Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

Tuvalisan

Trådstartare
Nu är smekmånaden över för oss och min lilla loppa har börjat testa matte. Skyggar för allt, går knappt fram, tycker det börjar bli trist att rida i skogen av denna anledning. I ridhuset sköter hon sig bra, mkt positiv i alla gångarter men ute är det en mardröm att rida. Hon är 4,5 år och jag har haft henne snart 6 mån, i början tuffade hon på överrallt men nu stannar hon och konstrar. Någon som har liknande erfarenheter och hur löste ni det isf. Jag tränar för tränare ca 1 gång per vecka, tömkör 1 dag, rider i skogen mellan 2-3 dagar. Hon går ute fortfarande med stödfoder (hö) och efter ridning får hon lucern och betfor. TACKSAM för tips.
 
Sv: Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

Om hon är tittig och skyggar för något - prova att titta åt ett helt annat håll själv, samt fortsätt rida bestämt framåt. Inte bli arg på henne eller göra en stor sak av det, bara försök få henne att koncentrera sig på att gå fram. Våga sen ge ordentlig eftergift och försök glömma vad hon nyss gjorde.
Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men tappar du tålamodet och blir frustrerad så kommer hon inte att kunna se dig som sin ledare.
Är du bara bestämd och konsekvent så tror jag att era problem snart kommer att lösa sig. Hon är ju fortfarande ung så det är ju inget konstigt att ni hamnat i en sådan här "period". Försök se det som ett tillfälle att visa henne att du verkligen är en lugn och pålitlig ledare.
 
Sv: Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

Hmm tack jag ska försöka, får väl se om vintern kan ge henne nya perspektiv. Men även om man försöker att inte spänna sig på en tittig häst så gör man det och det är inte kul att gång på gång dimpa i backen för att hon slänger sig för "otäck" vitmossa... men som sagt jag tar på mig tålamodsjackan nästa gång jag rider...
 
Sv: Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

Håller med Arista, sätt fast en repstump som en handtag i de där två öglorna fram till i sadeln. (som ett uppochner vänt U)
Så gör jag och ger lång tygel men håller i "handtaget" och tygeln på samma gång. Då sitter du som berget när vitmossan anfaller.

Sen är det bara att gäspa lite åt hästens fåniga betende och säga till henne att "vi var visst på väg åt det här hållet" och bara fortsätta med det du höll på med.

Får man ingen respons för sina cirkusuppträdanden så brukar det inte vara så kul efter en stund.
 
Sv: Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

Nu är smekmånaden över för oss och min lilla loppa har börjat testa matte. Skyggar för allt, går knappt fram, tycker det börjar bli trist att rida i skogen av denna anledning. I ridhuset sköter hon sig bra, mkt positiv i alla gångarter men ute är det en mardröm att rida. Hon är 4,5 år och jag har haft henne snart 6 mån, i början tuffade hon på överrallt men nu stannar hon och konstrar. Någon som har liknande erfarenheter och hur löste ni det isf. Jag tränar för tränare ca 1 gång per vecka, tömkör 1 dag, rider i skogen mellan 2-3 dagar. Hon går ute fortfarande med stödfoder (hö) och efter ridning får hon lucern och betfor. TACKSAM för tips.

Mmm, det låter som hon inte riktigt vill gå hemifrån. Kan du inte ta med dig hästsällskap när du är ute? Det brukar motivera de flesta unghästar och är roligare för oss tvåbeningar också :)
 
Sv: Hjälp, min unghäst skyggar för ALLT!

det hjälper inte mkt. har jag en annan häst med mig så blir hon nästan värre.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp