Hjälp min häst sparkar på krubban vad gör jag!?

J

Jes

Har en OMÖJLIG 3 åring (halvblod)han envisas med att sparka med framhoven upp mot krubban samtidigt som han flytta allt strö bak i boxen!Vad gör jag ?Han driver mig till VANSINNE!!!Har satt dit ett däck med foderbalja i så han "golvfodras" i stället, men INGET hjälper.Han är så glad i maten...
Vill få bort detta beteende för jag dels är rädd att han får överben på skenbenet,hovarna blir VÄLDIGT slitna samt bädden helatiden förstörd.Har många fler att mocka för så min rygg skriker när den skall ta itu med hanns box....ALLA ideer är välkomna!!!

Sv: Hjälp min häst sparkar på krubban vad gör jag!?

Din stackare..

Första förslaget skulle vara att inte ha bädd hos honom.. Det blir ju bara onödigt jobb. Bara ha så lite strö som är nödvändigt så det bara är att ösa ut allt när du mockar..
Sen skulle jag nog ta bort den fasta krubban och bara sätta in en tillfällig krubba bara när han äter sen ha det "tomt" i boxen.. Sen kanske du kan ha honom ute så mycke som möjligt för att slippa irritationen.. =)

Lycka till..

Skrapar han med hoven när han äter, eller vill han välta ut maten? Är han lugn annars?

Min 3 åring är sansad i vanliga fall men VÄLDIGT matglad.Har fött upp många halvblods hästar men ingen är så här krävande vid matdax.Sedan vill jag säga bädd eller ej han skrapar så mkt i iver att ströt försvinner bak och då sover han på golvet.Dom gånger jag kan passa honom gör jag naturligtvis det för att fixa iordning bädden.
GE MIG TIPS :bump: PÅ HUR JAG SKALL FÅ HONOM ATT SLUTA :eek: INTE TIPS PÅ HUR JAG SKALL STRÖ MM MM 1000-TACK:bow:

Kan ni inte skaffa gummimatta så han i alla fall inte skrapar sönder sina hovar.

Fodra direkt på golvet, på tom golvyta (öströad alltså)...

Har du möjlighet att lägga in gummi på golvet är det ju bra,
då behöver du inte lika mkt strö (du kan ösa ut allt när du
mockar) och du skonar hästen från liggsår och allmänt obehag.

Och förstås, se till att ha hästen ute massor!
Lycka till!

Prova med att lägga in stora morotsbitar eller att blöta fodret rejält.

Jes - om du svarar på mina frågor så kanske jag kan presentera ett svar som får honom att sluta.

Så gjorde min också när han var tre men han slutade med det med tiden. Nu är han 11 år står han helt stilla när han äter.
På sin höjd kan han lyfta ett framben (maten blir nog lite godare då)

Jag gjorde så att jag stod i boxen brevid honom när han åt för då lugnade han sig (det funkar ju bara om man har eget stall och sköter alla utfordningar själv)
Sen fick han även höet först så han inte var så "hungrig" när han fick kraftfodret.

Ingen mening att bli arg på honom.

Hur ser era utfodringsrutiner ut? Behöver hästen mer stråfoder? Ger ni kraftfoder innan stråfodret? Många hästar som ska ha mat samtidigt = tar tid innan alla fått?

Tycker beskrivet beteende passar på hästar som är "hungriga", dvs som behöver mer foder-sysselsättning, gärna fri tillgång till stråfoder. Att ge kraftfodret en halvtimme efter stråna kan göra susen. Då blir inte maten lika upphetsande.

Jag hoppar på tråden direkt! :D
Min 3-åring har också börjat banka och härja vid fodringar. Detta har hon aaaaldrig gjort innan och jag tror att hon är understimulerad. Så nu är det "hårdträning" för fröken.
I och för sig så är det inte så illa än. Bädden får vara och hon slår mest i luften.
När jag kan så säger jag till henne ordentligt men nästa dag är det ju samma visa igen. *suck*

Prick skrev:
Hur ser era utfodringsrutiner ut? Behöver hästen mer stråfoder? Ger ni kraftfoder innan stråfodret? Många hästar som ska ha mat samtidigt = tar tid innan alla fått?

Tycker beskrivet beteende passar på hästar som är "hungriga", dvs som behöver mer foder-sysselsättning, gärna fri tillgång till stråfoder. Att ge kraftfodret en halvtimme efter stråna kan göra susen. Då blir inte maten lika upphetsande.

Stämmer väl på mitt 15-åriga sto. När vi nu flyttat henne till ett stall där hon har fri tillgång på stråfoder, så har hon slutat sparka på krubban när hon äter kraftfodret.
Tidigare kom hon in från hagen på em till både kraft- och stråfodret och då var hon så upphetsad/hungrig att hon ofta sparkade mot krubban så skruvarna lossnade till slut.

Har haft en sån oxå, satte in en större krubba och han lugnade ner sig betydligt.
Tror på att vissa är så när de är i någon form av trotts/ växtperiod... Nu har min slutat med det.
Man kan prova att fodra kraftfoderet i höet oxå. Men det beror ju lite på vad han får att äta.

så gör mina unghingstar oxå. dom är 2 år och sparkar med frambenet när dom äter. inte annars.
De är bara när dom äter kraftfodret. spelar ingen roll om vi ger på golvet eller i krubba... viftar med benen ändå.

Dom går ute mycket och är lugn i övrigt när dom är inne.
Får mycet stråfoder.

Min valack gör så i perioder.

Jag fyllde en petflaska till hälften med grovt grus, och fäste under krubban, men så pass högt att snöret inte kunde fastna runt frambenet.
Mina krubbor sitter ganska lågt.

När han sparkade så rasslade det till ordentligt och han slutade direkt.

Jag låter inte flaska hänga där konstant utan bara en väldigt kort tid.
Jag har inte haft den där sedan i höstas.

Jag upplever att det är så här års de börjar med detta.
Mitt tre årssto är lite lika dan just nu.

Jag är noga att vid fodringarna alltid låta dem äta upp höet och sedan krafftfodret.

En av mina unghästar (fyra nu) möblerade om hela boxen varenda gång hon skulle äta. Om hon åt ute i balja med bildäck så lyckades hon endå sparka ut all maten. Så stod hon där som ett fån och undrade var hennes mat tagit vägen.
Hon fick äta på stallgången hela hösten. Sen slutade jag helt med kraftfoder under vintervilan och gav fri tillgång på bra hösilage i stället. Det hjälpte, nu är hon bättre.

Min 10 åriga val gör så varje gång han får kraftmat och bara under tiden han äter. För att dämpa framsparkarna så satte jag en tjock trasmatta på den väggen han slår i. Fäste den alldeles under krubban och bara upptill så att den hänger fritt ner. Det dämpar dom värsta smällarna men hygiensiakt nja. Det är ännu mer effektivare om sätter upp en gummimatta på samma sätt.

Det bästa med mattan är att man slipper få bestående hörselskador:p .

Hittade en bild på "förbryterskan", se så noga hon är. Det här var nog på slutet av hennes stallgångsätande. I början fick hon gå rätt långt för att få i sig allt.:d
DSC00047.jpg

kan du inte ha halm då ?
lite mer pyssel och så du kan ju ha spån eller något under, helt underbart med halm. angående sparkningar mot krubban jadu hmm har inge direkt förslag nu men säg till henne på skarpen ? ( oj de lät som jhag menade en människa men du förstår vad jag menar)..

hoppas hon dlutar med de där snart

Min 3 åring skrapar med hovarna i full iver när han äter ,har golv utfodrat honom ur ett däck med balja i ett par veckor.Däckets "brädd" gör så att han inte kommer så nära fodret som när han äter ur krubban.Nu har han kommit på att han kan sparka även på däck kanten,däcket blir lite mosat (tilltryckt).Det hela med i däck ÄR bättre än krubban men inte tillräkligt bra.Kanske han vill välta fodret vet ej,det ser mest ut som han är glad i maten!Förövrigt är han en lugn och trevlig herre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka