Hjälp! Vad är det som luktar?

Hellas

Trådstartare
Snälla bukeoraklet, berätta för mig vad det är som plötsligt luktar i vårt hus. Helt plötsligt härom kvällen började det spridas en avloppslukt i vår hall :yuck:. Det kommer inte från köket, eller tvättstugan och inte heller från stora badrummet. Det luktar lite grann på gästtoaletten, men den värsta lukten är i hallen som ligger utanför denna.

Vi har givetvis spolat vatten i alla handfat och toaletter men det har inte hjälpt. Vad kan problemet vara? Våra teorier är hittills
a) En död råtta i taket
b) Någon sorts läcka i avloppsröret som går från toaletten på övervåningen (där det inte luktar)

Vad tror ni? Hur luktar död råtta? Detta är som sagt vad jag upplever som en påtaglig avloppslukt.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Snälla bukeoraklet, berätta för mig vad det är som plötsligt luktar i vårt hus. Helt plötsligt härom kvällen började det spridas en avloppslukt i vår hall :yuck:. Det kommer inte från köket, eller tvättstugan och inte heller från stora badrummet. Det luktar lite grann på gästtoaletten, men den värsta lukten är i hallen som ligger utanför denna.

Vi har givetvis spolat vatten i alla handfat och toaletter men det har inte hjälpt. Vad kan problemet vara? Våra teorier är hittills
a) En död råtta i taket
b) Någon sorts läcka i avloppsröret som går från toaletten på övervåningen (där det inte luktar)

Vad tror ni? Hur luktar död råtta? Detta är som sagt vad jag upplever som en påtaglig avloppslukt.

nu vet jag inte hur länge ni bott där, men det kan finnas ett öppet vattenlås vars vatten dunstat bort, hoppas på det, annars kan det vara ett läckage...
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Jag tror på död råtta. Kan lukta förskräckligt några dagar, typ avlopp, innan det börjar klinga av.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Tack snälla för era svar.

Jag hade önskat det bara var ett vattenlås men vi har verkligen spolat vatten i alla handfat, hoar och toaletter :( Det verkar inte heller som att lukten kommer därifrån.

Då får vi hålla tummarna för att det är en död råtta, för det verkar betydligt billigare än någon läcka i avloppet.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Död råtta luktar som lite sött mitt i det äckliga, det är en speciell lukt faktiskt.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Snälla bukeoraklet, berätta för mig vad det är som plötsligt luktar i vårt hus. Helt plötsligt härom kvällen började det spridas en avloppslukt i vår hall :yuck:. Det kommer inte från köket, eller tvättstugan och inte heller från stora badrummet. Det luktar lite grann på gästtoaletten, men den värsta lukten är i hallen som ligger utanför denna.

Vi har givetvis spolat vatten i alla handfat och toaletter men det har inte hjälpt. Vad kan problemet vara? Våra teorier är hittills
a) En död råtta i taket
b) Någon sorts läcka i avloppsröret som går från toaletten på övervåningen (där det inte luktar)

Vad tror ni? Hur luktar död råtta? Detta är som sagt vad jag upplever som en påtaglig avloppslukt.
Det kan vara en läckande vaccumventil, till avloppet,om ni inte har avluftningen via ett luftrör på taket.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

gamla vattenlås av järn brukar kunna rosta sönder invändigt så vattenlåsfunktionen slutar fungera .har även varit med om att det troligen var motstånd i 3kammar brunn som gjorde att det stod avkoppsvatten långt upp i rören och jäsning där bubblade upp i huset men det var inte säkerställt utan tro .På våren när det tinade upp i brunneb och avluftningen fungerade försavnn lukten. Hoppas tankarna kan vara lite till hjälp.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Har ni någon dusch eller liknande som ni inte använder så ofta? Våran lilla brukar jag spola vatten i avloppet med jämna mellanrum. Annars luktar det riktigt illa.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

För flera år sedan hade jag en jätteäcklig lukt i min hall och jag kunde inte förstå varifrån den kom. Men så en dag upptäckte jag att det var från en termos som låg kvarglömd i sadelväskan som skulle tas ner i källarförrådet. Termosen innehöll en vecka gammal jäst mjölkchoklad från föregående helgs långritt. Vidrigt!
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Minns inte riktigt hur det luktade, men för några år sedan började det plötsligt lukta fruktansvärt illa i vår lillstuga. Vi ringde dit Anticimex som kom och skrattande sa att det är en mus som dött under golvet. Han sa att det är bara att ha is i magen och att det försvinner på en vecka. Han hade rätt.
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

För flera år sedan hade jag en jätteäcklig lukt i min hall och jag kunde inte förstå varifrån den kom. Men så en dag upptäckte jag att det var från en termos som låg kvarglömd i sadelväskan som skulle tas ner i källarförrådet. Termosen innehöll en vecka gammal jäst mjölkchoklad från föregående helgs långritt. Vidrigt!

En påse med kokta ägg glömda på en tvättkorg där de sedan halkat ner och glömts i en vecka är inte heller så där jättemysigt. Tvättkorgen fick stå på balkongen tills vi hunnit tvätta allt i den som naturligtvis var osorterat och krävde diverse tvättar. :wtf: :o
 
Sv: Hjälp! Vad är det som luktar?

Alltså era beskrivningar av död råtta stämmer ganska väl med hur det luktar här tycker jag. Men det som får mig att tvivla är att det luktar in i huset men däremot inget på vinden. Om råttan låg i utrymmet mellan innertaket och golvet på övervåningen borde det ju lukta uppåt också tycker man. I väggarna kan den inte ligga eftersom dessa är av massiv sten.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Det har nu gått ett par dagar och lukten verkar inte bli bättre. Vem ringer man till? Anticimex? En rörmokare?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
24 873
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Detta mail skickades imorse. Är det fler hundägare som känner igen sig? :rofl: :rofl: :rofl: Hej! Hemsidan var jättebra...
Svar
8
· Visningar
1 120
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp