Hjälp - vad är det för fel?

H

hästig

Något konstigt pågår med min häst. I Tisdags kom hon in i boxen och gick direkt och la sig (har hon aldrig gjort de senaste 6 åren)ställde sig upp men la sig ner igen på andra sidan. Tänkte att hon kanske fått kolik men hon är ingen vidare känslig häst och aldrig haft kolik. I alla fall stod hon upp efter en halvtimme och såg ok ut så jag åkte till hoppträningen.

Nästa dag låg hon ner minst 3 gånger i hagen, det var en regnig och blöt dag och då brukar hon aldrig lägga sig. Lät henne vila den dagen men när jag red henne dagen efter var hon jätte stel och konstig och traven var stapplig. Blev en kort runda.

I morse var hon halt på höger fram. Veterinären kom ut på eftermiddagen och då är hästen helt ohalt. Rider ut och skrittar en timme och släpper ut hästen i hagen och när hon ska in i stallet ett par timmar senare kan hon knappt röra sig. Jättehalt på höger bak, kan knappt stå på benet och äter inget när hon kommer in (och hon älskar sitt kraftfoder) och bara vilar bakbenet. Ingen feber.

Vad är det som pågår? Någon som har en aning?

Sv: Hjälp - vad är det för fel?

Tjaa, är eg. mot alla mina principer att försöka råda andra vid sjuk häst men men...bör nog kolla Erlichia/Borrelia prov. Började så för min kuse som nu är under beh. Behöver ju inte alls vara det men det var min tanke bara.

Lycka till!
N

Jag har läst om Borrelia/Erlichia här på Buke och det verkar passa in på hennes symptom. Skulle kunna vara "Icke akut Erlichia".

Det är väl ca 1 månad sedan första symptomet och hon var ok i ca 2 veckor för att nu de senaste 5 dagarna ha konstiga hältor i diverse ben.

Spelar det någon roll om man börjar sätta in medicin i morgon (lördag) eller väntar tills att ett blodprov tagits på måndag och skickats iväg och vänta på svaret innan man börjar behandla. Vet inte om en veterinär vill påbörja behandling när man inte är säker men om det spelar stor roll för hennes tillfrisknande så chansar jag hellre på att påbörja medicinen nu i helgen än att vänta.

Råd?

För mig var det så att jag ringde vet. på söndagen och han tyckte vi kunde vänta till måndagen, kom ut på månd em vi gissade gemensamt på nån fästingrelaterad sjukdom, vet. tog prov och skrev samtidigt ut recept på Finadyne (smärtstillande och antiinflammatoriskt) som jag gav henne (och ff) innan svaret från SVA kom.

Jag skulle ringa antingen (eller både) ATG klinik och jourhavande distriktsvet. och fråga vad de tycker. Men hur eller hur, bättre fråga en gång för mkt.

Lycka till!
N

Ringde Distriktaren och han kommer ikväll, och han gissade direkt på att det var någon fästingburen sjukdom. Tror att han är villig att börja behandling utan prov men han sa att det finns risker. Vad finns det för risker förutom att magen kan slås ut?

Oj, ja...hrm ute på djupt vatten nu men något med magen och immunförsvaret. Men kan inte svara dig bättre än så, har frågat min vet. men vet. är inte alls speciellt orolig över magen säger att det är inte alls ALLA som medicinen slår ut magen på. Min kusing verkar "peppar peppar" ha klarat sig än så länge... 3e behandlingen blir idag. Sprutar i henne fil och ger henne lite andra örtliknande medikamenter (vet. underrättad och godkänt, även om han inte tror att det gör någon bättring). PMa mig om du vill, för lite "prat" utanför offentligheten ;)

Läste din andra tråd om magmedel till häst, detta är vad jag fick rek. av "bukarna" Probimin, Pronutrin, kolpasta. Sen är ju hö också en stabilisator för magen (enl. vet)

Lycka till!
N

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka