HJÄLP! svansen fastnar

P

pea_

jag har på senare tid märkt att min hästs svans åker in i rumpan och fastnar. jag vet inte varför det blir så och inte heller vad jag ska göra åt det. måste ju vara otroligt obekvämt och kunna ge infektioner och sår. just nu flätar jag vid svansroten men hon har kliar upp den direkt och den fastnar iaf. hon har aldrig kliat när den inte varit flätad.

funderar på om jag kan klippa den vid svansroten (som dressyrhästar kan ha?) men vill helst inte eftersom jag vill ha den så tjock som möjligt och hon egentligen är en hopphäst ;) . kanske ha den lindad eller liknande. tror iofs inte den skulle få va kvar, hon kliar ju ur flätan direkt och samma sak med knoppar eller om man lindar benen.

Sv: HJÄLP! svansen fastnar

Vilken dum fråga.

Ts. Min häst gör också så, att han får in svans i rumpan.
Jag flätar den, men han kliar ju inte som din. Så då måste ju ända alternativet vara att klippa?
Eller att fläta löst, man behöver ju bara få bort håret längst upp på sidorna ju?

Det första du borde göra, är ju att kolla upp VARFÖR din häst kliar så i svansen..

Om din häst inte har några sår eller så, köp nåt som heter NO RUB från LEOVET, det funkar jättebra på hästar som klar av sig svansen,
jag annvände det på min ena pålle, som kliar som en galning i svansroten pga insektarna och pälsfällningen just nu...

Men hennes häst verkar ju bara klia om hon flätar den, inte annars? Då är det väl pga flätan h*n kliar.

Det första du borde göra, är ju att kolla upp VARFÖR din häst kliar så i svansen..

Om din häst inte har några sår eller så, köp nåt som heter NO RUB från LEOVET, det funkar jättebra på hästar som klar av sig svansen,
jag annvände det på min ena pålle, som kliar som en galning i svansroten pga insektarna och pälsfällningen just nu...

Citat från TS första inlägg
just nu flätar jag vid svansroten men hon har kliar upp den direkt och den fastnar iaf. hon har aldrig kliat när den inte varit flätad.

Läste du inte innan du svarade?;)

Citat från TS första inlägg

Läste du inte innan du svarade?;)

Nei, gjorde nog inte det:p

Va extremt trött igår, så det inlägget fick jag inte med mig:angel:

Har inget annat råd änn att du barberar svansroten på din pålle;)

tack för alla svar. som sagt hon kliar bara när hon har flätan, och bara tills flätan har gått upp. hon kliar liksom inte sönder svansen utan pillar bara upp flätan. har testat fläta jättehårt och jättelöst.

självklart klipper jag ju svansen om det är bästa alternativet men det känns ju som stubben som blir inte heller är så skön. man kan väl rycka också eller?

har absolut ingen aning om hur man ska klippa eller rycka så har någon erfarenhet av det så är tips väldigt välkommet :) hur långt ner tar man mm? för att förhindra problemet skulle det räcka med max 1 dm men vill gärna göra det snyggt om jag ändå ska göra det ;)

Vad skulle hindra svansen att fastna i rumpan om du klipper? Alltså jag menar tror du att det är lösningen på problemet? =)

jag har på senare tid märkt att min hästs svans åker in i rumpan och fastnar. jag vet inte varför det blir så och inte heller vad jag ska göra åt det. måste ju vara otroligt obekvämt och kunna ge infektioner och sår. just nu flätar jag vid svansroten men hon har kliar upp den direkt och den fastnar iaf. hon har aldrig kliat när den inte varit flätad.

alltså är det håret vid svansroten som åker in i rumpan? hur kan det då hjälpa att klippa av svansen bara på längden?

:)

Jag tror med största säkerhet att hon menar att hon ska snagga på sidorna av svansroten ;)

självklart menar jag så. trodde det var uppenbart när jag skrev att jag skulle klippa vid svansroten, men tydligen inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 771
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 951
Senast: Seabaz
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 266
Senast: cillaozantos
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka