Hjälp någon duktig på systemkamera ?

gylle

Trådstartare
Vad sjutton har jag nu lyckats få för inställning på min systemkamera, den drar ut objektet på bilderna en halvgång till på bredden alltså om man fotar tex en trappa så blir den en halvgång till så bred. Saker är väl ok men människor och djur ser liiiite lustiga ut :D och jag hittar inte alls vad det är för jäkla inställning jag har lyckats få den på (Nikon D40x) hjälper inte att ställa om ratten för de olika färdiga programmen blir samma ändå och jag har inte varit inne och ändrat något på de manuella inställningarna innan det hände utan känns som att det finns någon snabbinställning för detta som jag råkat komma åt men var ? Hjälp !! /Gylle med väldigt långa hästar och väldigt feta människor på kort numera........

Sv: Hjälp någon duktig på systemkamera ?

Det låter som om du har ett vidvinkligt objektiv på kameran. Har du ett zoomobjektiv som du har ställt in på liten brännvidd?

Nej tyvärr inget vidvinkelobjektiv utan standard objektivet 18-55mm sitter på och har gjort hela tiden. Har det stående på autoläge så skall ju inte klydda till det. (varianten med motor i objektivet). Har inte använt kameran på ett tag och inte ändrat några inställningar alls det är det som är knepigt. Tog lite kort på ett kalas och alla blev extremt snygga på bild kan jag säga så där härligt breda. Testade den ordentligt idag på hästarna som är det jag brukar fota och kan då konstatera att den drar ut allting på bredden en halvgång extra, ser inte klokt ut, och jag fattar absolut noll vad som hänt. Har precis laddat ner hela instruktionsboken som jag inte hittade här hemma men en första snabbtitt gav inget självklart svar.

18 mm är rätt vidvinkligt.

Om du går in i menyn på kameran har jag för mig att det finns en systemåterställning där. (Har haft en D40 för ett antal år sedan, men minns inte exakt vad det stod.) Skulle du ha råkat göra något konstigt så återgår du till standardinställningar då.

Vad har du för brännvidd inställd nu? Har du provat att ställa brännvidden på 55 mm och ta en bild?

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.