Nyfiken fråga:
Vad är det för analysdata som man får i USA, som man inte får här, eller som kostar skjortan här?
Är de lättlästa?
Blir det rätt med torrsubstansen (lång transport)?
Agrilab tar t.ex. 870 kr ex moms för en heltäckande med mikromineraler och vattenlösliga kolhydrater (t.ex. fruktan), mögel tillkommer, men de är ej ackrediterade.
Vi är tvungen att ta ackrediterad analys för EU-bidragens skull, och måste därför välja ett dyrare alternativ, men det brukar inte diffa annat än i enstaka tiondelar.
Vi tar tio-tolv analyser per år av olika partier.
Hälften dyra ackrediterade, och hälften billigare från Agrilab.
Jag räknar foderstater åt andra, inte häst då, utan får, så är det pålitligt, billigt och lättläst, så finns det intresserade.
De delar på sockerarterna. Viktigt för mig med lättfödda hästar med PPID. De har också ett annat sätt att analysera.
Ja, de är lättlästa. Man får räkna om energi och protein men det är enkelt. Formeln är; 0.939 x CP – 31.3 = Smb rp (CP=crude protein)
Omsättningsbar energi är ca. 84% av smältbar energi, dvs.
ME = 0,84 x DE = Mcal/kg ts
Sen får du räkna om Mcal till MJ genom att mulitplicera med 4,185, dvs.
ME = Mcal/kg ts x 4,185 = MJ/kg ts
Jag har aldrig använt annat än hö och då har torrsubstansen stämt. Jag gissar att det stämmer även på ensilage vid rätt paketering. Leveranstiden enligt postmord är 3-4 dagar, dvs. marginellt längre än till ett svenskt laboratorium. Men som sagt, jag har aldrig provat att skicka ensilage.
Den här analysen köper jag;
(601) Equi-Tech $30 – combines high-tech near-infrared and plasma spectroscopy for a complete nutritional profile. By utilizing this progressive technology, lab efficiency is maximized enabling us to offer you a complete hay or pasture analysis at a reduced cost. Includes moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, lignin, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non-fiber carbohydrates (NFC), fat, ash, calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.
Men det finns såklart analyser för alla behov, de som analyserar mer/andra saker och de som analyserar mindre. Skicka Pm om du vill ha länk till det företaget.
Om det nu är så bra att PN nummer inte behövs längre (det kan vara klurigt, FDA är ingen hejare på att göra lättförståeliga sidor) så är det också enormt smidigt då man gör ansökan till tullverket på postmords hemsida samtidigt som man köper frakten. Frakten kostar 104 kr.