Hjälp nybörjare på trav

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snowbell
  • Startdatum Startdatum
S

snowbell

Jag har sysslat med ridning sedan ca 25 år. Utbildad hästskötare och hästmassör. Tävlar i hoppning, dressyr och körning i lätta klasser.
Har funderat ett bra tag nu om att ev. ta montelicens och även gå utbildningen till B-tränare. Har en del fasta kunder som jag masserar hästar åt som då är travare och har flera gånger fått förfrågan om att ha hästarna hos mej för träning och kunna massera dom regelbundet så därför kom jag in på detta.
Undrar nu vad ni tycker: har ansökan till B-tränarkursen och hoppas att jag kan gå den iaf. Men sedan om jag ska gå montelicenskursen måste jag ha häst/hästar till det. Har själv en 9-årig valack som bara gått som ridhäst de senaste åren men han är kvalad i sulky och gått några lopp för flera år sedan. Tror ni att det skulle funka att träna upp honom och ha honom på licenskursen?
Men antar att man helst behöver en häst till eller?
Och är det "lönt" att träna upp min valack eller är han för gammal?
Kom gärna med tips och ideer då jag är ganska grön på travet.

Sv: Hjälp nybörjare på trav

Ingen som tycker nåt???
Är hästen för gammal när den är 9 år enligt er för att tränas upp och startas i monte när den varit ridhäst i några år??

Är hästen snäll och fräsch så kan det ju vara en perfekt licenshäst.
Det bästa råd jag kan ge är att du ringer till din närmaste travbana för tid och plats för licenskurs, lycka till!

Har redan kollat med närmaste bana och de kommer ha licenskurs i vår. Men räcker det med att man har en häst? Annars känns det som att det är dags att börja leta efter en till redan nu.

Han får ju tävla tills han är 12 år gammal så :angel:

Det viktigaste är ju att han fungerar i volten, det vill säga är snäll, många brukar använda samma häst på licenskurserna förutsatt att de passar för det (är snälla, lättplacerade om man själv är ovan, hänger med i tempot, inte hoppar, fungerar i monté och så vidare) och förutsatt att han inte blir skadad förstås, då kan det ju bli lite krångligt...Du kanske har någon kund du kan få låna häst av lite då och då för att avlasta din egen?

En fundering, varför börja med montédelen om det är för att träna häst du tar licens?

Det är ett fåtal hästar som håller för att ridtränas i snabbjobben i trav regelbundet. Men det kanske bara är ditt val av ordning på licenserna som får mig att tänka så.

...jag har liknande bakgrund som dig, och halkade oxå in på travet för ngra år sedan...

Jag har gjort det mesta i "bakvänd ordning", så mitt råd till dig är; ta B-tränarlicensen + körlicensen och komplettera därefter med montélicens.

Du får bättre utbildning och träning i att volta om du först tar körlicensen, många gånger är det inte "fulla lopp" för montélicenstagare och du kan därför inte träna på (från) samtliga spår...

Och ja, visst är det en fördel att ha mer än en häst att tillgå. Det är trots allt ca 15 provlopp som ska köras/ridas, det sliter en del. Pålle kan behöva vila upp sig emellanåt.

Blev kanske lite rörigt. Men jag har precis anmält mej till B-tränare kursen men funderar alltså på att gå montelicenskursen oxå i vår.

Ska fundera på det.
Ja det var det jag tänkte att det kanske är bra att ha en till häst då det kanske blir tufft för stackars pålle annars

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama