Hjälp, vad är detta?

Lena Furberg

Trådstartare
Igår upptäckte jag en knöl på min hunds högra framtass. Den sitter en liiiten bit upp från själva tassen, dvs klorna, på handloven eller vad det kallas. Knölen är hård och ömmar inte. I morse var den större och lite mjuk.

Han haltar inte och slickar inte på tassen, men nåt fel är det ju! Knölen sitter på utsidan. Den är ett par cm i diameter (försökte fota men det blev inget bra) och jag är säker på att han inte haft den förut.

En kompis sa, att det kan vara artros, så nu har jag jättenoja. Samtidigt vill jag inte, redan idag, rusa till veterinären när han inte haltar och inte ömmar. Stannar knölen kvar blir det givetvis veterinärbesök, men tills dess - kan han ha fått en smäll i skogen? Han är aktiv och håller igång mycket, joggar med husse i skogen låååånga sträckor, tränar med mig, osv.

Men jag är så orolig!!! Hunden är en 5-årig Beauceron, hanne, stor för sin ras, nog 73 cm och dryga 50 kilo.

Några förslag på vad det kan vara??? Jag hatar knölar!!

Sv: Hjälp, vad är detta?

Igår upptäckte jag en knöl på min hunds högra framtass. Den sitter en liiiten bit upp från själva tassen, dvs klorna, på handloven eller vad det kallas. Knölen är hård och ömmar inte. I morse var den större och lite mjuk.

Han haltar inte och slickar inte på tassen, men nåt fel är det ju! Knölen sitter på utsidan. Den är ett par cm i diameter (försökte fota men det blev inget bra) och jag är säker på att han inte haft den förut.

En kompis sa, att det kan vara artros, så nu har jag jättenoja. Samtidigt vill jag inte, redan idag, rusa till veterinären när han inte haltar och inte ömmar. Stannar knölen kvar blir det givetvis veterinärbesök, men tills dess - kan han ha fått en smäll i skogen? Han är aktiv och håller igång mycket, joggar med husse i skogen låååånga sträckor, tränar med mig, osv.

Men jag är så orolig!!! Hunden är en 5-årig Beauceron, hanne, stor för sin ras, nog 73 cm och dryga 50 kilo.

Några förslag på vad det kan vara??? Jag hatar knölar!!

Hej! Min hund hade också en knöl på benet ett tag, hon hade först ett sår och sen när det läkte så blev det en liten knöl istället. Efter den inte försvann tog vi henne till vetrinären och dom konstaterade att det var en tumör :eek: Men vi bokade en tid för att plocka bort den och de gjorde dom, det var en godartar tumör och efter det så har hunden inte haft några problem. Så jag tycker nog du ska kolla upp det om det inte försvinner. Men avvakta ett tag, jag tror inte han kommer dö av att låta det gå en vecka eller två. Försvinner det inte så ta han till vetrinär eller iaf ring och rådfråga! Vår hund hade det nog en månad eller två, just för att hon haft ett sår där från början så vi trodde bara det var några "ärrester" typ:confused:

Hoppas det är ofarligt:)

Låter nästan som en knöl som en av mina haft. Ska lägga in en bild..

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=102_4063.jpg

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=102_4064.jpg

Denna var mjuk och lös. Först när vi tog prov på den så visades det sig att det kunde vara en tumör. Så hela togs bort och lämnades in på analys. Och det var ingen tumör.
Just denna sitter oftast på benen eller längre ner mot tassarna. Kommer inte ihåg vad den kallades för, men kan kolla upp det senare. Sitter inte vid rätt dator..

Du ska kanske kolla upp den, jag tog bort min förra hund, riesentiken för just sår/knöl på tassen, hon hade, stavning? malint melanom.

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=102_4063.jpg

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=102_4064.jpg

Denna var mjuk och lös. Först när vi tog prov på den så visades det sig att det kunde vara en tumör. Så hela togs bort och lämnades in på analys. Och det var ingen tumör.
Just denna sitter oftast på benen eller längre ner mot tassarna. Kommer inte ihåg vad den kallades för, men kan kolla upp det senare. Sitter inte vid rätt dator..

Kan det ha varit en furunkel?

Det kan vara furunkulos och då brukar antibiotika hjälpa. Det är en inflammation i hårsäckar och bruka ofta dyka upp på tassar. Förr kallades det för boxersjuka för att det var vanligt på boxer, men det kan dyka upp på vilken ras som helst. Det kan komma en enda gång eller hos vissa hundar upprepas det ett antal gånger. Det brukar upphöra av sig själv för att aldrig komma tillbaks. Det kan även sätta sig nere mellan tårna.

En av mina tidigare hundar hade det 3 eller 4 gånger, sen kom det aldrig tillbaks igen.

Fast det känns inte som en sån typ av knöl, detta är mer som .... om han vore en häst skulle jag kalla det en galla. Ibland är den hård, ibland lite vätskefylld känns det som.
Det konstiga är att han inte har ont alls. Jag ska avvakta, försvinner en inte på en vecka får veterinären ta en titt.

Liknande trådar

Övr. Hund I väntan på vår tid hos veterinären tänkte jag se om någon vill bolla lite idéer. Scenario: Igår vid 14-tiden var jag ute med båda...
Svar
2
· Visningar
4 364
Senast: Modett
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 228
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka