Hjälp! Tappat halva mjölktanden

mazariin

Trådstartare
Min 6-månaders valp har tappat alla sina mjölktänder utan större problem, men ena hörntanden har hängt kvar fast den permanenta tanden redan spruckit fram vid sidan om mjölktanden. Har avvaktat med detta då mjölktanden ändå varit lös, och idag när jag kontrollerade och kände på mjölktanden så gick den av på mitten! Den lossnade med andra ord, men roten blev kvar. :(

Kommer att ringa vår klinik imorgon och fråga vad dom tror men ville iallafall kolla om någon här inne varit med om samma sak? Finns det en chans att roten lossnar på naturlig väg och kommer ut den också eller måste veterinären plocka ut den? Typiskt att detta hände just nu före julhelgen..

Sv: Hjälp! Tappat halva mjölktanden

Sitter den halva valptanden på utsidan om den nya? I så fall kan du testa att ha lite dragkamp om en trasa. Har du tur åker valptanden ut på det sättet. Har den varit lös innan bör den vara det nu också. Om den däremot sitter på insidan blir det nog bäst om vetten får titta på det och samma sak om den sitter riktigt fast även om den sitter på utsidan. I och med att den är bruten kan det vara en vass kant som gör att tandköttet blir sårigt. Du kan säkert lugnt vänta till på måndag. Kanske har den rent av åkt ur då.

I vissa försäkringar ingår valptänder, i andra måste man ha ett tillägg för det. Så kolla din försäkring innan du åker iväg till vetten.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 727
Senast: Shark
·
Hundhälsa Hoppas ni orkar läsa allt... Det var 20 år sedan jag hade hund och då hade jag schäfer och det skiljer sig lite.. Har en liten ettårig...
2
Svar
31
· Visningar
6 719
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2