Hjälp!! Pälsvård!

liza02

Trådstartare
Vi har en katthona som vi tog från ett katthem i slutet av april. Hon är helt underbar både utseendemässigt och i temperamentet. När hon kom till katthemmet var hon så tovig i pälsen så hon blev rakad över nästan hela kroppen. Nu har denna underbara päls vuxit ut och med detta kommer tovorna.

Vad ska jag göra? Jag lägger gärna ner tid på att sköta hennes päls, men tro mig, jag har verkligen försökt! Hon är inte speciellt förtjust i att man håller på för länge och tovor på magen och bakkroppen tycker hon inte om att man grejjar med. Nu är hon både snäll och lydig så om jag säger till så ligger hon kvar, men jag lider med henne! För två veckor sedan köpte jag en slags raka på rekommendation i en hund- och kattaffär men den rår inte på den tjocka underullen. När jag lyckas får ut några tovor går katten ut och kommer in med ännu fler!

Snälla hjälp oss! Jag vill inte behöva raka henne igen!

Liza och Lazy

Sv: Hjälp!! Pälsvård!

Jag har samma problem med en halvperser som också har sån där härligt tjock underull! Tyvärr kan jag inte komma med några bra tips, jag har själv fått inte raka, men klippa hennes päls lite kortare vid vissa tillfällen, vilket hon verkar tycka mest är skönt. När jag borstar henne använder jag en karda, som fungerar bra :) Lycka till med din trasselsudd!

Liza och Miss Ami ;)

Trasselsudd var ordet! :)

Tänkte på en sak... Till hästarna finns det ju pälsglans. Kanon att ha i en trasslig svans! Finns det inget liknande till katter?

Hmmm det hade ju kunnat vara en idé, men eftersom de slickar sig så mycket är det nog svårt att hitat ett om inte är skadligt för dem :(

En knivkam som tar bort underull borde funka, dom finns ju i flera olika storlekar beroende på pälskvalité, har du provat lite olika? Det finns även massvis av olika sprayer som är bra mot tovor, både utredande och förebyggande. Anju-Beauté har en spray som heter ABSOLU som är en "tovspray" samt BIO-PHASE som är en spray med silikon som förebygger tovor. Även Espree har en silikon-spray som heter High Sheen Finishing och liknande produkter finns hos dom flesta tillverkarna av show-preparat till katter.

Min mamma har en kollega som har någon form av trasselsudd hemma.
Hon klipper av tovorna nu och klipper mer övergripande på sommaren.
Det handlar om kattens välbefinnande att den inte ska behöva gå omkring med tussar eller tjock "vinterpäls" på sommaren.

Använd INTE pälsglans, även om någon har fått för sig att göra någon modell som är "giftfri"

Jag har bara provat den knivkam/raka som de rekommenderade i affären. De lämnade inga exempel på att det skulle finnas fler sorter om inte denna dög. :( Men jag ska absolut leta vidare om du säger att det finns fler sorter.

Liknande trådar

Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 457
L
Övr. Katt Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten...
Svar
15
· Visningar
14 833
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30