HJÄLP!! Min häst gör allt annat än att lyda!

L

LSandro

Hejsan! Jag har en 4 åring som vägrar gå ur hagen. När han väl kommit ur och närmas sig stallet så backar han med alla över hela stallplan och små stegrar. Han har stått i ett inridningsstall och har antagligen inte tränats något i hantering. Jag själv har använt mig av horsemanship för skojs skull med min förra häst och det gick jätte bra! Men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det är så tråkigt att inte kunna rida för att hästen vägrar gå ur hagen och in i stallet! Snälla HJÄLP!!! :(

Sv: HJÄLP!! Min häst gör allt annat än att lyda!

Hm, brukar backa med hästen dit jag vill om den nu inte har lust att gå framlänges dit (det enda som funkar med mitt sto om hon får för sig att hålla på så. Är förresten en fuxmärr, :rofl: ) har inte så mycket bättre råd...

okej jag ska pröva med et.. Min är också fux =) men valack ;) så vacker men så JOBBIG!! :(

haha, så sant så,, ne men vill dom nu backa så får dom väl göra det, men dit du vill.

jah det blir väl till å backa backa backa å backa ^^

Men, vad händer när du säger till den?

Ta med någon kompis som kan driva den bakifrån. Låter ju som värsta ofoget, inte så kul på en ettåring och ännu mindre kul på en fyraåring.

Vi har varit 2 några gånger och han har gått när något stått bakom och viftat men nu drar han iväg med fredrik tillome som ryter och har piskan i handen men det hjälper inte.. Inte vill han ge sig inte...

Ta med longerlina och går inte hästen fram så longera (=arbete), pröva gå frammåt, vägrar hästen, longera igen. Minsta steg hästen går frammåt, beröm.

=> stanna i hage = jobb, gå med = beröm och lugn. Samma om hästen småstegrar utanför hagen.

När du kommer in i stallet så ställ häste på box en liten stund och se till att alltid ha godsaker i krubban. Detta gör att hästen efter ett tag kommer att förknippa intagning med vila och godsaker.

okej tack så mycket jag ska pröva med det! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30