Sv: Hjälp...nån?
det tips jag vill ge dej är att du bör träna på att åka transport regelbundet! inte bara när det bär av till träningar å tävlingar.
åk en kortis ibland då och då. ta en lite sväng bara. det är viktigt att man kan träna på en sån här sak när du själv inte är stressad eller pressad på något vis.
om du tror att din häst kommer att krångla så märker din häst att du beter dej annorlunda, men inte varför..
därför reagerar han på de signaler du sänder ut och kanske spänner sej lite extra i transporten.
när han gör detta blir det även svårare för honom att hålla balansen.
hur är han annars att lasta? går det bra att ställa in honom i transporten, eller blir han stirrig redan innan han ska in?
är din häst nervös redan innan han går in, så är det antagligen för att han har dåliga erfarenheter vad det gäller att gå in i transporten.
hästar är flyktdjur som gör allt vad de kan för att ta sej ur en (för dom) livshotande situation.
att din häst sparkar är ett tecken på att den har slutat fly och börjat att slåss för sitt liv.
det kanske låter brutalt, men det är så hästen fungerar..
han gör allt vad han kan för att ta sej ur transporten.
att det funkade bra med lastbilen kan vara för att han heller inte har några dåliga erfarenheter från att åka lastbil.
för er är det nog bara träning å åter träning som gäller. träna mkt förtroende övningar med honom. och träna på att lasta honom.
ta små steg och ta det lugnt och sansat. stressa inte! sluta på en gång om du märker att du eller din häst blir stressad på något vis.
din häst måste ha förtroende för dej om den överhuvudtaget ska vilja
gå in i en transport och du leder den. nu vet jag ju inte vad du har för relation till din häst idag.
men jag hoppas att ni har en bra relation där du litar på din häst och han litar på dej!
Tänk på att inte använda något som helst våld för att ta in din häst i transporten!
detta kommer definitvt att göra honom ännu mer stressad inne i transporten!
blev lite långt inlägg nu.. men jag hoppas du fått lite hjälp iaf!
hoppas det går bra när du ska iväg!