Hjälp...nån?

M

Martina_85

Ska iväg på tävling om två veckor men har ett stort problem. Min häst är inte svårlastad men när man kör får han panik. Det går några meter men sedan börjar han sparka och ibland lägger han sig nästan ner. Vet inte vad jag ska göra. När jag köpte honom fick han panik och sparkade nästan sönder transporten...inte riktigt...men ändå. Det slutade med att vi fick åka utan honom och sedan skicka upp honom i lastbil....det funkade bra. Idag har jag hyrt transport för att träna.....en med mjuk mellanvägg. Har bara testat en gång en så länge och det funkade bättre...men han får fortfarande panik.
Nån som har någon ide om varför han gör så eller vad jag kan göra åt det?

Sv: Hjälp...nån?

kan kanske känner sig instängd och inte kan hålla balansen när ni kör..har du provat att flytta mellanväggen åt sidan eller ta bort den helt?

jo, det funkar mycket bättre men jag måste köra med två hästar.....

Tvärr, vissa hästar går inte att köra med stäng mellanväg!
Vi hade ett sto som inte kunde åka med mellanvägg, men som efter införskaffande av en extra bred transport klarade av att ha mellanvägg.
Körde även en hingst som med blev orolig med mellanvägg, men utan mellanväg så stod han som en ängel.

Du kan pröva med att i början köra med mellanväggen åt sidan och sedan efter ett tag pröva med att sätta mellanväggen på plats.
Allternativ skaffa en transport som är extra bred så får hästen lite extra utymme, fast det är inte säkert det hjälper.

Att en häst får panik eller blir orolig beror på att den kan känna sig träng, inte kan hålla balansen (vissa vill stå mkt bredbent), trycker någon stanns så det ger obehag, klastrofobi osv.
Så det finns många anledning.

Jag tycker att det låter lite som att du har en bredåkare. Min förra ponny gjorde samma sak och jag fick förklaringen att han förmodligen tappat balansen ordentligt någon gång och därför börjat ställa ut sig bak för att inte riskera att tappa den igen. Ifall det är det din också gör så skulle då inte jag lägga ner alltför mkt energi på att försöka träna bort det, för om hästen får panik varje gång den åker ökar ju risken att den börjar förknippa transporten med obehag.

Vi fick helt enkelt lösa det med att köra honom själv med mellanväggen borttagen. Jag hoppas det löser sig för dig!

det tips jag vill ge dej är att du bör träna på att åka transport regelbundet! inte bara när det bär av till träningar å tävlingar.
åk en kortis ibland då och då. ta en lite sväng bara. det är viktigt att man kan träna på en sån här sak när du själv inte är stressad eller pressad på något vis.
om du tror att din häst kommer att krångla så märker din häst att du beter dej annorlunda, men inte varför..
därför reagerar han på de signaler du sänder ut och kanske spänner sej lite extra i transporten.
när han gör detta blir det även svårare för honom att hålla balansen.
hur är han annars att lasta? går det bra att ställa in honom i transporten, eller blir han stirrig redan innan han ska in?
är din häst nervös redan innan han går in, så är det antagligen för att han har dåliga erfarenheter vad det gäller att gå in i transporten.
hästar är flyktdjur som gör allt vad de kan för att ta sej ur en (för dom) livshotande situation.
att din häst sparkar är ett tecken på att den har slutat fly och börjat att slåss för sitt liv.
det kanske låter brutalt, men det är så hästen fungerar..
han gör allt vad han kan för att ta sej ur transporten.
att det funkade bra med lastbilen kan vara för att han heller inte har några dåliga erfarenheter från att åka lastbil.

för er är det nog bara träning å åter träning som gäller. träna mkt förtroende övningar med honom. och träna på att lasta honom.
ta små steg och ta det lugnt och sansat. stressa inte! sluta på en gång om du märker att du eller din häst blir stressad på något vis.
din häst måste ha förtroende för dej om den överhuvudtaget ska vilja
gå in i en transport och du leder den. nu vet jag ju inte vad du har för relation till din häst idag.
men jag hoppas att ni har en bra relation där du litar på din häst och han litar på dej!
Tänk på att inte använda något som helst våld för att ta in din häst i transporten!
detta kommer definitvt att göra honom ännu mer stressad inne i transporten!

blev lite långt inlägg nu.. men jag hoppas du fått lite hjälp iaf!
hoppas det går bra när du ska iväg!
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Martina_85 skrev:
jo, det funkar mycket bättre men jag måste köra med två hästar.....

Varför? Om din häst är så osäker i transporten är det bättre att låta honom åka själv tills han är mer van. En del hästar KAN INTE åka tillsammans med en annan häst. Då får man leva med det. (Menar inget illa, men i ett sånt här fall så får man lyssna på hästen och inte ha egna måsten)
Som någon annan sa, kör lite och ofta så han får känna att det går bra. Hoppas ni kan komma ut och tävla!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
340
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat