Ultuna har egentligen strikt besöksförbud. Dvs inga besök tillåts. Jag fick 'på nåder' tillåtelse att besöka min häst en stund efter han stått på Uluna i 2 veckor, och prognosen var mycket dyster.
Det är SKITJOBBIGT som djurägare att inte kunna hälsa på, jag jobbar supernära Ultuna med så det blev dubbel tortyr. Men det är som du blivit upplyst om ffa för smittrisken.
Sen är dte faktiskt lugnare för hästarna om de inte tar emot besök, även om din häst blir gladare av att du kommer besök, kanske hästen i bredd inte blir så glad att grannnen får uppmärksamhet osv, men inte den.
Min 'vanliga' klinik tillåter besök dock, och det är ett enormt stort plåster att få hälsa på hästen. Samtidigt, det absolut viktigaste när en häst är svårt sjuk, är att den inte utsätts för någon extra risk/smitta, att den får så mycket lugn och ro som möjligt och att veterinärerna får full möjlighet att göra sitt jobb. Man får försöka tänka så.
Sen ang aldrig mer Ultuna, med så svårt sjuk häst som din var/är, och min var, så är det inte många alternativ. Alt är väl Strömsholm, vet inte hur de har det med besök, men det är en betydligt längre resa iaf från mitt håll, en resa jag inte skulle utsätta hästen för 'bara' för att kunna hälsa på den.
Jag är enormt tacksamma mot Ultuna dock som gav mig dispens att träffa min häst. Jag fick se honom en sista gång, och dessutom en 'bra dag'. Han var glad, trygg, pigg, väldigt förtjust att se mig och även om jag inte visste det så så fick ja ta mitt farväl där. Jag fick ju 'träffa' honom dagen efter med, eftersom han kraftigt försämrades. Han var dock inte så medveten om att jag var där då, och jag har många gånger tänkt med tacksamhet på att jag fick den där sista gången dagen innan.
Men trots besöksförbudet, så de ringer ju dagligen alla vardagar och informerar, och ALLTID om läget blir kritiskt, och informerar. Så man får försöka trösta sig med att hästen är i de bästa händer, och det är bättre de lägger resurserna på hästen och inte hästägaren. Och besöksförbudet ÄR ju för alla hästars bästa, inte bara ens egen lilla ögonsten.
(2006 när jag hade häst på Ultuna, då var det svängdörrar, bara komma och hälsa på när man ville, dock kunde man inte räkna med att få prata med vet när man var där. Men bara att kunna klappa och kela var mkt värt. Men rutinerna har skärpts kraftigt sen dess, och skärptes ju ännu mer sen MRSA utbrottet.)