hjälp min valp kissar samtidigt som hon går!!

F

Finlandia

Skulle behöva lite goda råd om min valp.
Det är en blandning mellan husky/bordercollie - 4½ mån...

Det är så att hon både bajsar och kissar mycket inne.. så vetrinär gav råd att ha hon i en bur på natten och när man åker bort en stund.. så jag provade de. men jag kliver fortfarande i pölar av kiss men det är inte de enda problemet - hon kissar samtidigt som hon går omkring ,så det är kiss överallt.. plus att hon har börjat morra o hugga mot en när man ska bära ut henne när hon pinkat inne...

Jag har aldrig fyat henne för hårt eftersom hon e valp.. har alltid burit ut henne när hon pinkat inne, o när hon är ute o gör sina behov så ger jag henne beröm.. hon får inte för mycket vatten..
hon är ute väldigt ofta och länge... vet inte vad som är felet...
om någon har nå bra råd så skriv gärna..

Zombie_suss@hotmail.com

Sv: hjälp min valp kissar samtidigt som hon går!!

Har veterinären kollat efter urinvägsinfektion? Eller något annat problem med blåsan, typ katarr eller liknande? Jag har hört talas om problemet med katt förut, och en vän hade en St. Bernardvalp en gång i världen som hon fick ta bort för att urinet lagrades i blåsan för länge och hunden kunde inte kontrollera urineringen. Jag skulle be veterinären göra en ordentligt koll av valpen, och gärna ytterligare en veterinär för säkerhets skull. Jag tror inte att problemet går att lösa genom att stänga in vovven i bur, för kan hon inte kontrollera sin avföring och urinering så spelar det ingen roll. Oavsett om valpen är sjuk eller inte så kommer den inte bli rumsren för att den stängs in i en bur, tvärtom. Hoppas du hittar felet och kan rätta till det! :)

Valpen jag hade kissade också samtidigt som han gick runt, men det hände mest när han var inne. När han var ute var det väldigt sällan han kissade samtidigt som han gick. OM det hände när han var ute så var det när han var väldigt ivrig och såg något spännande och gärna ville iväg, dvs när han inte hade ro att sitta och kissa klart.

Inne fick jag uppfattningen av att han mycket väl visste att det var fel att han kissade inne, men att han bara inte kunde hålla sig. Därför kände han sig så pass stressad att han inte kunde sitta stilla utan knatade oroligt runt medans han kissade. Jag gav aldrig någon negativ förstärkning när han kissade inne, har aldrig gjort det med någon tidigare valp heller. Det har inte behövts, eftersom berömmet när dom kissar ute har varit tillräckligt för att få dom att förstå att det är mer rätt att göra behoven ute. Jag tror inte på att valpar kissar inne bara för att jäklas, utan tror mer på att dom helt enkelt inte har fått förmågan att hålla sig än.

Det sägs ju att man som valpägare ska lära sig läsa sin valp så pass att man ser när det är dags - det har varit relativt lätt på tidigare valpar vi haft men på den sista valpen var det stört omöjligt! Jag lyckades aldrig någonsin se något tecken på när han började bli nödig. Jag vet inte hur många gånger jag sprang ut med honom i onödan...

Eftersom valpar utvecklas olika snabbt så oroade jag mig inte så mycket över valpens beteende. Han kissade jättemycket inne och verkade aldrig bli rumsren, visst det var inte särskilt roligt men jag tänkte att jag skulle vänta ut beteendet. Vid 7-8 månaders ålder hade det nästan upphört och han verkade äntligen ha fått den fysiska förmågan att hålla sig så pass länge att han åtminstone hann säga till ungefär 20 sekunder innan det var dags... :smirk: ;)

Det KAN ju vara så att din valp är lite sen i utvecklingen, 4½ månad är inte så gammalt. Annars bör ju veterinären kolla så att det inte är en urinvägsinfektion.

tackar för svaren..

hon ska till vetis på tisdag ska höra med dom då ifl dom kan kolla..
hon brukar juh alltid springa till dörren o gnälla när hon vill ut.. men nu dom senaste dagarna så har hon börjat pinka och skita överallt.
och som sagt börja hugga o morra mot en när man ska bära ut henne .... har aldrig i mitt liv höjt handen lr något annat mot henne för att hon ska morra osv mot en...

därför jag blivit lite orolig om nånting är fel.. lr om det kanske bara är för o testa en nu när hon blir äldre....

Problem med avföringen kan vara tecken på bland annat sockersjuka och cancer och att hon morrar när du bär henne kan ju vara för att hon har ont i tarmarna eller någon annanstans i magen. Hoppas verkligen att vet hittar felet!

Det är ingen idé att bära ut henne efter att hon redan kissat/bajsat inne. Valpen lär sig bara att när den kissat/bajsat inne bli belöningen att få komma ut och det är kul!

Att springa upp från soffan när man ser valpen göra i från sig är samma sak. Valpen får ju en belöning varje gång den gör ifrån sig inomhus, då tråkiga matte som kanske suttit i soffan äntligen flyger upp och sitter på golvet med en massa skoj toalettpapper. Det är en kul lek när man är liten. Sitt istället kvar en stund innan du går upp och torkar upp.

Dessutom kan en valp inte hålla tätt förrän urinblåsan är helt färdigutvecklad. Så mitt tips är att tänka på ovanstående. Du kanske rent av har belönat Din valp utan att ha tänkt på det. Det är lätt hänt. Speciellt då valpen är av B.C, som fruktansvärt lätt snappar upp och läser av ditt kroppsspråk.

Men självklart ska Du fråga vet om Du ändå ska Dit på tisdag.

Senast ändrad av en moderator:

ja kan juh vara de ...

Det är juh så mor och far har juh både husky och bordercollie för drag och vall... och he vart tjuvparning så dom skull ta bort valparna :devil: men då tog jag en och jag håller på me henne väldigt mycke just då för att det är en aktiv hund...och dom säger att husky är lite pinkiga osv.. men eftersom det just har börjat hända så börjar man juh undra.. men som sagt ska till vetis på tisdag ska be dom kolla iaf....

tack för era råd :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 201
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Min 4,5 mån valp (som vi bara haft i 2 v och innan bodde på kennel - ej rumsrenstränad) kissar inne så fort jag går ut eller går...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Kringlan78
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en 17 veckors blandras valp som har svensk-dansk gårdshund, Yorkshire terrier och bostonterrier i sig. Han är VÄLDIGT...
2
Svar
20
· Visningar
10 413
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar