HJÄLP min häst är jättekonstig!!

C

CaroliineHansen

Kan ju börja tråden med att han är under utredning men vill kolla om någon här upplevt sin häst på detta vis?!

Första gången var i september, hade tagit ut honom för att rida i paddocken, han stod lös i paddocken medans jag bar fram några travbommar (han stod stilla, inget brall) och när jag tittar på honom står han med mulen i marken och kan inte lyfta upp huvudet, böjer han (vi snackar cm) åt höger blir han nästan blockhalt på h.fram, han kan böja huvudet normalt åt vänster fast han kan fortfarande inte lyfta upp det. Hans rörelsemönster är helt normalt om han skrittar med huvudet böjt åt vänster. Har han huvudet rakt fram vet han inte riktigt vilket ben han ska stödja på och lite böjt åt höger så är han mega halt på h.framben.. Första gången var det så här ca 20min, likaså andra gången detta hände (24nov). tredje gången det händer (3dec) tog det ca 1½ timma innan det släppte.

Jag har haft honom i 2år och aldrig märkt dessa tendenser innan. Någon som upplevt detta? Nerv som hamnar i kläm?

Sv: HJÄLP min häst är jättekonstig!!

Låter jättekontigt !
Jag har aldrig varit med om det.
Är det alltid huvudet som det börjar med ?
Vad är det för utredning som pågår ? Blodprov ? Röntgen ?

Hej från Hambo

Allt kommer på en gång, som en blixt från klart himmel..
De har börjat med att röntga halsen, får svar nu i veckan sedan får vi se hur de ska gå vidare om de inte hittade något i halsen ..

Oj vad läskigt!
Jag kan tyvärr inte bidra med erfarenheter men hoppas att du uppdaterar om hur utredningen går.

Du har inte märkt någon röd tråd om vad som kan tänkas utlösa tillståndet?
Väder, foder, rutiner, träning etc etc...?

Jag har tyvärr varit med om något liknande för många år sedan. Det var ett halvblodssto 8 år som flera gånger "fastnade" med halsen nedåt och inte kunde lyfta huvudet. Det kunde ta allt emellan 30-60 minuter innan det släppte. Hon blev inte halt men det blev tätare mellan gångerna och till sist kunde hon inte lyfta huvudet över mankhöjd. Åkte till Helsingborg men blev ganska nonchalant bemött och de tyckte väl att det inte var något stort problem. Min veterinär hemma (en eloge till Madeleine) tog det på största allvar och remitterade hästen till Ultuna. Där stod hon i 14 dagar och utreddes men det enda de kunde komma på var en förmodad artros mellan 6-7halskotan. Så det slutade tyvärr inte lyckligt för min fina lilla häst då vi inte ens vågade behålla henne till avel eftersom ingen inte visste hur ont hon hade egentligen.

A

Nej jag kan inte se någon röd tråd genom detta, första gången var innan jag skulle rida,det var soligt o mellan 20-25grader. Andra gången var på morgonen när jag skulle plocka ut dom till hagen o tredje gången var efter jag hade varit i ridhuset, lastar ur honom ur kärran o så får han det när vi kommer in på stallgången!

Vad är det för häst? Ålder?
Låter som något neurologiskt, någon typ av slinger/swayer eller artros om det är en äldre häst. Försvann symtomen plötsligt eller gradvis?

Valack 6år, blir 7 nu nästa år dock född sent på året så egentligen precis 6 år fyllda men i hästvärlden räknas det ju inte så! ;) Går som halvblod, är korsning Trakhener/ Fullblod. Köpte honom för två år sedan som då en insutten 4åring nästan 5åring. En fruktansvärt arbetsvillig häst och en fantastisk hopphäst!
Symtomen försvinner gradvis .. Är LIVRÄDD för att det är något som inte går att fixa till!

När vi åkte in till Vet 29nov gjorde de först böjprov, allt var jättebra. Sedan knöt de en tröja för hans ögon för att testa balanssinnet och allt var jättebra där också.

Det känns så konstigt för att han är en så pigg, glad och positiv häst! Märks absolut ingenting på honom. Nu i fredags fick han senaste "anfallet" och då hade vi precs kommit hem från ett toppenridpass i ridhuset där han gick förbaskat bra och så plötsligt kommer detta ..

Vi kunde inte heller se något mönster i de "anfall" min häst hade. Kom bara när som helst.

A

Jag har en häst som beter sig exakt likadant. Senast det kom var när jag provade ett halstäcke. Tyvärr vet vi inte heller vad det beror på ännu.

Allt kommer på en gång, som en blixt från klart himmel..
De har börjat med att röntga halsen, får svar nu i veckan sedan får vi se hur de ska gå vidare om de inte hittade något i halsen ..

Låter som en bra ide, att röntga halsen. Hoppas du får rätsidan på problemen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka