

Ta hjälp av nån tränare kanske?

Sen fattar jag inte, hur kom han fram till grannen, var han lös?

Varje morgon är vi ute på 40 minuters promenad som upprepas 1 gång till på eftermiddagen. utöver det kissepromenader i trädgården/runt gatan. Åker ofta iväg för att gå i skogen på motionsslingor. Brukar köra en stund varje dag men hjärngympa inomhus och nu på sommaren är dom ute i trädgården och röjer samt att vi busar där. Funderar även på att skaffa några agilityhinder för att ytterligare kunna aktivera.

Edit: Kom på att hundarna är med ute när jag springer också.

Mentalt i övrigt så är han en jättego hund. Lätt för att lära, älskar barnen och leker gärna med dom. Enda är att han inte gillar hanhundar men det löser vi enkelt genom att inte låta honom hälsa förutom på de "vänner" vi vet att han har. Han är rätt tålig. Han vaktar gärna hemma om han hör något ljud och även om någon går förbi utanför.

grundlydnaden har han som i sitt, ligg, tass, stanna m.m. men numera lyssnar han inte alls utan jag får säga om och om igen. Nu säger jag bara till 2 ggr och sedan visar jag honom handgripligen att jag menar allvar, och kan tex trycka ner rumpan på honom för att få honom att sätta sig när han inte lyssnar.

Han var kopplad som alltid idag och det är helt vårat (min mans) fel att han kom åt grannen. Min man har inte tagit problemet helt på allvar och tänkte inte på att han inte är att lita på, och släppte en sekund på kopplet och då passade han på... Så det är helt vårat fel och grannen provocerade inte det minsta.

Jag funderar på att kastrering är bra/dåligt i ett sånt här läge?

Senast ändrad av en moderator:

Hur var din granne?? Kanske spänd, orolig? Tror du att din hund kände av detta? Visst var det inte din grannes "fel", men kanske visade omedvetet en "rädd" energi som fick hunden att bita för att hunden inte mår bra på ett eller annat sätt, kände sig trängd? Eller helt enkelt som du säger, du litar inte på hunden och du sänder ut fel singnaler omedvetet? Kan vara bra saker att tänka igenom, inte bara hur hunden uppför sig utan flocken och andra runt omkring. Tycker det är jätte bra att ni ska kolla upp detta hos en vet, ta även kontakt med en tränare.

grundlydnaden har han som i sitt, ligg, tass, stanna m.m. men numera lyssnar han inte alls utan jag får säga om och om igen. Nu säger jag bara till 2 ggr och sedan visar jag honom handgripligen att jag menar allvar, och kan tex trycka ner rumpan på honom för att få honom att sätta sig när han inte lyssnar.
Jag funderar på att kastrering är bra/dåligt i ett sånt här läge?

Om vi nu utgår från en frisk hund, det är naturligtvis nr 1, så skulle jag för det först skilja på inlärning och uppfostran.

Att sitta när matte säger sitt handlar om inlärning, att steppa på matbordet handlar om uppfostran. För mig gäller följande: Inlärning, där måste jag motivera min hund att göra rätt. Vad är det som motiverar din hund? Är det du, leksak eller kanske en godbit. Du kan tex leka med hunden, så han är lite uppe i varv, helt plötsligt, när hunden är helt med dig så kommer ett kommando. "Ligg!" Med lite tajming kan du få till räcer-läggande och belöna därefter. Så motivera hunden istället för att trycka till den när den inte gör som du säger.

Sen var det uppfostran, där skulle jag tajta till ramarna och tänka "tydlig" och konsekvens. Får inte hunden göra A, jag då får den aldrig göra det, slarva inte. Bestäm ramar, detta är acceperat, detta är det inte, viktigt att hela familjen är med på vad som gäller.
Får hunden vara i soffan, ja eller nej, inte ibland. Får hunden gå ut först, eller måste den invänta varsågod. Varje gång.
Ska hunden sitta innan den får ett "hopp och lek", varje gång.

Spontant tror jag inte kastrering hjälper mot detta.

Hur var din granne?? Kanske spänd, orolig? Tror du att din hund kände av detta? Visst var det inte din grannes "fel", men kanske visade omedvetet en "rädd" energi som fick hunden att bita för att hunden inte mår bra på ett eller annat sätt, kände sig trängd? Eller helt enkelt som du säger, du litar inte på hunden och du sänder ut fel singnaler omedvetet? Kan vara bra saker att tänka igenom, inte bara hur hunden uppför sig utan flocken och andra runt omkring. Tycker det är jätte bra att ni ska kolla upp detta hos en vet, ta även kontakt med en tränare.

Grannen var som vanligt. trängd kan han inte varit då barnvagnen höll dom separerade. När han bet henne så fick han gå halvt runt den för att komma fram till henne.
Men nog kan jag själv ha sänt ut fel signaler då jag vet att jag är spänd inombords, blir det numera sen han börjat med detta. Min andra hund säger dock inget. Han är som vanligt alltid.

Om vi nu utgår från en frisk hund, det är naturligtvis nr 1, så skulle jag för det först skilja på inlärning och uppfostran.

Att sitta när matte säger sitt handlar om inlärning, att steppa på matbordet handlar om uppfostran. För mig gäller följande: Inlärning, där måste jag motivera min hund att göra rätt. Vad är det som motiverar din hund? Är det du, leksak eller kanske en godbit. Du kan tex leka med hunden, så han är lite uppe i varv, helt plötsligt, när hunden är helt med dig så kommer ett kommando. "Ligg!" Med lite tajming kan du få till räcer-läggande och belöna därefter. Så motivera hunden istället för att trycka till den när den inte gör som du säger.

Sen var det uppfostran, där skulle jag tajta till ramarna och tänka "tydlig" och konsekvens. Får inte hunden göra A, jag då får den aldrig göra det, slarva inte. Bestäm ramar, detta är acceperat, detta är det inte, viktigt att hela familjen är med på vad som gäller.
Får hunden vara i soffan, ja eller nej, inte ibland. Får hunden gå ut först, eller måste den invänta varsågod. Varje gång.
Ska hunden sitta innan den får ett "hopp och lek", varje gång.

Spontant tror jag inte kastrering hjälper mot detta.

självklart skiljer jag på inlärning och uppfostran, jag drog allt i samma text bara.
Han gör vad som helst för en godisbit och är inte svårt att motivera om han får något gott. Brukar alltid ha med lite godis på promenaderna och köra lite övningar medans vi går.
Kör ibland även lite sök inomhus hemma. Lägger en gobit någonstans så får han leta och det gillar han. Så motivatingsmässigt är han inte svår att få igång. Nästan så han är för på. han gör allt han kan på en gång men får inget förrens han lugnat sig och gjort så som jag sagt.

vad det gäller uppfostran så har vi haft honom sedan han var 8 veckor gammal och han lärde sig snabbt att man sitter när man kommer in, låter matte/husse torka tassar, sitter snällt och väntar tills ett varsegod kommer, vet att när vi äter så är han portförbjuden i köket, får inte sova i våran säng m.m.
Men numera sätter han sig inte när vi kommer in utan minst 2 tillsägningar, försöker smita in i köket när vi äter och beter sig som en annan hund!
Vi har varit konsekventa med det här och han vet vad som gäller.

Nu har jag i alla fall ringt vet idag och vi har en bokad tid så nu får jag se vad dom säger.

Grannen var som vanligt. trängd kan han inte varit då barnvagnen höll dom separerade. När han bet henne så fick han gå halvt runt den för att komma fram till henne.
Men nog kan jag själv ha sänt ut fel signaler då jag vet att jag är spänd inombords, blir det numera sen han börjat med detta. Min andra hund säger dock inget. Han är som vanligt alltid.

Hej hopp - här kom det ny info. BARNVAGNEN höll dem separerade. Hur länge har invånaren i barnvagnen funnits? Han kan faktiskt ha upplevt att barnvagnen/barnet utsattes för hot. I såfall gäller det för er att tala om att det är ni som har situationen under kontroll. På samma sätt kan han ha upplevt situationen i vintras som ett hot där du blir överraskad av något du inte sett och han försvarat dig. Till detta - du spänner dig vilket gör att han känner att du behöver skyddas.

Den andre hunden var om jag förstod det rätt knappt 2 år. Den har en lägre position och har sannolikt nite heller börjat försvara än - men det kan komma snabbt.

Sen övriga förändringar - förutsätter nu att barnet är "nytt" i familjebilden: Vad har ändrats i rutinerna, finns det "svartsjuka" med?

Som andra sagt - tag kontakt med en tränare som kan hjälpa dig men fundera också på vad som ändrats i rutinerna - för jag misstänker att din egen spänning, ett barn som plötsligt kommer till och ändrade rutiner (inte nödvändigtvis mycket ändrade) bidrar till situationen där du sedan blir allt mera spänd för varje situation som kommer till.

Hej hopp - här kom det ny info. BARNVAGNEN höll dem separerade. Hur länge har invånaren i barnvagnen funnits? Han kan faktiskt ha upplevt att barnvagnen/barnet utsattes för hot. I såfall gäller det för er att tala om att det är ni som har situationen under kontroll. På samma sätt kan han ha upplevt situationen i vintras som ett hot där du blir överraskad av något du inte sett och han försvarat dig. Till detta - du spänner dig vilket gör att han känner att du behöver skyddas.

Den andre hunden var om jag förstod det rätt knappt 2 år. Den har en lägre position och har sannolikt nite heller börjat försvara än - men det kan komma snabbt.

Sen övriga förändringar - förutsätter nu att barnet är "nytt" i familjebilden: Vad har ändrats i rutinerna, finns det "svartsjuka" med?

Som andra sagt - tag kontakt med en tränare som kan hjälpa dig men fundera också på vad som ändrats i rutinerna - för jag misstänker att din egen spänning, ett barn som plötsligt kommer till och ändrade rutiner (inte nödvändigtvis mycket ändrade) bidrar till situationen där du sedan blir allt mera spänd för varje situation som kommer till.

Barnen är 4 och 2 år gamla och han brukar aldrig skydda dom annars.
Inget speciellt har ändrats i rutinerna...inget större, snarare har vi fått bättre vardagrutiner och det är ju bara ett plus och hundarna trivs bra med det.

Får se om veterinären hittar något för jag har ingen annan förklaring till detta än att han i dagsläget skulle ha ont. Hittar dom inget får vi ta tag i det på annat håll med tex tränare.

Var barnen med första gången han bet grannen? Hur länge har er yngsta barn gått på egen hand? satt hon i barnvagnen sista gången hunden bet?
Tror mycket väl att de kan röra sig om att försvara denna unge....

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka