Hjälp, sadel storlekar till D-ponny !?

missbusig

Trådstartare
Hej !
Har hittat en D-ponny som är 145cm och är en ganska nätt model (sportmodel) men det ingår ingen utrustning och det största problemet är ju att skaffa en sadel som passar. Är det smart att skaffa en sadel som man kan värma om? som t.e.x tekna sadlarna. Jag har hittat en tekna sadel som är 16.5" 31 bom och en tekna sadel som är 17" normalbom, skulle någon av dom kunna passa ? eller är jag helt ute och cyklar.

-Vad har ni för storlekar på sadlar på era D-ponnyer?
Tacksan för många tipps och svar ! :D
 
Sv: Hjälp, sadel storlekar till D-ponny !?

Att hästen är D-ponny har inte en jota att göra med vad den ha för storlek på sadel. Ta hjälp av en kunnig sadelutprovare. Köp inte en sadel på måfå om du inte är väldigt duktig på sadlar själv.
 
Sv: Hjälp, sadel storlekar till D-ponny !?

Jag hade personligen löst det såhär:

Jag hade bokat en sadelutprovning av någon välkänd, rekommenderad sadelutprovare, och helt enkelt nöjt med mig promenader och longering den första tiden tills man köpt en sadel. Använda tiden till att lära känna hästen från marken utan krav.
Det är nog inte direkt skadligt för hästen att vänta med att bli riden när den har kommit till ett nytt ställe, snarare så att den då får chans att vila upp sig från omställningen och komma till rätt i sitt nya hem med rutiner, vänner och foder.

"-storleken på sadeln bestäms av hur "lång" rygg hästen har, alltså vilken anläggningsyta som passar hästen, och av hur stor du själv är.

Sen är det ju jättebra om hästen kan ha en sadel som är omvärmningsbar, för ofta ändrar sig ju hästen i ryggen efter ett tag och det sparar ju tid och pengar. Men varje modell av sadel har sin egen form på bommen, och även om sadeln kanske passar i vidden är det inte säkert att den passar ryggens utseende. Tekna hoppsadel har jag tex. hört är ganska svängd i bommen, medan tekna dressyr är rakare.

Sadelletande är en DJUNGEL!
Så, om jag var du skulle jag ta kontakt med sadelutprovare och få hjälp, det vinner du på i längden! Du behöver ju inte köpa sadel av dem, men du får tips om vilka sadlar som passar dig och din häst.

Lycka till!

/Kitten, som ska på sadelutprovning imorrn bitti :D
 
Sv: Hjälp, sadel storlekar till D-ponny !?

KL fall du har en häst som är 145 hög blir nog 17 stort men som sagt beroende på hur lång rygg han har så och en sadelutprovare e mkt bra om man inte har ett hum om hur sadeln ska vara för o sitta bra det är ju inte bara längden utan bredden oxå dvs bomvidden.... själv har jag en häst i storlek cob så att säga ngt större än d-ponny 153cm hög men med väldigt kort rygg jag kan inte ha en platt sadel i 17 lr större för då trycker den förlångt bak på ryggen.... utan han har 16,5 men mkt vid bom då han e runt över ryggen, en sadelutprovare brukar ju ofta ha med sig några passande sadlar o sälja
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har lite funderingar kring sadlar då jag har lite tankar om min Eqiupe Expression sadel skulle passa en maxad D ponny? Ganska...
Svar
5
· Visningar
1 929
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 107
Senast: Lavinia
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Hej, jag har en d ponny som jag söker en sadeln till, då hittade jag en som KANSKE passar henne, har ju inte provat den, men det står...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: zalleg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp