HJÄLP! tjocknacke? farligt?

V

vibeke

Heej alla bukare!:laugh:
Nu behöver jag jätte hjälp. Det är nämligen så att min D-ponny, 4 år har en väldigt tjock nacke, precis vid mankammen typ? Vissa kallar det tjurnacke, men andra inte. Vad kan det vara för något? Undrade kanske om det var fett, men vrf lägger det sej där? är som sagt heeeelt förvirrad.:confused:
Kan tillägga att min kompis kompis (vuxen) va uppe för någon dag sen och skulle titta på min kompis häst, men utropar då att min hästs nacke är farligt tjock vid mankammen, men helt normal resten av nacken. Blir ju orolig :(:(
Han mår bra annars, kan ju skryta lite om att jag kom trea på en lokal dressyrtävling idag, så bra mår han!:idea:

Sv: HJÄLP! tjocknacke? farligt?

Hästen är helt enkelt tjock, bantar du ner den så kommer nacken minska.
Risken för fång ökar när hästen är tjock.

Läs på lite om insulinresistens. Nu säger jag inte att din häst har det men en tjock mankam är en kraftig indikation på detta.
Kortfattat så lagrar en insulinresistent häst in fett i depåer. Dessa kan sitta på många ställen på kroppen men en klassisk depå är den i nacken. Om hästen har dessa problem så är den oerhört känslig för socker (går den på bete?) och får skyhöga insulinhalter i blodet. När insulinhalterna stiger på detta sätt ökar risken för fång kraftigt. Om du misstänker att hästen har dessa problem så var ytterst försiktig med socker och stärkelse, tänk på att betfor innehåller stora mängder socker och att många färdigfoder också gör det samt att havre innehåller höga halter av stärkelse. Det finns tster man kan göra för att se om hästen har denna typ av problem men det kan andra mer om än vad jag kan.

Hej :)
Jag har haft en foderponny som hade detta.
Och det är enligt hans ägare, en annan "form" av fång.
Ponnyn jag hade fick aldrig fång, men han hade haft denna nacke sålänge hon kunde minnas.
Han var väldigt överviktig när han kom till mig, men efter ca: 1½års träning var nacken borta. Den gick helt enkelt bort när han blev riden igen (hade stått de senaste 5åren)

Jag vet faktiskt inte om det är farligt? "Min" mådde iaf aldrig dåligt av detta.

:idea:Kan rekommendera att "massera" mankammen. Börja vid öronen och sluta vid manken.
Jag gjorde det dagligen, ganska hårdhänt, "knådade". Han tyckte det var urskönt!

nej gud vad läskigt allt det där låter!! Usch...hoppas nu att han inte får fång, men ska nog ringa veterinären idag för säkerhets skull....:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka