Hjälp snabbt!

I

izadora

Hej allihopa jag vet inte om denna tråd hamnar rätt men min fråga är om en veterinär kan neka ägare att besöka sin häst? Jag har redan frågat och hästen i fråga tar ingen skada av det att det skulle vara därför ägaren blir nekad. Jag tycker det verkar väldigt underligt.
Mvh Sofie

Sv: Hjälp snabbt!

Jag vet inte bakgrunden och omständigheterna men det låter orimligt. Ägaren bestämmer över sin häst såvida han/hon inte får "djurförbud" p.g.a. t.ex. vanvård och då är det ju inte veterinären som beslutar även om dennes utlåtande kan vara avgörande.

Vad är det som har hänt?

Mvh Jate Volim

mitt internet hängde sig :(
vet inte om jag får skriva på vilket sjukhus hon står men det är i dina regioner om ja säger så.
veterinären sa bara att de inte har besökstider...

okej tar lite info runtikring.
hästen kom in i söndagskväll, det konstaterades att hon har en kraftig infektion i buken och hon var mellan liv och död under kvällen+natten till måndag. inge vidare bättre men hade stabiliserats igår då vet sa att de bara fick komma under dagen på bestämd tid medans hon var där vilket var till kl 16. an annan anställd sa senare att självklart kunde ägaren besöka hästen eftersom hon är så dålig och de inte vet alls hur lång tid hästen har kvar lr inte. så de besökte hästen senare på kvällen.
sedan idag vid samtal med vet så nekar hon besök trots att det rredan är konstaterat att det inte är ngn hälsorisk för hästen...

Antar att det är ultuna du menar. Jag hade min häst där i somras och dom gav mig samma besked. För att dom inte vill ha massa spring och folk som rycker veterinärerna i armarna och stör dom i arbetet. Dom ringer ju så fort dom har tid. Jag åkte upp och borstade av min dam iaf i somras, dagtid när det ändå är massa folk där. Åkte inte upp på kvällen med flit för då ska hästarna ha lugn och ro.
Så du kan nog andas och sluta tro att det är massa fuffens. Det är för djurens och veterinärernas skull som det inte finns besökstider.

ja har nu fått svaret att det är pga smittorisken, trevligt med ngn som kan ge en vettig förklaring på ett pedagogiskt bra sätt.
men sen att som hästägare bli nekad att träffa sitt djur känns ju så vridet och overkligt. och visst kan jag hålla med om att det är bra för hästarna till viss del samtidigt som jag vet att denna häst piggnade till för tillfället och verkligen uppskattade att träffa sin matte.
nej inge mer Ultuna för mig om det inte är så att andra djursjukhus har samma regel.
tack för alla svar!

Jag vet inget hästsjukhus som har besökstider. Kan man åka upp dagtid och låta bli att störa veterinärerna och har rena kläder och skor så kan man absolut hälsa på hästen. Men kan man inte hålla sig från att störa veterinärerna (om nu hästen inte är så dålig att veterinären Bett att man ska åka dit) eller bara åka dit kvällstid när det är lugn och ro, ja då bör man inte åka dit.
Rena kläder ska man alltid ha på djursjukhus.

Tänkte på en sak till. Ultuna är ruskigt stort också. Är Helsingborg lika stort? Blir ju ruskigt med folk och spring och massa ryckande i veterinärerna på en så stor klinik som ultuna... Då måste dom ha ett gäng veterinärer som jobbar enbart med att svara på frågor under besökstid... Skulle bli mycket dyrare att ha djuren där då också om dom måste ha den bemanningen...

Ultuna har egentligen strikt besöksförbud. Dvs inga besök tillåts. Jag fick 'på nåder' tillåtelse att besöka min häst en stund efter han stått på Uluna i 2 veckor, och prognosen var mycket dyster.

Det är SKITJOBBIGT som djurägare att inte kunna hälsa på, jag jobbar supernära Ultuna med så det blev dubbel tortyr. Men det är som du blivit upplyst om ffa för smittrisken.

Sen är dte faktiskt lugnare för hästarna om de inte tar emot besök, även om din häst blir gladare av att du kommer besök, kanske hästen i bredd inte blir så glad att grannnen får uppmärksamhet osv, men inte den.

Min 'vanliga' klinik tillåter besök dock, och det är ett enormt stort plåster att få hälsa på hästen. Samtidigt, det absolut viktigaste när en häst är svårt sjuk, är att den inte utsätts för någon extra risk/smitta, att den får så mycket lugn och ro som möjligt och att veterinärerna får full möjlighet att göra sitt jobb. Man får försöka tänka så.

Sen ang aldrig mer Ultuna, med så svårt sjuk häst som din var/är, och min var, så är det inte många alternativ. Alt är väl Strömsholm, vet inte hur de har det med besök, men det är en betydligt längre resa iaf från mitt håll, en resa jag inte skulle utsätta hästen för 'bara' för att kunna hälsa på den.

Jag är enormt tacksamma mot Ultuna dock som gav mig dispens att träffa min häst. Jag fick se honom en sista gång, och dessutom en 'bra dag'. Han var glad, trygg, pigg, väldigt förtjust att se mig och även om jag inte visste det så så fick ja ta mitt farväl där. Jag fick ju 'träffa' honom dagen efter med, eftersom han kraftigt försämrades. Han var dock inte så medveten om att jag var där då, och jag har många gånger tänkt med tacksamhet på att jag fick den där sista gången dagen innan.

Men trots besöksförbudet, så de ringer ju dagligen alla vardagar och informerar, och ALLTID om läget blir kritiskt, och informerar. Så man får försöka trösta sig med att hästen är i de bästa händer, och det är bättre de lägger resurserna på hästen och inte hästägaren. Och besöksförbudet ÄR ju för alla hästars bästa, inte bara ens egen lilla ögonsten.

(2006 när jag hade häst på Ultuna, då var det svängdörrar, bara komma och hälsa på när man ville, dock kunde man inte räkna med att få prata med vet när man var där. Men bara att kunna klappa och kela var mkt värt. Men rutinerna har skärpts kraftigt sen dess, och skärptes ju ännu mer sen MRSA utbrottet.)

Tänkte på en sak till. Ultuna är ruskigt stort också. Är Helsingborg lika stort? Blir ju ruskigt med folk och spring och massa ryckande i veterinärerna på en så stor klinik som ultuna... Då måste dom ha ett gäng veterinärer som jobbar enbart med att svara på frågor under besökstid... Skulle bli mycket dyrare att ha djuren där då också om dom måste ha den bemanningen...

Förr när de i princip hade 'svängdörr' så fick man räkna med att INTE få svar på alla frågor. Dvs man kunde inte räkna med att få träffa vet, eller få svar på andra frågor heller, i stil med 'äter den som den ska?', 'får den går ut?' osv. Samtidigt var det säkert många som ryckte närmsta personal i armen ändå.

Men huvudanledningen nu är smittrisken, Ultuna har skärpt sina rutiner kring allt som kan innebära smitta rejält senaste åren.

att åka med rena kläder och inte störa veterinärerna dagtid är inga som helst problem men det är blankt nej till svar.
sen tycker jag att det vore rätt av veterinärerna att ta ton och hänvisa till telefontider lr liknande när folk rycker i dem, vi är ju ändå vuxna. men visst jag förstår precis vad du menar men tycker iaf att det är en djurägares rätt att få träffa sitt djur som man håller kärt.
sen under vilka omständigheter, det är en annan femma.

Klart dom säger nej till besök. Skulle dom säga ja skulle det vara ett jävla spring. Dessutom har inte alla rena kläder eller kunskap om hur sjukdomar smittas. Det är inte öppet för besök på alla avdelningar på människosjukhus heller och defenitivt inte närsomhelst på dygnet heller.

att åka med rena kläder och inte störa veterinärerna dagtid är inga som helst problem men det är blankt nej till svar.
sen tycker jag att det vore rätt av veterinärerna att ta ton och hänvisa till telefontider lr liknande när folk rycker i dem, vi är ju ändå vuxna. men visst jag förstår precis vad du menar men tycker iaf att det är en djurägares rätt att få träffa sitt djur som man håller kärt.
sen under vilka omständigheter, det är en annan femma.

Fast det finns inga telefontider. Däremot ringer ju för dagen behandlande veterinär upp varje dag om man vill, och då kan man fråga.

Men tro mig, jag såg ganska många ex när jag hade K där, det är många djurägare som liksom inte 'tar ett nej' utan bara fortsätter fråga, de har 'bara en snabb fråga' osv. Så jag tror veterinärerna skulle behöva bli regelrätt elaka om de skulle klara sig från alla frågor.

Men det är ju inte huvudanledningen, utan den är smittrisken, och så lugn och ro delen för svårt sjuka djur. Och där är det ju svårt ens om man sätter en specifik tid (typ onsdagar mellan 14 - 19) och med strikta rutiner.

Det finns en till aspekt med. Säg att din och min häst står i samma stallsektion på Ultuna. Du får hälsa på din häst, och just då blir min häst akut sämre och det blir kris. Det är inte så säkert att det är någonting du vill så att säga 'hamna mitt i' eller se. Man får ju inte förglömma att det står mycket svårt sjuka djur på Ultuna med, och som kraftigt kan försämras, behöva akut avlivas på plats etc. Och att det kan upplevas ganska tumultartad och otäckt, det är ju inte alltid vackert så att säga.

Där är ytterligare en aspekt att vara extremt restriktiva med att tillåta besök, speciellt besök utan att veterinären är närvarande under besöket. Och även eller kanske i synnerhet när det gäller svårt sjuka djur. Även om det ju eg är då man vill hälsa på.

Rent juridiskt förresten, så är jag rätt säker på att Ultuna har rätt att neka tillträde till deras stallar. Dvs ja de kan hindra dig att träffa din häst om den står i Ultunas stallar/lokaler.

Däremot så sålänge det inte bryter mot djurskyddslagstiftningarna, så kan de ju inte hindra dig att skriva ut din häst och ta hem den, om du inte kan acceptera att du inte har tillträde till deras lokaler.

Ultuna har egentligen strikt besöksförbud. Dvs inga besök tillåts. Jag fick 'på nåder' tillåtelse att besöka min häst en stund efter han stått på Uluna i 2 veckor, och prognosen var mycket dyster.

Det är SKITJOBBIGT som djurägare att inte kunna hälsa på, jag jobbar supernära Ultuna med så det blev dubbel tortyr. Men det är som du blivit upplyst om ffa för smittrisken.

Sen är dte faktiskt lugnare för hästarna om de inte tar emot besök, även om din häst blir gladare av att du kommer besök, kanske hästen i bredd inte blir så glad att grannnen får uppmärksamhet osv, men inte den.

Min 'vanliga' klinik tillåter besök dock, och det är ett enormt stort plåster att få hälsa på hästen. Samtidigt, det absolut viktigaste när en häst är svårt sjuk, är att den inte utsätts för någon extra risk/smitta, att den får så mycket lugn och ro som möjligt och att veterinärerna får full möjlighet att göra sitt jobb. Man får försöka tänka så.

Sen ang aldrig mer Ultuna, med så svårt sjuk häst som din var/är, och min var, så är det inte många alternativ. Alt är väl Strömsholm, vet inte hur de har det med besök, men det är en betydligt längre resa iaf från mitt håll, en resa jag inte skulle utsätta hästen för 'bara' för att kunna hälsa på den.

Jag är enormt tacksamma mot Ultuna dock som gav mig dispens att träffa min häst. Jag fick se honom en sista gång, och dessutom en 'bra dag'. Han var glad, trygg, pigg, väldigt förtjust att se mig och även om jag inte visste det så så fick ja ta mitt farväl där. Jag fick ju 'träffa' honom dagen efter med, eftersom han kraftigt försämrades. Han var dock inte så medveten om att jag var där då, och jag har många gånger tänkt med tacksamhet på att jag fick den där sista gången dagen innan.

Men trots besöksförbudet, så de ringer ju dagligen alla vardagar och informerar, och ALLTID om läget blir kritiskt, och informerar. Så man får försöka trösta sig med att hästen är i de bästa händer, och det är bättre de lägger resurserna på hästen och inte hästägaren. Och besöksförbudet ÄR ju för alla hästars bästa, inte bara ens egen lilla ögonsten.

(2006 när jag hade häst på Ultuna, då var det svängdörrar, bara komma och hälsa på när man ville, dock kunde man inte räkna med att få prata med vet när man var där. Men bara att kunna klappa och kela var mkt värt. Men rutinerna har skärpts kraftigt sen dess, och skärptes ju ännu mer sen MRSA utbrottet.)
Kloka ord:bow:
Självklart skulle jag inte utsätta min häst för en längre resa bara för mitt egos skull, akut är akut. Jag litar till fullo på att vet gör ett bra jobb och som sagt jag förstår att det är för hästarnas bästa. i en dröm värld skulle tiden för personalen finnas så hästägare kan boka tid, ta på sig skyddskläder lr liknande och bli lotsade till sin häst och åtminstone få se den. som sagt i en drömvärld.
det som stör mig mest just nu när man är upprörd är själva grejen, att jag inte får träffa min häst. det suger verkligen.
sen när jag skrev tråden hade jag som sagt inte fått något förklarat för mig och fick inte alls uppfattningen att hon var stabil utan trodde fortfarande att hon var mellan liv och död. ska tänka på det nu ist för o ödsla energi på att vara irriterad, försöka iaf;)

Förutom att det skulle sitta flera dussin djurägare och inte klara att gå ifrån datorn, så en webkamera i varje box, och ett 'personligt' login till varje djurägare skulle vara en lösning :idea:

För det som är allra svårast iaf för mig, är det där 'trivs hästen, mår den bra, äter den osv eller är den orolig/jättedeppig/etc?'

Kunde jag iaf i en grynig webkamerabild SE att hästen stod där och sov, kliade sig, kollade ut genom gallret eller åt hö, så skulle det vara lite lättare att inte få 'ta på' den så att säga.

Men som sagt, svårt sjuka hästar och det skulle vara mkt svårt att lämna skärmen, och om hästen INTE mådde bra och plötsligt en massa personal kommer springande osv, då skulle man ju få en infarkt framför datorn..

Jag hoppas in häst fortsätter vara stabil och snart mår bättre och får komma hem förresten, håller tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka