Hjälp!!! NI med erfarenhet av Borrelia på HÄST!!!!

Zandrah

Trådstartare
Vet att många haft trådar om Borrelia, men jag skulle gärna vilja ha lite "hjälp" av er som haft det konstaterat på sina hästar.....

Har fått tillbaka blodprov på mitt sto, och hon visade positivt på Borrelia. Man ska ha 80 i värde, hon hade 90 vilket är klart över gränsen...Nu vet de itne om hon har eller har haft borrelia, eftersom det endast tyder på att hon nångång bildat antikroppar...

Vad har ni gjort när era hästar haft borrelia?
Hur har ni behandlat?
Vad har de haft för symptom?
MIn har inte feber, är välhullad(tjock hehe), glansig, men hon har andra egenheter för sig....tror dock det kan bero på nåt annat med....hon är helt GALEN ibland, kan ställa sig och bara sparka med ett ben som att hon är irriterad på något....men vi har börjat göra en grundlig undersökning nu, och hittade då detta....

Någon som vet eller har några erfarenheter?! :confused: :confused:

Sv: Hjälp!!! NI med erfarenhet av Borrelia på HÄST!!!!

På människor kan man lätt kolla om borrelian är aktuell. Det finns två sorters antikroppar. En sort (IgG) kommer ihåg gammal borrelia och är positiva om man någon gång haft det. En annan sort (IgM) har kort minne och är bara positiva under pågående infektion eller någon månad efter. Hos människor brukar man behandla vid positiv IgM.

Vad jag vet (någon får gärna säga emot) så har alla däggdjur liknande immunsystem och det borde då vara möjligt att kolla om infektionen är aktuell eller gammal.

Jag tycker att du ska höra närmare med din veterinär. Man vill ju behandla en aktuell infektion för att förebygga framtida ledbesvär, men samtidigt inte ge antibiotika i onödan.

Hoppas du även får svar från någon som har mer hästerfarenhet på området. :smirk:

Detta lät väldigt intressant....vet. sa ingenting om detta, men man tycker ju det borde gå att se på häst med...

Jag har haft henne i 1½ år, och jag bor i Dalarna (där vi inte har mkt fästing). MEn hon kommer från Kalmar från början, och där finns det ju gott om dessa....vilket borde betyda att infektionen isåfall suttit i väldigt länge...KAN den göra det? Eller "försvinner" den av sig självt, och isåfall, sätter den problemen i lederna?

Min häst har stundtals väldiga reaktioner i ryggen, trots att hon är uppkollad av kiropraktor/vet osv....det var därför vi från början trodde det var njurarna, eftersom de brukar "sitta ihop"....men men....njurproven är bara bra.....*suck* :(

Vet som sagt inte hur det fungerar på häst, men följande är ett utdrag (något redigerat av mig) ur en infektionsbok för människor:

"Det andra stadiet inkluderar neurologiska symtom. Någon gång artrit (ledbesvär), kardit(hjärtmuskelinflammation) eller lymfocytom(inflammerad knöl). Det senare är mycket ovanligt och sitter oftast på örsnibben.Prognosen är god. Utläkning är nästan fullständig vid antibiotikabehandling. I enstaka fall kan symtom kvarstå längre än 6 mån.
I det tredje stadiet som inträder 3-6 mån efter fästingbettet förekommer artrit, symtom från CNS(centrala nervsystemet) och en hudsjukdom som ger tunn pergamentliknande hud. Fördröjs behandlingen kan man få kvarvarande neurologiska symtom trots utläkt infektion."
Det första stadiet är ett hudutslag som ses som en röd växande ring. Tror inte man kan se den på hästar om de nu får den pga pälsen.

Sedan beror det ju på när din häst flyttade. Om den inte varit i fästingområde denna vår/sommar/höst så skulle jag inte tro att det är aktuell borrelia.

Men som sagt vet jag inget om veterinärmedicin, enbart "människomedicin".

Sen får ju inte alla som har borrelia alla stadier. En del läker av sig självt.

Senast ändrad:

Vet sade när jag pratade med dem igen att det inte var så värst skyhögt värde, så de trodde inte att hon hade det aktivt nu....det fanns hästar som hade värden på flera hundra och hon har "bara" 90..så man kan anta att det var inakttivt....men om vi ville se vart det gick åt för håll så kunde man göra om testet om någon månad.......
Hmm...ja vi får väl hoppas att det kanske är på väg ur, men jag är mest orolig för att leder redan har tagit stryk.....

Hade ett sto med borelia och erlichias, hon hade inte heller feber eller var stel men magrade under vinter halvåret trots att foderstaten ökades. Vet kom ut och tog prover som visade possetivt för anti kroppar så hon fick pencelin (eller antibiotika) behandling under några veckor, minns lite dåligt då det var några år sedan, efter detta blev hon helt återställd och en mkt gladare häst :)

Vet att det kan ge bestående men om det inte behandlas så som stelhet, muskel spänningar ect..

Mvh

Ok....min har inte magrat på vintern, hon är dock FÖR stor :angel:
Men hon visar ju klart och tydligt ändå att något är fel...blev din mkt grinig och hade sånna konstigheter för sig?
Jag misstänker att borelian är på väg ur, men att hon fått ryggproblem etc av det....kanske man kan avhjälpa de problemen på annan väg......om beorelian redan är borta....*suck* svårt det där.... :(

Min häst hade borrelia för 4-5 år sedan. Det började med att hon var väldigt trött och ovillig till arbete. Varannan dag kunde hon vara som vanligt och varannan dag fick jag rida mig blå utan att hon ville ställa upp på någonting. Vid blodprov fann vet höga borreliatitrar och vi behandlade med en fem dagars intravenös pencillinkur. Efter två veckor var hästen pigg och glad och har aldrig haft några liknande problem sedan dess.

Enligt min vet sjunker borreliatitern väldigt långsamt och det är därför ingen större mening med att ta nya prover ens efter några månader. Man ger pencillin, ibland måste man ge flera kurer, och om hästen blir symptomfri efter det så är den frisk. Nya prover tas inte (detta är några år sedan som sagt, möjligen finns nya metoder numera).

Jag tycker såhär: Du började ju utreda av någon anledning, att inte hästen var sig lik. Nu hittas ett positivt borreliaprov. Behandla detta då och se vad som händer. jag antar att ni har böjt hästen i jakt på t ex en ledinflammation eller andra orsaker till problemet. Men att hästen går emot och inte vill jobba stämmer helt med hur min häst uppförde sig och där hjälpte borreliabehandlingen.

mvh
Lejonelle

Det var väl det att de helst inte vill behandla med antibiotika i onödan...och testet verkade visa på att hon haft borrelia och att det nu började avta, eftersom det var så lågt...

Men jag är orolig över "följderna" OM Det nu skulle ha satt sig i leder och så, borde det inte gå att behandla? Då kan man väl inte beh. med antibiotika eftersom själva borrelian är "gammal"?

Kan tyvärr inte svara på frågan när det är för sent att behandla med antibiotika. Min häst hade inte heller så jättehöga titrar.

Min häst behandlades mitt i vintern. Funderade länge på när fästingbettet kan ha kommit och eftersom jag använder switch hade hon inga fästingar under betesgången. Enda gången jag kom på att det funnits en fästing på henne var en gång på sensommaren i augusti ungefär. I oktober hade hon en lättare förkylning med feber. Någon månad efter det reagerade jag på att hon var ovanligt seg vissa dagar. Ökade foderstaten lite, lade in några dagars vila, skruvade lite på träningen. Vissa dagar var hon kanon, andra dagar inte alls med på noterna. Men så kan det ju vara ändå ibland utan att något är fel. Det tog ända till årsskiftet innan jag hade pusslat ihop mönstret och kallade ut veterinären så hon fick behandling. Equiterapeuten fick titta på henne också i samma veva och kom med lite tips. Sen var hon ju snabbt sig själv igen.

mvh
Lejonelle

Min häst hade det för 4 och 5 år sedan. Har alltid använt Switch för att undvika borelia och erlichia.
Han hade vandrande svullnader i benen och blev agressiv. Man kunde stå flera meter ifrån honom och han högg och sparkade blint omkring sig.
Han har fått bestående men i nervbanorna!!
Behandlade honom på klinik i ca en vecka och det var en lång process efter behandlingen.
Året därpå fick han återfall. Behandlade han då hemma och efter det inget mer återfall.

Oj.....
Hur märkte ni att han fått bestående md i nervbanorna? Mitt sto kan ju oxå få för sig att sparka hej vilt kring sig....
Behandlade nimed antibiotika då? Märkte ni att detta kom i direkt anslutning till bettet, eller hade han blivit bliten långt innan? Tänkte på att han hade hunnit fått så pass grovt "men".......

Jag är glad över att vi bor I Dalarna , än så länge finns det knappt några fästingar här. EN har jag sett på en av mina hästar under alla år.....

Det var intressant att läsa att det är så många hästar som har råkat ut för Borrelia trots många veterinärer som inte vill känna igen detta. Min häst har blivit behandlat mot Borrelia med en 10-dagars penicillin kur - han blev från helt galen (gick på bakbenen - slänger sig för allt o alla) helt frisk - trodde jag - och nu är "borrelia beteendet" tillbaka efter en hel sommar med inga symptom alls! Ett underbart Varmblod på 7 år men när han är knäpp är han KNÄPP! Svårt att hantera detta - vet inte riktigt om jag skall rida ut stormen denna gång med eller hur jag skall göra - beteendet är ju farligt. Om jag visste att det fanns en garanti att han skulle bli bra skulle jag ge honom en kur till men det finns inget som säger att det skall försvinna. Och hur bra mår hästen under tiden? Vi har hållit på i snart
1 1/5 år nu och någonstans går det ju en gräns för vad både hästen o jag orkar med. Det är en förbannat tragisk sjukdom o eftersom symptomen är så olika o så diffusa är det tydligen ingen som kan ge ett svar.
Har även läst att borrelian kan kapsla in sig i kroppen på nå't vis o dyka upp lite när som helst - har även hört att den kan vara kronisk. Vad skall man tro??
Fler som har erfarenheter???

hej
min häst fick borrelia för ungefär 2 år sedan, symptomen var att han tappade säkert 100 kg vikt, revben, ryggrad och höftben stack ut. Det gick inte att fodra upp honom. Han var raggig och glanslös i pälsen, slö i ögonen och reagerade långsammare på saker- det här är en arab så han är vanligtvis väldigt vaken. Diffusa svullnader på benen, ena dagen var höger fram lite tjockare, 4 dagar senare var det den vänstra dock aldrig halt. Min häst var inte min häst längre.

Fick böna och be att veterinären skulle ta borrelia/erlichias prov, nej hon var övertygad om att det var magproblem och att han skulle in på klinik för en titthåloperation. lyckades ändå övertala henne då jag ändå skulle ta andra blodprov.

testade positivt för borrelia, men värdet på "titrarna" var så låga så veterinären tyckte inte att det var lönt att behandla då hästen verkade läka ut borrelian av sig själv. Där lessnade jag och sa att jag inte tänkte titta på hur min häst saknade livsgnista och såg ut som ett stacket tills han läkt ut det själv.
Fick medicin och dag 3 var livsgnistan tillbaka igen och jag kände igen min häst igen.

Tyvärr fick han kolik av medicinen och kombinationen mkt mat så återhämtningen tog tid, men 6 månader senare var han i normalt skick igen.

jag personligen skulle behandla igen men vara extra noga med att ge hästen preparat som hjälper magen och håller noga koll på eventuella koliksymptom.

2 år senare och inga följdproblem har upplommit. Har inte hört att borrelian kan ligga kvar och dyka upp senare, men att däremot erlichian aldrig läker ur utan kan ligga vilande.

Jag undrar varför vetrinärer verkar ha både motvilja att testa och behandla borrelia och erlichia.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 864
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama